2016-12-09 02:17

Biodiversitatea a atins un vârf evolutiv în urmă cu 3 miliarde de ani

Bacteriileşi organismele rudimentare care trăiau pe Terra au cunoscut un vârf evolutiv înurmă cu aproximativ 3 miliarde de ani, graţie unei "inovaţii genetice"intense, ce a condus la apariţia a peste 25% din totalul genelor existente înADN-ul speciilor actuale de pe planetă, informează AFP.

Cuajutorul studiilor efectuate pe numeroase fosile, s-a descoperit că viaţa de peTerra a intrat într-o perioadă de evoluţie rapidă în urmă cu 580 milioane deani, această perioadă fiind denumită "explozia cambriană". Evoluţiaspeciilor a continuat timp de milioane de ani pentru a ajunge labiodiversitatea pe care o cunoaştem în zilele noastre. Primele dovezi ale existenţeivieţii pe Terra datează din urmă cu aproximativ 3,8 milioane de ani. Însăevoluţia pe care viaţa a avut-o pe planetă este dificil de monitorizat,singurele forme de viaţă din era precambriană constând în câteva familii debacterii şi alte organisme unicelulare, lipsite de cochilii şi de schelete,care au lăsat în urma lor foarte puţine resturi fosilizate. Toate organismelevii au însă un anumit bagaj genetic propriu - genomul. Şi pentru că toateorganismele au moştenit acest genom - sau cel puţin o parte din el -, de lastrămoşii lor, biologii americani, specialişti în modelarea evolutivă, au avutideea de a se folosi de genomurile moderne pentru a reconstitui evoluţiamicroorganismelor ancestrale.

Încăutarea strămoşilor precambrieni, cercetătorii de la Massachusetts Instituteof Technology (MIT) din Cambridge (SUA) au plecat de la 100 de genomuriactuale, de acum binecunoscute. Ei au introdus aceste informaţii într-un modelmatematic, luând în calcul toate tipurile de evoluţie pe care acestea ar fiputut să le cunoască de-a lungul timpului: apariţia sau dispariţia genelor,transmiterea prin hibridare sau "jefuirea" unei specii de către oalta etc.

Aceste"fosile genomice" reconstituite pe computer sugerează faptul că, înintervalul cuprins între 3,3 şi 2,8 miliarde de ani în urmă, o perioadă relativscurtă în istoria planetei, organismele vii de pe Terra au beneficiat de ointensă inovaţie genetică, ce a "dopat" biodiversitatea din aceaperioadă, prin apariţia unei multitudini de specii noi. În timpul acestuiinterval au apărut 27% din genele actuale, afirmă autorii acestui studiu,publicat în revista britanică Nature. Specialiştii americani au descoperit,totodată, că un număr mare dintre aceste noi gene erau asociate, într-un modsau altul, cu oxigenul, în special cu un proces biochimic care coordonează"transportul de electroni". Acesta este un fenomen revoluţionarpentru organismele vii din epocă (microbi şi plante), deoarece permite mişcareaelectronilor prin membranele celulare, conducând astfel la apariţiarespiraţiei, bazată pe admisia de oxigen şi absorbţia de energie solară, încadrul fotosintezei.

Ultima modificare in data de :638952-05-04