2016-12-05 04:26

Fosilele unor forme de viaţă complexe vechi de 2,1 miliarde de ani, descoperite în Gabon

Fosilelecelor mai vechi organisme multicelulare cunoscute, care au trăit în urmă cu 2,1miliarde de ani, au fost descoperite lângă Franceville, Gabon, potrivit unui studiupublicat în revista Nature.

Acestefosile sunt cu 200 de milioane de ani mai vechi decât descoperirile anterioare,fiind cele mai vechi exemple de organisme cu ADN propriu.

Celecirca 250 de specimene ale căror fosile au fost descoperite trăiau în urmă cu2,1 miliarde de ani în ape puţin adânci, de 20-30 de metri, pe când înatmosferă se înregistra o creştere bruscă a nivelului de oxigen.

Organismele- o varietate de forme şi mărimi, de până la 12 centimetri - au fostdescoperite lângă Franceville (Gabon) în 2008, de atunci cercetătoriiocupându-se cu analizarea lor. Organismele trăiau în colonii - circa 40 deexemplare pe jumătate de metru pătrat.

Primele forme de viaţă de pe Pământ au fost procariotele(organisme unicelulare, fără membrană nucleară care să înconjoareinformaţia genetică - n.r.), care au apărut în urmă cu 3,5 miliarde de ani, întimp ce, în urmă cu 600 de milioane de ani, pe Terra a avut loc exploziacambriană - când nivelul de oxigen din atmosferă a crescut, ceea ce a condus lacreşterea numărului speciilor de forme de viaţă.

Cercetătoriisunt încântaţi de descoperirea din Gabon, deoarece cred că este vital să aflece s-a întâmplat înainte de explozia cambriană.

Perioadadintre apariţia procariotelor şi explozia cambriană se numeşte eonulproterozoic, despre care se ştiu puţine lucruri, dar specialiştii speră căaceastă descoperire le va oferi mai multe informaţii. În timpulproterozoicului, un nou tip de forme de viaţă - eucariotele - s-a dezvoltatalături de procariote, acestea fiind primele organisme cu o structură şi unmetabolism complexe, incluzând prezenţa celulelor cu nucleu - locul unde segăseşte ADN-ul.

Studiula fost coordonat de Abderrazak El Albani, de la Laboratoire Hydrogeologie,Argiles Sols et Alterations de la Universitatea din Poitiers, Franţa.

Elbania declarat: "Evoluţia macrofosilelor din Gabon, reprezentând un pas spreorganismele multicelulare mari, a fost probabil posibilă datorită primeicreşteri a nivelului de oxigen din timpul exploziei cambriene, care ar fi fostalimentată de o a doua creştere". "De ce a durat 1,5 miliarde de anipentru ca organismele multicelulare să domine Terra, acesta este unul dintremisterele pe care trebuie să le rezolvăm", a mai spus cercetătorul.

Ultima modificare in data de :638935-12-28