2016-12-08 04:15

SPECIAL


Aurelian Botezatu, deturnat, lovit de un fulger globular, cu cinci cedări de motoare în zbor, explică de ce îşi merită pensia “nesimţită”: Statul i-a folosit pe piloţi ca pe o curvă proastă

 |  18:01
Aurelian Botezatu, deturnat, lovit de un fulger globular, cu cinci cedări de motoare în zbor, explică de ce îşi merită pensia “nesimţită”: Statul i-a folosit pe piloţi ca pe o curvă proastă

Deturnările sunt chiar mai periculoase decât se aratăîn filme, de vreme ce avionul este în pericol nu doar din cauza teroriştilor,ci şi a celor de la sol. Cum scotea Ceauşescu bani pe seama piloţilor români,ce se întâmplă când avionul este lovit de fulger, care ar fi “preţul corect”pentru o viaţă riscată în fiecare clipă? Răspunde Aurelian Botezatu, pilot înaviaţia civilă, fost director general alAutorităţii Aeronautice Române.

Stau şi piloţii la coada de la Plecări, alături de medici?

Da, tentaţia de a emigra e cu atât mai mare, cu câtlicenţa românească este recunoscută ca licenţă europeană. Pe vremea lui Ceauşescu,piloţii care reuşeau să lucreze în străinătate trebuiau să dea nişte examene.Eu, când am zburat în Anglia, am trecut prin nişte examene teoretice şi exameneîn zbor şi simulator prin care mi s-a validat licenţa românească. La ora actuală,nu mai este nevoie. Atunci, a fost o perioadă când s-au închiriat multeavioane, româneşti, mai precis BAC-uri. Începând de prin 1982 şi până în 1995,au fost BAC-uri închiriate către Lauda Air. Niky Lauda, fostul campion deFormula 1, şi-a început compania aeriană cu avioane româneşti şi cu piloţi români.Am mai zburat în Turcia, la Air Marmara şi Istanbul Airlines. În Nigeria, o companielocală a fost pusă pe roate de piloţi români, cu avioane româneşti. În Anglia,am zburat pentru British Airlines sau Anglo Cargo.

De ce aveau căutare românii?

Era greu de găsit piloţi cu licenţă pe avioaneleenglezeşti BAC, pe care noi le făceam în ţară… Rombac. În plus, nu ne conveneanici nouă să închiriem avioanele fără piloţi, forţa de muncă aducând veniturila fel de mari ca închirierea. Banii îi lua compania, adică statul român. Eu amvăzut contractele, ei plăteau 70 de dolari pe ora de zbor statului român, dincare nouă ne dădeau doar 11 dolari pe zi. Şi zburam aproximativ 5-6 ore. Asta, casă se spună acum că nu am contribuit de ajuns pentru pensie… În Nigeria, cubanii obţinuţi, puteai să-ţi iei patru-cinci roşii. Sau două sticle de apăplată.

Aţi făcut o afacere proastă?

Sentimentul, acum, este că am fost o curvă proastă. Auprofitat de noi, iar acum vor să ne ia şi banii. Dorinţa de a zbura, când eramtineri, nu se măsura în bani, şi atunci nu ne prea puneam problema. Zburam înfiecare zi, nici nu respectam normele de muncă. De multe ori le depăşeam numaidin dorinţa de a zbura şi de a duce avionul acasă. Lumea nu ştie ce preţ am plătitpentru asta. Nimeni nu poate să-şi dea seama cum este să nu fii acasă când ţise naşte copilul sau când merge în prima zi la şcoală. Chiar joia trecută amavut întâlnirea de 36 de ani de la terminarea Şcolii de Aviaţie. Şi dintr-opromoţie de 124, mai suntem în viaţa vreo 60. Mulţi au murit în accidente de avion:la utilitară, la sportivă şi în aviaţia civilă. Ceilalţi - din cauza stresului.

Când a lovit fulgerul, în avion era un ministru

Aţi avut multe incidente?

Am avut cinci cedări de motoare la BAC, în toatefazele de zbor. O cedare de motor înseamnă pierderea a 50% din putereaavionului, ceea ce înseamnă degradarea calităţilor de zbor, un moment dedezechilibru al avionului, iar dacă lucru acesta se petrece în apropiereasolului poate să fie fatal. Am fost trăsnit de două ori. Am intrat prima dată într-unnor de tip nimbo stratus, cu ionizare puternică. Avionul a început să se încarceelectrostatic. Ori cantitatea de electricitate statică a fost foarte mare, orin-au funcţionat descărcătorii electrostatici. Un fulger globular a pătrunschiar pe lângă mine, pe lângă geanta din cabină, a trecut printre pasageri şi aieşit prin coada avionului. În total a făcut 84 de găuri şi mi-a rupt antena. Eramla 6.000 de metri, am început coborârea şi m-am întors la Otopeni.

Aţi mai avut curaj să vă reluaţi zborul?

M-au întrebat dacă vreau să plec şi am zis: da, domnule.Acestea fac parte din meserie. Înainte de decolare, găsisem un defect lapilotul automat şi am întârziat 20 de minute. Între pasageri era un ministru, şia fost foarte supărat că am întârziat. S-a luat de mine. Eram şi tânăr, şi puţinarţăgos şi am spus că, din punctul meu de vedere, mai bine un ministru întârziatla Frankfurt decât un ministru mort până la Frankfurt. Am decolat şi pe la Curteade Argeş m-a trăsnit. Când am pornit din nou spre Frankfurt, acel ministru avenit în cabină şi şi-a cerut scuze pentru atitudinea pe care a avut-o înaintede cursă. A zis că nu-l mai interesează nici un fel de protocol.

Aveţi martori pentru fulgerul globular? De regulă, sunt confundate cuOZN-urile.

Un coleg, care era în spatele meu, cu alt avion, aauzit că am fost trăsnit. Au văzut şi pasagerii fulgerul. Şi Lixandru, care eraîn spatele meu, m-a chemat în frecvenţă radio... Încă din Şcoala de Aviaţieporecla mea era “Piticul”. Şi mi-a spus: “Pitic, ia-ţi concediu şi fă un tur almănăstirilor că nu mai ţine”. Eramimediat după deturnare.

Dacă veneam cu teroriştii la Bucureşti, ne mazileau ai noştri

Cum a fost cu teroriştii în cabină?

Zburam cu un Boeing 707, închiriat de Tarom lui LibianAirlines. Se apropia şi perioada pelerinajului la Mecca, aveau nevoie deavioane. De la Atena am fost deturnaţi, imediat după decolare, de doi tineri,de doi şiiţi. Ei erau în tranzit, plecaţi de la Damasc. Cum s-au urcat laDamasc şi cum au trecut prin controlul de Security? Asta este o problemă locală.În tranzit, nu se făceau controale pe vremea aceea. Au avut asupra lor un pistolşi un aparat de fotografiat, Polaroid, plin cu explozibil.

Au intrat cu una din stewardese în cabină, cu pistolulla cap. A început să ţipe cel care a intrat, celălalt a rămas cu pasagerii şii-a ţinut pe scaune. Foarte greu ne-am înţeles cu ei că nu ştiau nici engleză,nici franceză ca lumea. Mai mult prin gesturi.

Aţi acţionat ca în filme?

Primul lucru pe care l-am făcut: am selectat un cod dedeturnare pe transponder, ca să fiu identificat de organele de dirijare. Dacănu mai comunic sau ies din calea aeriană să ştie că sunt deturnat. M-am aşteptatsă-mi dea cu ceva în cap când văd că selectez codul acela, dar ei nu eraucunoscători, ăsta a fost norocul nostru. Nu am ajuns la gesturi din astea defilme. Ei au cerut să-i ducem la Roma. Am ajuns la Roma, am stat în zona de aşteptare două ore. Au cerut sărealimentăm avionul şi să vorbească cu consulul libanez, care le-a promis că îiprimeşte Beirutul. Am decolat de la Roma cu destinaţia Beirut. Când am ajuns,au pus maşini pe pistă ca să nu putem ateriza.

De ce?

Ei protestau faţă de Ghadafi, fiindcă un lider şiitcare a fost în vizită la acesta a fost omorât. Am aflat ulterior de la italienică, la Roma, voiau să detoneze bomba, dar nu a funcţionat. Aşa că au schimbatplanul, dorind să ajungă acasă. În general, orice stat se fereşte să setrezească cu un avion cu deturnări. Larnaca a zis că nu ne primeşte. Turcia azis că nu ne primeşte. Singurii care au spus că ne primesc au fost cei dinDamasc. De unde plecaseră ei. N-am vrut să ne ducem la Damasc. Şi n-am vrutpentru că am fost convinşi că după aterizare or să tragă în avion forţele desecuritate siriene, ca să şteargă urmele. După vreo şase ore în care ne-am învârtit,am luat o hotărâre la limită şi am contactat Ciprul, să pregătească serviciul decăutare şi salvare că venim şi punem avionul pe mare, paralel cu ţărmul, dacănu ne lasă să aterizăm. Atunci ne-au deschis aeroportul. După ce am aterizat, teroriştiiau zis: “Îl alimentaţi şi plecăm la Teheran”. Din momentul acela, m-am ridicatdin scaun, am tras perdeaua de la bucătărie, am întins două scaune de la clasaI şi m-am culcat, lucru la care nu au mai avut ce face. Când am văzut că nuripostează, fiind patru membri în echipaj, le-am spus: trei se culcă şi ne sculămcâte unul şi îi ţinem de vorbă ca să nu doarmă, să cedeze psihic. Şi într-adevăr,dimineaţa la ora 5 au hotărât să se predea.

De ce n-aţi venit acasă, la Bucureşti?

Una dintre variante, când eram la Roma, a fost săvenim cu deturnătorii la Bucureşti. A fost una din dorinţele lor, lucru la carem-am opus. Le-am spus celor din echipaj: să nu vă treacă prin cap! Dacă amestecămşi statul român în toată treaba asta, nu ne va ierta niciodată. Deocamdată estevorba de Libia, e vorba de deturnători şiiţi, de italieni şi ciprioţi saulibanezi. A fost o decizie bună. Acasă, ne-au chemat la salonul special, laOtopeni, ne-au dat o primă de 3.000 de lei şi o insignă pentru merite în aviaţiacivilă. A doua zi dimineaţă a venit şeful Serviciului de Infomaţii. Am avut odiscuţie acasă şi mi-a spus că toată noaptea s-au antrenat cu un Boeing 707 cumsă-l atace şi să-l distrugă la sol, să nu rămână urme. Ne mazileau ai noştridacă veneam la Bucureşti.

Acum vă luptaţi cu teroarea austerităţii?

Am început contestarea actelor guvernamentale, pe căilelegale. După care urmează procesul. Suntem vreo 1.500 de oameni afectaţi dereducerea pensiilor, dar majoritatea sunt stewardese, ale căror venituri nuaveau un impact prea mare. Speranţa este că vom ajunge la CEDO. Nu mai credemcă, dacă va fi schimbat actualul guvern, cei care vin vor restabili calcululcorect. Ei vor zice “mulţumesc” pentru ceea ce a făcut Boc.

Cât ar fi corect?

Eu am avut 210 milioane, asta a fost pensia, din care dupăimpozitare rămâneau 170 de milioane. Şi acum iau doar 30 de milioane. Nu m-aminteresat niciodată cât are un pilot din occident... dar acolo ei au trăit într-uncadru stabil. Un pilot neamţ a câştigat bine şi câştigă bine, acumulând peperioada vieţii. Nu iese la pensie fără să aibă 500.000 de euro sau un milion înbancă. Noi am trecut prin nişte etape în care acumularea nu a fost posibilă, iarinflaţia din anii ‘90 a distrus tot ce pusesem deoparte.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638942-10-09



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

LUCIAN01
20 Sep 2010

Nu inteleg,oamenii acestia nu au avut un salariu pe masura muncii lor?asteptau pensia pentru a fi rasplatiti chiar cineva crede ca suntem idioti?pentru cea ce au facut in timpul serviciului au fost platiti.NU?
OPRISIU
20 Sep 2010

Luciano,intradevar salariul era pe masura muncii depuse. Dar daca citeai cu atentie cele spuse de d-l Botezatu,ai fi inteles ca din acel salariu,o mare parte era deturnat spre alte destinatii.Voi vedeti ,din afara, doar partea frumoasa a acestei profesii.D-sul a prezentat doar cateva aspecte care te fac sa-ti albeasca parul prea devreme;cand tensiunea ateriala iti da senzatia ca acestea vor plesni.CAnd ai responsabilitatea a peste 200 de suflete.Mai mediteaza te rog la ce a spus.A mare dreptate.
OPRISIU
20 Sep 2010

Continuare:Luciano,norocul mi-a fost favorabil,si zbor intr-o tara si o companie care stie sa-si aprecieze pilotii.Vorbeam cu un coleg iesit recent la pensie de British Awys=12.000 GBP(14300$).Si fac aceasi treaba ca si cei romani,zboara aceleasi avioane.No comment.Romania,prin logica irationalului forteaza medici,ingineri,profesori, piloti... sa plece.Ce ramane? Un popor de razmerite apasat de mizerie.Trist
SOLEDAD
16 Mar 2011

Iar tie ti se pare corect ca oamenii astia care au muncit o viata intrega,sa moara la batranete in mizerie?Sa te vedem cate boli vei avea la batanete si daca iti va fi suficienta pensia pentru a le lua.Atunci mai discutam!
SOLEDAD
16 Mar 2011

Si presupun ca tu ai pus bani la saltea in timpul muncii,ca sa ai ce sa mananci cand vei fi un boshorog,nu,Luciano?Esti full of shit!

Adauga un comentariu

Random image