2016-12-04 00:00

SPECIAL


ÎN DERIVĂ, primul serial HBO filmat în România - despre psihoterapie prin ochii psihiatrului

 |  20:44
ÎN DERIVĂ, primul serial HBO filmat în România - despre psihoterapie prin ochii psihiatrului

ÎnBucureştii Noi se filmează, până la sfârşitul lui august, "Înderivă", primul serial de televiziune produs de HBO Europa Centrală înRomânia, realizat în regia lui Adrian Sitaru şi Titus Muntean, cu Marcel Iureşîn rol principal, o adaptare a serialului american "In Treatment"realizat de HBO US.

Scenariul serialului este scris în întregime în limba română, iarproducţia este asigurată de compania locală Film Factor. Regia serialului"În derivă" este semnată de Adrian Sitaru şi Titus Muntean, iarproducătorii executivi din partea HBO Central Europe sunt Aurelian Nica şiAndrei Creţulescu.

"Înderivă" este bazat pe serialul israelian "Be Tipul", creat deHagai Levi şi recompensat cu mai multe premii de Academia de televiziuneisraeliană. În 2007, drepturile au fost cumpărate de HBO Statele Unite aleAmericii, care a produs serialul sub titlul "In Treatment", cuGabriel Byrne în rolul principal. "In Treatment" a avut parte decronici pozitive şi a primit Globul de Aur pentru cel mai bun actor în rolprincipal.

Serialulse concentrează pe una dintre caracteristicile societăţii moderne, şedinţa deterapie, văzută prin ochii unui psihiatru de succes, a cărui viaţă profesionalăşi personală riscă să se destrame. Fiecare episod din cele45 ale serialului se concentrează pe câte o sesiune de terapie - patru şedinţeindividuale între psihiatru şi pacienţii săi, urmate de câte un episodsăptămânal axat pe vizita psihiatrului la propriul său terapeut.

Filmărilepentru "În derivă" au debutat în aprilie şi se vor încheia lasfârşitul lui august, urmând ca apoi serialul să intre în postproducţie,lansarea oficială fiind pe 6 decembrie, la HBO România.

AndreiCreţulescu, producătorul serialului, a explicat pentru MEDIAFAX modul de lucrula producţie şi aşteptările postului de televiziune cu privire la "Înderivă".

"Sunt45 de episoade care se vor difuza în nouă săptămâni, de luni până vineri. Onouă zi - un nou pacient, iar săptămâna următoare, o luăm de la capăt. Titus(Muntean, n.r.) şi Adi (Sitaru, n.r.) au regizat primele 10 episoade cuschimbul, iar de la 11 încolo - câte cinci fiecare, în calupuri de câte două săptămâni",spune Creţulescu.

Cuprivire la alegerea "In Treatment" ca primul serial adaptat de HBO înregiune, Creţulescu precizează: "Originalul «In Treatment», cel israelian,este extraordinar. Dacă HBO US a reuşit un remake pe măsură, noi de ce-am fi maiprejos? Ai să râzi - exact condiţiile în care în România nu există încă otradiţie (sau cel puţin nu la ordinea zilei) în materie (de psihoterapie, n.r.)ne-au convins că subiectul merită".

În ceeace priveşte impactul producţiei, ale cărei costuri sunt, potrivitproducătorului, "mai mici decât credea, mai mari decât spera",Creţulescu spune că va fi "sensibil".

Pe dealtă parte, Titus Muntean, unul dintre regizorii peliculei, spune că acestproiect nu face diferenţe în ceea ce priveşte rigorile calitative comparativ cuun film, fiind un serial care îşi propune "să se facă în stil film şi cuoameni de film, cu echipă de film, în primul rând".

"Diferenţa(dintre un serial TV şi un film, n.r.) e mai degrabă cantitativă decâtcalitativă. Trebuie să filmăm mult mai mult decât în acelaşi interval înproducţia unui film", a declarat Muntean pentru MEDIAFAX.

Cuprivire la pregătirea pentru acest proiect, Titus Muntean declară: "Nucred că ne-am pregătit noi (regizorii, n.r.) în mod deosebit pentru asta,pentru că toată problematica care ţine de tipicul terapiei era conţinută înmare măsură de scenariu şi, evident, de scenariul original. Acolo unde nurespectă la milimetru procedurile de terapie, nici nu cred că e atât deimportant. Până la urmă, e un «spectacol», într-un fel , care trebuie să bucurespectatorul şi (pe care acesta, n.r.) să îl înţeleagă".

"Dela bun început, am decis că cea mai bună formulă ar fi să parcurgem fiecare, înprincipiu, câte un ciclu de o săptămână din serial, care înseamnă douăsăptămâni de filmare şi atunci am decis că ne vom alterna din două în douăsăptămâni, cu excepţia primelor 10 episoade, adică două cicluri, practic, undesă ne alternăm la fiecare episod la început, ca să ne egalizăm viziunile saumodul de lucru", a mai spus Muntean cu privire la modul de lucru la"În derivă".

Într-unapartament, o canapea crem tronează, alături de un fotoliu maroniu, în mijloculcamerei, amenajată în culori relaxante, în tonuri de bej şi maro. Biblioteca,tablourile de pe pereţi şi măsuţele de cafea dau impresia de căldură şi ajutăpacienţii să se "deschidă" în faţa psihoterapeutului Andrei Poenaru(Marcel Iureş). Fotoliul maro mare şi comod îi este destinat terapeutului, întimp ce canapeaua confortabilă este locul de unde pacienţii lui se deschid şiîşi povestesc vieţile, cu bucurii şi traume.

Astfel,în fiecare luni, Nora (Maria Dinulescu), o doctoriţă atrăgătoare şiinteligentă, vine la Andrei şi încearcă să-şi pună ordine în viaţă. Pacientulde marţi este Victor (Vlad Zamfirescu), ofiţer în trupele speciale, un bărbatarogant, care se consideră deasupra tuturor, pentru ca miercuri Diana (MariaMitu), o tânără gimnastă care a suferit un accident, să vină la Andrei pentru oevaluare psihologică. Joia este destinată terapiei de cuplu: Tudor (BogdanDumitrache) şi Ruxandra (Andreea Bibiri) sunt căsătoriţi, au un copil şi vor sădecidă dacă să-l facă sau nu pe al doilea. În fiecare vineri, Andrei îşivizitează propriul psihoterapeut - Maria Pascali (Tamara Creţulescu), cea care,cu ani în urmă, l-a iniţiat şi l-a format.

MarcelIureş, actorul care "ţine" în spate întregul serial, a vorbit, pentruMEDIAFAX, despre modul în care s-a pregătit pentru acest rol, despre impactulpe care acest serial l-ar putea avea pe piaţa din România, dar şi desprediferenţele dintre cinema şi teatru, pe de o parte, şi serialul de televiziune,pe de altă parte.

"(Mersulla psihoterapeut, n.r.) nu e foarte răspândit în mentalitatea noastră. Dar amdescoperit, nu ştiu dacă pot să spun cu îngrijorare sau cu plăcere, că avemmulţi terapeuţi, psihoterapeuţi, psihiatri de foarte mare clasă şi de foartemare valoare. Dacă e un lucru bun pentru ei şi, oarecum pentru noi, e un lucrurău pentru că suntem în derivă aşa, suntem suferinzi probabil. Dar nu ştiiniciodată cum e mai bine", spune Iureş.

"Amîncercat să mă documentez, am citit, cred eu destul, deşi nu-i aşa uşor să spuică ai citit destul pentru un rol sau un domeniu, pentru că nu e niciodatădestul de fapt, dar grija a fost să se recunoască, să fie confortabil şi pentruterapeuţi şi pentru psihologi, să se recunoască într-un model din ăsta, să nuofensez meseria asta şi să fie, cumva, credibil, eu nefiind terapeut",explică actorul rolul său.

Deasemenea, Iureş spune că a fost uşor să lucreze cu cei doi regizori şi cuactorii din distribuţia serialului. "Nu a fost nicio greutate (să lucrezcu cei doi regizori, n.r.). Greutăţile, dacă au fost, le-am perceput aproape lafel şi le-am făcut faţă împreună. Cuvântul ăsta «împreună» e destul de rar încinema-ul românesc şi, în general, în viaţa noastră socială şi mi-a făcutplăcere să recunosc că tragem la aceeaşi căruţă şi, când obosea unul, intracelălalt şi aşa mai departe. Vorbim de nişte oameni talentaţi, de nişte oamenicare au fost dedicaţi, au vocaţie clară pentru aşa ceva, nu sunt nişte oamenicare trec întâmplător prin acest platou sau s-au făcut întâmplător regizori.Nu, nu vorbim despre aşa ceva, ci despre nişte oameni confirmaţi, care suntcelebri. Staţi puţin, că sunt plini de premii. E foarte frumos!", spune actorul.

În ceeace priveşte actorii, Iureş a declarat: "Am contribuit cât am putut (ladistribuţie, n.r.). Îi cunosc pe toţi, o parte din ei au trecut prin TeatrulAct, cum să spun, suntem o familie cumva. Ne admirăm, ne preţuim reciproc, eucred că sunt excepţionali fără excepţie şi asta a fost baza, în fond, că nuîncepem să descoperim tainele meseriei. Ţi-e uşor să lucrezi cu oriceprofesionist. Culmea este că atmosfera a fost creată în aşa fel încât şineprofesioniştii au fost foarte buni. E o fată care e formidabilă, gimnasta(Maria Mitu, n.r.). E o liceană şi este extraordinară. Nici măcar nu are degând să se facă actriţă, în schimb e foarte serioasă, o fascinează zona, esteca o sugativă, se impregnează de relaţia cu mine, de relaţia cu echipa, de toatălumea. E formidabilă. Ştie textul ca pe apă, e extrem de maleabilă. O plăcere,o plăcere!".

Înlegătură cu diferenţele dintre cinema şi teatru, pe de o parte, şi serialul deteleviziune, pe de altă parte, Iureş spune că este mai greu lucrul la serialeTV "din cauza limitelor" impuse de format. "Când spun limite mărefer la ceva extrem de strict din punct de vedere tehnic şi, oarecum, prinreflexie, şi profesional. Adică trebuie să constrângi şi ce gândeşti şi ce aide gând să faci într-un format impus de raţiuni de bani, de raţiuni de viteză,de productivitate, de programatism. Nu e uşor şi de-asta am refuzat foartemulte seriale, chiar şi în străinătate. Şi e ceva ce din păcate la noi nu s-aexperimentat: filmul de televiziune, nu video, nu în platou, ci filmat încondiţii de cinema. Ăsta e un format extrem de restrictiv şi mi-a fost foartegreu să mă adaptez la chestia asta", explică actorul.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638939-04-15



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image