2016-12-05 06:38

SPECIAL


Electric la toată lumea, dar cu măsură

 |  20:08

Mult-trâmbiţata hibridizare a parcului auto românesc s-a înecat la mal. Guvernul nu alocă decât 5 milioane de lei în tichete „Rabla” pentru cumpărarea de maşini electrice sau hibride. Suma nu va ajunge decât pentru circa 300 de autovehicule. Între timp, în Franţa maşinile electrice sunt ca bicicletele. La Paris, o maşinuţă electrică închiriată pentru jumătate de oră costă 5 euro.

Ministerul Mediului i-a anunţat pe cei care anul acesta vor să treacă pe maşini ecologice că nu e dispus să finanţeze mai mult de 300 de bucăţi. Şi pentru că birocraţia a împiedicat apariţia din timp a actelor normative necesare, doritorii mai au la dispoziţie doar o lună pentru a se înscrie în program, adică până pe 5 noiembrie. Pentru importatori şi eventualii producători autohtoni, sesiunea de înscriere a început pe 29 septembrie şi durează până pe 7 octombrie. Persoanele fizice sau juridice pot beneficia de maximum patru tichete “Rabla’, mai precis de două în cazul unui autovehicul hibrid şi de patru pentru unul integral electric. Suma este infimă dacă ţinem cont de costul unui astfel de autoturism, cel mai ieftin hibrid fiind aproape 18.000 de euro (Honda Insight), iar singurele modele electrice disponibile pe piaţă (Citroen C-zero şi Mitshubishi iMiev) sar de 30.000 de euro. Un tichet “Rabla” în acest caz este circa 870 de euro, adică pentru hibride înseamnă 1.740 de euro, iar pentru electrice circa 3.500 de euro.De altfel, achiziţionarea unei maşini ecologic, cu reducere, se poate face şi fără eliminarea unor rable de pe şosele atâta vreme cât ministerul aplică o subvenţie de 10%, dar nu mai mult de 1.800 de euro pentru cei care achiziţionează o hibridă şi de 20%, dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru cei care cumpără un vehicul electric. Până acum, în România s-au vândut doar două asemenea maşini electrice.

Parisul se electrizează

Situaţia este cu totul alta în Franţa, de pildă. La Paris, de duminică, se pot închiria maşini electrice cu ora. Şi pentru că vrea să încurajeze mersul pe jos, municipalitatea pariziană a răsturnat conceptele de marketing şi a crescut tariful pentru închirierea pe perioade mai lungi. Astfel, dacă pentru o jumătate de oră preţul este de 5 euro, pentru perioade mai lungi de o oră, preţul la 30 de minute este de 6 euro. Închirierea este condiţionată de achiziţionarea unui abonament care variază între 10 euro pe zi şi 144 de euro pe an. Maşinile folosite de compania Bollore au o autonomie de 250 km, iar parcul de autoturisme este planificat să atingă 3.000 de bucăţi, în cazul în care va exista cerere. Momentan programul se desfăşoară cu 66 de autovehicule. De asemenea, vor fi instalate încă 967 de staţii de încărcare, pe lângă cele 33 existente. În România, există o singură astfel de staţie care se găseşte în zona Piaţa Unirii din Bucureşti.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639263-01-07

TAGURI: hibrid, electric



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image