2016-12-09 04:12

Cele mai interesante descoperiri astronomice ale anului 2010

Cele mai interesante descoperiri astronomice ale anului 2010

Anul 2010 a fost plinde descoperiri ştiinţifice, mai ales în domeniul astronomiei. Unele dintre eleau rămas însă doar la capitolul controverse, întrucât nu există suficientedovezi. National Geographic a alcătuit un top al celor mai interesantedescoperiri astronomice de anul trecut.

PerseidelePerseidele, ploaia de meteoriţi anuală, au atins punctul maxim la jumătatealunii august, iar un cer senin a permis observarea lor în condiţii aproapeperfecte.Perseidele apar în aceeaşi zi, în fiecare an, când Terra trece printr-un norgigantic de rămăşiţe lăsate de cometa Swift-Tuttle. Acestea lovesc atmosfera laviteze de 160.000 km pe oră, meteoriţii arzând şi producând dâre de lumină caredurează o fracţiune de secundă.

Hubble a descoperitcele mai vechi galaxiiGalaxii albastre, compacte, au fost văzute pentru prima oară de cătreastronomi, în luna ianuarie 2010. Acestea sunt cele mai îndepărtate, şi prinurmare, cele mai vechi galaxii, spun oamenii de ştiinţă.Aceste galaxii au început să se formeze la 500 de milioane de ani după BigBang, care ar fi avut loc acum 13,7 miliarde de ani. Obiectele au fost zăriteîn fotografii realizate de telescopul spaţial Hubble, cu Wild Field Camera 3,instalată în 2009.

Astronauţilor le cadunghiileAstronauţiicu mâini mai mari au un risc crescut de a-şi pierde unghiile după ce lucreazăsau se antrenează cu mănuşile costumului spaţial, potrivit unui studiu publicatîn septembrie.Căderea unghiilor şi alte răni la mâini sunt cele mai dese probleme aleastronauţilor. Pentru moment, soluţia este să poarte alte mănuşi de protecţie,să îşi ţină unghiile scurte şi să le trateze preventiv.

A fost prezissfârşitul timpuluiOteorie a originilor universului prezice că timpul se va sfârşi peste doar cincimiliarde de ani, potrivit unui studiu publicat în octombrie.Predicţia foloseşte teoria inflaţiei eterne, care spune că universul nostrueste doar unul dintr-un număr infinit de universuri. Acest lucru cauzează problemecalculelor probabilităţilor folosite de teoreticieni.

A fost descoperită oplanetă locuibilăDeşianunţul s-a dovedit controversat mai târziu, astronomii au încântat publicul înseptembrie când au anunţat că au descoperit o planetă, în afara sistemuluinostru solar, cu atmosferă, regiuni temperate şi apă lichidă, vitală vieţii -aşa cum o ştim noi.Planeta Gliese 581 g are o masă de trei ori mai mare decât Terra. O parte a eieste întotdeauna îndreptată spre soare, având lumină constant, iar cealaltăeste scufundată întotdeauna în întuneric.Dacă există extratereştri acolo, ar putea trăi de-a lungul liniei dintre umbrăşi lumină, într-o regiune temperată, spun cercetătorii.

Un meteor verdeluminează SUAUnmeteor imens a luminat cerul din SUA în aprilie, în statele centrale Wisconsin,Iowa, Illinois şi Missouri. Mingea de foc a transformat cerul întunecat alnopţii într-unul verde şi a creat un boom sonic, auzit la sute de kilometri.Roca spaţială ar fi avut 1,8 metri lăţime şi cântărea 453 kg, spune astronomulMark Hammergren, pe baza unei înregistrări video.

Ofurtună solară a creat aurore ciudateLa începutul lunii august, camerele aflate la bordul Observatorului DinamiciiSoarelui (SDO), al NASA, a filmat o erupţie la suprafaţa soarelui care a"scuipat" tone de plasmă - gaz încărcat electric - direct cătreTerra.Erupţia solară a cauzat aurore foarte intense, care au fost văzute mult mai josde poli, decât în mod normal.

Cea mai mare lunăplină a anuluiLuna ianuarie a văzut cea mai mare lună plină a anului 2010, stând alături deMarte, vizibil cu ochiul liber.Luna din ianuarie a fost cu 30% mai luminoasă şi cu 14% mai mare decât încelelalte luni ale anului, întrucât vecinul nostru cosmic a fost mai aproape deTerra decât de obicei, la doar 356.593 km.

Găurile negre conţinuniversuriUniversulnostru ar putea sta într-o gaură neagră, care este şi ea parte a unui universmai mare.Toate găurile negre descoperite până acum la noi în univers, de la celemicroscopice la cele supermasive, ar putea fi uşile către alte realităţi.Potrivit unui studiu din aprilie, o gaură neagră este, de fapt, un tunel întreuniversuri, un fel de gaură de vierme. Materia atrasă de găurile negre nu sedistruge, cum se presupunea, ci iese printr-o "gaură albă", aflată lacapătul celei negre, în alt univers.

Ultima modificare in data de :639233-10-20