2016-12-07 18:31

Dinozaurii îşi schimbau fizionomia pe măsură ce se maturizau

Dinozaurii îşi schimbau fizionomia pe măsură ce se maturizau
Cercetătorii au descoperit diferenţe extreme între aceeaşispecie de dinozaur aflată la stadii de vârstă diferite. Schimbările au avut locmai ales la nivelul craniului, unde fie apăreau coarne şi apoi dispăreau, fie sufereaudiverse modificări la nivelul crestelor. Această descoperire apare într-un studiu despre consacratul dinozaur triceraptosşi ruda sa apropiată, torozaurul. Atât de apropiată, de fapt, încât făceauparte din aceeaşi specie. Studiul a fost elaborat de cercetătorii americani John Scannella şiJack Horner.

Triceraptopii aveau trei coarne şi un guler mic,foarte gros, cu margini zimţate. Torozaurul la fel avea trei coarne, însădistribuite altfel, şi un guler mai subţire şi mai lung, cu două adâncituri.Deci nu e de mirare că atunci când cei doi dinozauri au fost găsiţi în secolul19, descoperitorul lor, OthnielMarsh, a crezut că sunt specii diferite.

Acum,Scanella şi Horner afirmă că triceraptorul este, de fapt, forma mai tânără atorozaurului, care îşi schimba aspectul pe măsură ce se maturiza.

Aceastăschimbare dramatică, ce a indus cercetătorii în eroare atâtaamar de vreme, a fost posibilă deoarece ţesutul osos al craniului nu sematuriza complet, rămânând moale, spongios şi arhiplin cu vase de sânge.Singurul loc din zilele noastre unde se mai găseşte o evoluţie asemănătoareeste la creasta cazuarului, care, ca orice altă pasăre, este descendent directal dinozaurilor.

“Schimbărilede formă continuau pe durata întregii vieţi a dinozaurilor” zice Scanella.“Chiar şi la examinarea celor mai vârstnice specimene există dovezi că osulcraniului încă mai suferea modificări”.

Scanellaşi Horner au examinat 29 de cranii de triceraptor şi nouă de torozaur, cele maimulte provenind din epoca Cretacică târzie, în Hell Creek, Montana (pământulfăgăduinţei al paleologilor). Probabil le-a stârnit bănuieli faptul că doarfosile de torozauri adulţi au fost vreodată găsite.

Ceidoi afirmă că există o tranziţie clară de la triceraptos la torozaur . Deexemplu, la cele mai bătrâne specimene de triceraptos (care, de fapt, erau celemai tinere specimene de torozaur) se poate observa o subţiere a gulerului exactîn locurile unde torozaurii au adâncituri.

Descoperireaaduce o nouă percepţie asupra aşa-zisei funcţii de apărare a gulerului. “Dacăeu aş fi fost un triceraptos n-aş fi vrut să păţesc ceva prea rău la guler,deoarece avea o multitudine de vase sangvine la suprafaţă. N-aş prea crede că oapărătoare subţire şi osoasă, care scuipa sânge, ar fi fost o metodă de apărareprea eficientă” , zice Scanella.

“Torozaurul urmează să fie şters ca specie, şi să fiebăgat la triceraptos”, a afirmat Horner.

Aceste cazuri de schimbare a formei nu s-au rezumatnumai la triceraptoşi. Anul trecut, Horner şi Mark Goodwin de la Universitateadin Berkeley, California, au făcut o afirmaţie similară cu privire la un altdinozaur iconic: pachicefalozaurul, cunoscut ca fiind monstrul care dădea cucapul în jeepuri din “Jurassic Park 2”.

Două specii denumite Dracorex si Stygimoloch sunt cunoscuţi tot din Hell Creek. Primul lucru de remarcat suntcoarnele, care lipsesc la pachicefalozaur. Cei doi cercetători afirmaseră căaceşti dinozauri sunt şi ei variantele mai tinere ale pachicefalozaurului. Dacăeste adevărat, înseamnă că avem un exemplu şi mai drastic de schimbare deformă, animalului crescându-i coarne care se “resorb” cu vârsta.

Horner afirmă că, la fel ca în cazul triceraptosului,este puţin probabil ca pachicefalozaurul să-şi fi folosit “casca” în scopuri deapărare sau în lupte cu alţi membri ai speciei (ei au fost de mult timpcomparaţi cu un fel de “bizoni” ai dinozaurilor), ci doar să fi avut un roldecorativ.

De asemenea, un dinozaur numit nanotiranozaur(foarte “nano”, ar fi ajuns până la genunchiul unui om adult) a fost stabilitca fiind un pui de tiranozaur rex.

“Pierderea” a patru specii concluzionează că dinozauriicare trăiau în Hell Creek cu 65 milioane de ani în urmă nu erau atât dediversificaţi pe cât se credea iniţial. Triceraptosul şi torozaurul au fostconsideraţi multă vreme ca fiind singurii supravieţuitori ai dinozaurilor cucoarne, o categorie care era foarte diversificată în epoca Jurasicului. Acest faptpoate fi considerat o probă care să justifice teoria conform căreia rânduriledinozaurilor oricum se subţiaseră foarte mult chiar şi înainte de venireaasteroidului care le-a provocat dispariţia.

Atât Scanella, cât şi Horner zic că este foarteprobabil ca şi alti dinozauri din Hell Creek ar fi putut să fie varianteminiaturale ale altor specii. Goodwinspune că acest nou studiu este foarte convingător şi că va aduce o inovaţieimportantă în domeniu.

Ultima modificare in data de :638939-01-24