2016-12-05 02:27

SPECIAL


Cum scăpăm de depresia de iarnă?

 |  14:24
Cum scăpăm de depresia de iarnă?

Temperaturile extem de scăzute din ultima perioadă, căderile abundente de zăpadă, drumurile blocate de nămeţi, relatările obsesive ale posturilor de televiziune despre situaţiile dramatice cauzate de ger, induc, la nivelul întregii societăţi, o stare masivă de disconfort, pe care cetăţenii, şi aşa tulburaţi de instabilitatea economică, socială şi politică, o resimt din greu.

Specialiştii de la CNN Health au pus în evidenţă, cu ani în urmă, o legătură clară între fenomenele meteorologice specifice anotimpurilor şi starea de sănătate psihică a oamenilor. S-a constatat că, în anotimpul rece, foarte mulţi oameni sunt predispuşi către melancolie şi autovictimizare, iar această stare de apatie survine faptului că zilele sunt mai scurte, lumina captată de organism este mai scăzută, corpul uman consumă resurse energetice mai mari pentru a contracara temperaturile scăzute, perspectivele de viitor par mai întunecate. Cerul e plumburiu. De altfel, mai sensibili decât oamenii obişnuiţi, poeţii au descris, de-a lungul vremii, foarte plastic aceste stări. Bacovia spune: „Amurg de iarnă, sumbru, de metal,/ Câmpia albă - un imens rotund -/ Vâslind, un corb încet vine din fund,/ Tăind orizontul, diametral.” Denumită „tulburare afectivă de sezon”, această stare de sănătate, care este întâlnită la aproape un sfert din populaţie, poate fi identificată cu ajutorul unor simptome vizibile. Unii oameni au o tendinţă sporită de somnolenţă şi simt o oboseală accentuată pe tot parcursul zilei, în timp ce noaptea prezintă insomnii sau au un somn agitat, plin de coşmaruri, neodihnitor. Se trezesc mult mai obosiţi decât au fost seara, nu au chef de nimic şi sunt trişti, aparent fără vreun motiv anume.

Oamenii mănâncă mai mult iarna

Faţă de pacienţii diagnosticaţi cu depresie, cei care suferă de pe urma iernii şi a temperaturilor scăzute pot prezenta stări de agitaţie şi iritabilitate crescute şi devin violente instantaneu. Un alt simptom al aceleiaşi tulburări afective este acela de supraalimentare. Pacienţii sunt tentaţi să mănânce mai mult şi majoritatea chiar iau în greutate în această perioadă. Există de asemenea o tendinţă crescută a organismului de a consuma carbohidraţi, întrucât aceştia stimulează eliberarea de serotonină, supranumită hormonul fericirii. Capacităţile de concentrare, de memorare şi de învăţare sunt şi ele mai scăzute la persoanele ce prezintă sensibilitate psihică pe timpul sezonului hibernal. Unii uită pur şi simplu evenimente importante, nume de persoane din propriul anturaj sau chiar drumul spre casă, în situaţii grave. Nevoia de comunicare este mai scăzută, ca şi aceea de socializare, în general preferă singurătatea.

Scăpaţi de stress, ajutându-vă semenii!

Există câteva sfaturi, pe care psihologii americani le dau împotriva a ceea ce ei numesc „The winter blues” – tristeţe de iarnă. Important este să conştientizăm că această stare este una temporară şi este la latitudinea noastră să o schimbăm.

Încercaţi să gândiţi pozitiv sau să vă înconjuraţi de oameni care fac acest lucru.

De mare importanţă sunt călătoriile în zone pitoreşti.

E bine să întreprindeţi acţiuni de voluntariat. În acest sens, există persoane care în această perioadă merg în sate uitate de lume să-i ajute pe bătrâni sau se deplasează la adăposturi pentru animale să le ducă hrană şi să ajute la deszăpezire.

Perioada este propice pentru a face ordine în casă printre lucruri şi a te debarasa de tot ceea ce consideri că îţi este nefolositor. Astfel de acţiuni sunt similare unei eliberări.

Încercaţi să vă autosugestionaţi în fiecare dimineaţă, odată cu răsăritul soarelui, că totul este bine, iar ziua este prima dintr-un şir de zile bune ce vor urma. Primăvara este aproape! Totul ţine de autocontrol, iar efectele nu se vor lăsa aşteptate.

Foto: Răzvan Mateescu


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639554-01-18

Mai multe imagini:
Cum scăpăm de depresia de iarnă?
zoom

TAGURI: depresia, iarna



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

4 fructe care ţin răceala la distanţă Se spune că “porcul nu se îngraşă în Ajun”, însă putem întări sistemul imunitar chiar... 17 Noi 2016 | (0)
Zâmbete de iarnă pentru copiii sărmani Începând cu 1 decembrie, Helen Doron English Constanţa devine centru de colectare ShoeBox pentru... Acum 8 ore | (0)