2016-12-02 22:08

Exoplaneta Gliese 581g din Calea Lactee: O posibilă colonie pentru viitorul umanităţii?

O exoplanetă "potenţial locuibilă", careare o mărime asemănătoare cu cea a Terrei, a fost descoperită de astronomiiamericani de la Universitatea California din Santa Cruz, potrivit unui studiupublicat în Astrophysical Journal şi pe site-ul arXiv.orp.

Această exoplanetă, denumită Gliese 581g, areo temperatură ce permite existenţa apei în stare lichidă lasuprafaţa scoarţei sau în apropiere de aceasta. O exoplanetă este o planetă cese învârte în jurul unei stele - alta decât Soarele din sistemul nostru solar.

Dacăaceastă descoperire va fi confirmată prin alte măsurători, Gliese 581g va fi exoplaneta care se aseamănăcel mai mult cu Terra, dintre toate exoplanetele descoperite până înprezent. Este, totodată, prima exoplanetă care se află într-o zonă din spaţiupotenţial locuibilă.

Steaua înjurul căreia gravitează, Gliese 581, se află în galaxia noastră - Calea Lactee-, la o distanţă de circa 20 de ani-lumină de Terra (un an-lumină are 9.460 demiliarde de kilometri).

Aceastăexoplanetă are o masă de 3-4 ori maimare decât cea a Terrei şi o rază de 1,5 ori mai mare ca a planeteinoastre, potrivit cercetătorilor americani de la Carnegie Institution dinWashington, coautori ai studiului.

Gliese 581g pare să fie o planetă telurică, la felca Terra, având o gravitaţie la suprafaţa scoarţei asemănătoare cu ceaterestră. Planeta se învârte în jurul stelei sale pe o orbită circulară, pecare o parcurge în 36,6 de zile.

Pentruastronomi, o exoplanetă este"potenţial locuibilă", atunci când ea permite existenţa vieţii.Însă acest lucru nu înseamnă neapărat că oamenii ar putea locui confortabil şiîn siguranţă pe această planetă.

Capacitateaunei planete de a fi locuibilă depinde de numeroşi factori, iar dintre aceştia,cei mai importanţi sunt prezenţa apeiîn stare lichidă şi existenţa unei atmosfere.

Potrivitprimelor estimări, temperatura înregistrată la suprafaţa acestei exoplanete, cenu este expusă permanent luminii stelei sale şi nici întunericului din spaţiu, variază între minus 31 de grade Celsius şi minus12 grade Celsius.

Şitemperaturile de pe Terra pot fi uneori extreme, fără a împiedica însăexistenţa vieţii. Ele variază între minus 70 de grade Celsius în Antarctica şipot ajunge până la plus 148 de grade Celsius, în fosele hidrotermale de pefundul oceanului, unde trăiesc câteva bacterii.

Astronomiiamericani au detectat şi o a doua exoplanetă ce se învârte în jurul steleiGliese 581, însă într-o zonă nelocuibilă, iar numărul exoplanetelor detectateîn jurul acestei stele a ajuns astfel la şase.

Estevorba de unul dintre sistemeleextrasolare ce numără cele mai multe exoplanete, identificat până înprezent.

Pe 24august, astronomii de la Observatorul European Austral (ESO) din Chile auanunţat că au descoperit un sistem solar ce conţine planete - numărul acestoraputând fi chiar de şapte - orbitând în jurul unei stele ce se aseamănă cuSoarele nostru.

Până înprezent, astrofizicienii nu audescoperit încă o planetă despre care să se poată afirma că este "sorageamănă" a Terrei printre cele 422 de exoplanete descoperiteîncepând din 1995.

Nouadescoperire, anunţată miercuri, este rezultatul a 11 ani de observaţiiastronomice, realizate cu telescopul observatorului spaţial Keck din Hawaii,situat la o altitudine de 4.145 de metri.

Ultima modificare in data de :638943-02-14