2016-12-06 18:02

SPECIAL


Antrenamentul, cheia experienţei în parfumerie

 |  17:26
Antrenamentul, cheia experienţei în parfumerie

A fi un as îndomeniul parfumeriei, capabil să imagineze şi să conceapă noi parfumuri, este ochestiune rezervată experţilor, "care ţine exclusiv de antrenament",considerămaimulţi cercetători în ştiinţe neuronale, în opiniacărora acest talent "nu este înnăscut".

"Pentrua fi ceea ce se cheamă un «nas», trebuie să te antrenezi, să compuigame,aşa cum se compune muzica la pian", a declarat Jean-Pierre Royet,cercetător la Centrul Naţional pentru Cercetări ştiinţifice (CNRS) şi laUniversitatea “Claude Bernard” din Lyon.

"Afi un «nas» nu e o calitate înnăscută, e doar o chestiune de antrenament",ne asigură acelaşi cercetător, autorul unui studiu ce a fost publicat, marţi,în revista specializată americană “Human Brain Mapping”.

Fiecaredintrenoieste capabil să îşi "vadă" în gând propriulapartament şi să se "plimbe" virtual în acesta sau să fredoneze doardin când în când o anumită bucată muzicală care îi place. Însă nu orice poatesă îţi amintească de mirosul pâinii coapte - sau cel al smochinelor - atât debine, încât să simtă efectiv acel miros.

Imagisticamintală olfactivă reprezintă un exerciţiu multmaidificil decâtimagistica mintală vizuală sau auditivă, iar cei mai mulţi dintre oameni spuncă nu posedă această capacitate. Totuşi, parfumierii, acei experţi obişnuiţi săsimtă, să evalueze şi să creeze substanţe cu mirosuri noi, susţin că suntcapabili să simtă un anumit miros în absenţa acestuia.

Oameniide ştiinţă au dorit să verifice acest lucru cu ajutorul imagisticii prinrezonanţă magnetică funcţională (IRMF) cu ajutorul unor teste la care auparticipat 14 "nasuri" şi mai mulţi studenţi la şcoala de parfumeriedin Versailles (ISIPCA).

Numărulacestor "nasuri", parfumieri profesionişti, nu trece de 500 pe planmondial, iar în Franţa şi în Elveţia există circa 120 de astfel de specialişti.

Testelede imagistică cerebrală au relevat pentru prima oară faptul că anumite regiuniasemănătoare se activează în creier în timp ce oamenii percep şi îşi imagineazămirosuri, iar această activare depinde de nivelul de antrenament şi expertizarede care dispune fiecare persoană.

Studenţiide la şcoala de parfumerie din Versailles îşi compun gamele olfactive pe baza acirca 300 de substanţe, asemănătoare celor folosite în timpul acestui test.

Întimpul experimentului,participanţii au trebuit să îşi imagineze mirosulsubstanţelor ale căror denumiri chimice apăreau pe un ecran.

Imagisticamintală olfactivă a activat în ambele grupuri cortexul olfactiv primar (cortexpiriform), o zonă cerebrală stimulată în mod obişnuit de percepţia unui mirosreal.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639240-06-26



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image