Ce se ascunde în spatele normelor de poluare
2018-08-19 12:36


Ce se ascunde în spatele normelor de poluare

 |  15:25
Ce se ascunde în spatele normelor de poluare

Norma euro de poluare a devenit un coşmar, nu doar pentru clienţii care vor să-şi cumpere o maşină, ci şi pentru unii producători. Dar cât este de benefică cursa antipoluare pentru plămânii celor care respiră aerul de oraş şi cât serveşte ea de fapt interesului marilor producători de maşini şi ale statului care impune taxe din ce în ce mai mari, fără ca banii luaţi să se întoarcă sub forma unei însănătoşiri a populaţiei.

Taxelor contra poluării au fost inventate chipurile pentru protecţia mediului. Cu timpul, afacerea a devenit atât de mare încât a ajuns să domine prin stricteţea legilor şi volumul banilor care se învârt în piaţă. Mai mult, există şi un paradox, taxele de poluare sunt din ce în ce mai mari, legile din ce în ce mai stricte, iar poluarea din ce în ce mai evidentă. Efectul politicii este mult mai mic decât efortul care se face pentru aplicarea ei. Să luăm de pildă cazul României. Taxa de primă înmatriculare, devenită timbru de mediu, n-a făcut decât să aducă bani la bugetul statului de care acesta s-a folosit după interesele politice. A mai plătit ce a luat cu japca ilegal mai demult. Dar în protecţia efectivă a mediului, banii luaţi, în continuare cu japca, ajung la fel de puţini. Excepţiile de la lege – maşinile statului, transportul în comun – fac ca poluare să rămână la un nivel ridicat la nivelul oraşelor acolo unde parcul auto învechit sau neîngrijit produce grave prejudicii mediului.

Negocieri cu armele pe masă

 

Cu toate acestea, normele de poluare euro continuă să scumpească din ce în ce mai mult achiziţia de maşini, pentru că vor presupune tehnologii din ce în ce mai sofisticate. Reprezentanţii UE au ajuns la o înţegere preliminară care face ca, până în 2020, norma euro să scadă de la 132 g/km, la 95 g/km de CO2. Însă, majoritatea maşinilor au emisii de peste 140 g/km. Maşinile sport puternice ajung la 200-250 g CO2/km, iar supercarurile trec de 300 g CO2/km. Este vorba tocmai de acele maşini care vând cu profit mare. Germania face presiuni puternice pentru ca norma de poluare să nu fie atât de strictă.

Marile concernuri -  BMW, Mercedes, VW -  sunt primele lovite în segmentul maşinilor scumpe pe care le produc. Un alt efect este dispariţia de pe piaţa europeană a unor producători non-europeni consacraţi care preferă să se retragă decât să-şi schimbe automobilele în pom de crăciun al căror scop nu devine decât respectarea unor norme de poluare. Un exemplu este decizia producătorului japonez Subaru de a se retrage din Europa la sfârşitul acestui an pentru a nu fi nevoit să-şi  modifice radical maşinile. Conform intenţiilor lobbyului european, în curând, vom merge cu maşinuţe de la Fiat, Reanult şi Peugeot, pentru că hibridele sau cele electrice încă sunt la mare preţ.

Dar ce ne garantează că japca cu taxe sub acoperirea politicilor de mediu se va opri aici? Istoria ne spune că nimic, japca statală va inventa alte forme care, culmea, nu ne vor proteja decât cu numele. Pentru că cei care plătesc îi impun propriile interse. Germania a obţinut conceptul de „multiplicator” de mediu care îi va permite ca fiecare vehicul electric vândut să se pună dublu la valoare finală de calcul a poluării, ceea ce-i va permite să producă şi să vândă, în continuare, motoare puternice şi poluante. Deci, unde e protecţia mediului?  Evident, totul se reduce la încă o formă suplimentară de taxare şi o falsă protecţie a sănătăţii contribuabililor.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2013-07-01

Mai multe imagini:
Ce se ascunde în spatele normelor de poluare
zoom

TAGURI: norme, euro, poluare, aer, taxe, bmw, mercedes





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


WASP
01 Iul 2013

Mai periculoasi ca CO2 sunt oxizii de azot si monoxidul de carbon, astia ne omoara !
VIOREL
15 Iul 2013

Absolut corect. Suntem furati din ce in ce mai mult pentru ca nu luam atitudine.
Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...