2017-11-23 15:02


Branduri toxice. Chimicale periculoase detectate în hainele multor companii de îmbrăcăminte sportivă de exterior

 |  14:46
Branduri toxice. Chimicale periculoase detectate în hainele multor companii de îmbrăcăminte sportivă de exterior

Un raport al Greenpeace Germania arată că mai multe chimicale periculoase pentru sănătatea oamenilor și a mediului înconjurător au fost găsite în produsele principalelor companii de îmbrăcăminte sport pentru exterior. În ciuda declarațiilor despre dezvoltare durabilă și dragoste pentru natură, companii ca The North Face, Patagonia, Mammut, Columbia și Haglofs continuă să folosească în producția hainelor impermeabile substanțe chimice perfluorinate și polifluorinate (PFC-uri), considerate a fi poluanți organici persistenți.

Greenpeace a testat 40 de produse cumpărate în 19 țări și regiuni diferite. Compuși PFC au fost găsiți nu numai în haine, dar și în pantofi, corturi, ghiozdane, funii și chiar și în saci de dormit. Doar în patru dintre produse nu s-au găsit compuși cu fluor. Deși majoritatea brandurilor testate susțin public că nu mai folosesc acești compuși chimici, o concentrație mare de PFC a fost găsită în 18 dintre produsele testate.

“Am detectat în unele dintre produsele The North Face și Mammut niveluri înalte de PFOA (acid perfluorooctanoic), un PFC care a fost corelat cu varii efecte asupra sănătății, printre care și cancerul. Această substanță este deja interzisă în Norvegia. Rezultate sunt dezamăgitoare pentru cei care desfășoară activități în natură și care-și doresc ca hainele lor să fie la fel de durabile și curate ca locurile pe care le explorează,” a spus Mirjam Kopp, șeful proiectului Detox Outdoor.

PFC este un compus chimic care nu există în natură și care, eliberat în mediul înconjurător, se degradează foarte încet și ajunge în lanțul trofic, făcând astfel ca poluarea să fie aproape ireversibilă. Concentrații de PFC au fost găsite în zone izolate ale planetei, în organismul unor mamifere precum delfinii, în ficatul urșilor polari și chiar în sângele uman.

“Branduri ca The North Face și Mammut nu întruchipează dragostea și respectul pentru natură care le definesc brandul atunci când vine vorba de chimicalele folosite în procesul de producție. Alături de comunitatea pasionată de activitățile sportive în aer liber, provocăm aceste companii să facă o demonstrație reală de leadership, dar și respect pentru natură: trebuie să se oprească din a folosi chimicale periculoase și să-și detoxifieze echipamentele acum”, a mai adăugat Kopp.

În ultimii ani, multe din brandurile de acest fel au trecut de la PFC-urile cu catene lungi la PFC-uri cu catene scurte, susținând că sunt o alternativă mai bună dar recent peste 200 de cercetători din 38 de țări au semnat „Declarația Madrid” care recomandă evitarea folosirii PFC-urilor – chiar și cu catene scurte – în producția de bunuri pentru consumatori (incluzând aici și textilele).

În timp ce marile companii de îmbrăcăminte outdoor sunt încă foarte depedente de compuși chimici periculoși, brandul britanic de haine Páramo Directional Clothing și-a anunțat în urmă cu câteva zile decizia de a renunța la aceștia. Páramo este singurul brand de îmbrăcăminte outdoor care a renunțat complet la PFC-urile din întregul lanț de producție, demonstrând că se poate realiza îmbrăcăminte de exterior de mare performanță fără PFC-uri și stabilind cel mai înalt standard în acest sector de îmbrăcăminte. Brandul britanic se alătură altor 34 de branduri de haine de sport sau de oraș care și-au anunțat dorința de a participa la proiectul Detox. „Suntem convinși că întreaga comunitate pasionată de activități în aer liber are puterea de a schimba regulilele jocului în industrie și în acest sens lansăm o provocare brandurilor să accepte detoxifierea hainelor cerută de clienții lor” a concluzionat Kopp.

Acesta este primul test de produs efectuat de Greenpeace conceput împreună cu o comunitate de susținători și iubitori de activități în natură. Peste 30.000 de voturi au fost colectate pe http://detox-outdoor.org/ iar Greenpeace a trimis pentru testare în laborator primele 40 dintre produsele votate pe site. A.T.

întreaga comunitate pasionată de activități în aer liber are puterea de a schimba regulilele jocului în industrie și în acest sens lansăm o provocare brandurilor să accepte detoxifierea hainelor cerută de clienții lor” a concluzionat Kopp.

Acesta este primul test de produs efectuat de Greenpeace conceput împreună cu o comunitate de susținători și iubitori de activități în natură. Peste 30.000 de voturi au fost colectate pe http://detox-outdoor.org/ iar Greenpeace a trimis pentru testare în laborator primele 40 dintre produsele votate pe site.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-28

TAGURI: brand, greenpeace, imbracaminte sport, the north face, patagonia, mammut, columbia



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova