2018-09-26 02:09


Inspectorii de daună. Revoluţia impusă

 |  16:35
Inspectorii de daună. Revoluţia impusă

Acest articol încheie trilogia inspectorilor de daună şi va fi citit, răscitit, “share”-uit şi comentat de către toţi actorii pieţei impactaţi: asiguratori, service-uri auto şi şoferi. În piaţa de asigurări din România va avea loc în cursul anului viitor o revoluţie a sistemului de constatare a daunelor. Revoluţia din acest domeniu se numeşte externalizarea serviciului de constatare a daunelor. Toţi inspectorii de daune ştiu asta şi toţi îşi fac planuri să lucreze ca şi constatatori independenţi şi cred că le va fi uşor. Se înşeală grav!

Pentru prima dată se vor confrunta cu trei situaţii care îi vor pune cu adevarat în încurcătură:

Reputaţia fostului inspector de daune

Scheletele din dulap vor bântui din acel moment cariera acestora. Inspectorii de daună corupţi, cei care au stabilit ani la rândul soluţii tehnice imposibile şi neconforme, cei care au fost nepoliticoşi, obtuzi, neserioşi, infatuaţi de funcţia maruntă, dar abuzivi cu păgubiţii, asiguraţii şi service-urile auto, etc, vor trăi de azi pe mâine în acele poziţii, din lipsă de clienţi. În această situaţie se vor afla peste 90% dintre inspectorii de daună. Inspectorii de daune care au fost serioşi, pregătiţi şi integri vor câştiga mult mai mulţi bani şi vor fi alături de păgubiţii RCA, adevăraţii beneficiari ai acestei revoluţii în asigurări.

Concurenţa ridicată

Pentru prima dată va exista o concurenţă serioasă şi sănătoasă în acest domeniu.Timp de 28 de ani inspectorii de daună nu au avut concurenţă, firmele de asigurări având un monopol pe acest serviciu care a suferit degenerări ce frizează de multe ori absurdul şi a generat o totală lipsă de credibilitate a  sistemului de asigurări privat românesc.

Ei bine, anul viitor pe vremea aceasta va exista deja un excedent de persoane care au urmat cursurile de pregătire în acest domeniu, excedent raportat la numărul de dosare de daună instrumentate. Această concurenţă îi va obliga pe toţi constatatorii independenţi de daune să aiba în centrul preocupării lor satisfacerea păgubitului RCA. Din acel moment, păgubitul RCA va deveni “rege” după 28 de ani în care a fost umilit de către aceşti funcţionari. Doar constatatorii de daune care vor înţelege faptul că, păgubitul RCA este angajatorul lor, vor rezista în timp. Concurenţa ridicată va modifica în mod semnificativ şi pozitiv comportamentul constatatorului de daune independent în relaţia cu păgubitul RCA.

Responsabilitatea constatatorului de daune

Dacă mi-ar solicita cineva să numesc trei categorii de persoane care nu au raspuns pentru faptele lor în toţi aceşti ani, aş spune fără să stau mult pe gânduri: parlamentarii, magistraţii şi inspectorii de daune. Toate cele trei categorii au putut greşi voluntar sau involntar în ultimii 28 de ani fără să răspundă cu adevărat, mai puţin în câteva cazuri marginale care pot fi considerate excepţii. Ar fi sănatos pentru societatea noastră ca toate cele trei categorii să poarte răspunderea penală şi patrimonială cu privire la rezultatele muncii depuse. Cel puţin, în cazul inspectorilor de daune, vremurile de haiducie au apus.

În momentul de faţă, norma 20/2017 prevede în mod clar faptul că:

„(8)A.S.F. retrage avizul specialistului constatare daune în următoarele cazuri: 

d) pe baza constatărilor autorităţii competente care reglementează activitatea de reparaţii auto, atunci când aceasta constată că au fost propuse soluţii tehnice care nu sunt în concordanţă cu legislaţia în vigoare, soluţiile tehnice emise de producător şi/sau cu sistemele de specialitate aplicabile.

De asemenea, art 29 din Norma 20/2017 prevede:

„2) Asigurătorul RCA este responsabil pentru erorile materiale, omisiunile şi diferenţele de cost rezultate din înaintarea unei oferte de despăgubire care exclude costurile de readucere a bunului la starea anterioară producerii evenimentului.”

Aceste prevederi legislative atrag răspunderea directă a constatatorului de daune, de la data publicarii lor în Monitorul Oficial. Practic, începând cu data de 1 August 2017, există suportul juridic de atragere a răspunderii directe a inspectorului de daune.

În data de 12.12.2017 au fost înregistrate la ASF primele reclamaţii la adresa  inspectorilor de daune. O reclamaţie este cu privire la stabilirea unei soluţii tehnice de „reparare” a unei piese avariate (aşa cum doreşte firma de asigurări), în loc de „înlocuire” a acelei piese (aşa cum a stabilit unitatea reparatoare în urma analizei deformărilor grave a acelei piese avariate). O altă reclamaţie este cu privire la netransmiterea răspunsului de reconstatarea avariilor în termenul legal (termenul legal este de 3 zile lucrătoare de la solicitare), precum şi pentru netransmiterea valorii de piaţă a autovehicului avariat în termenul legal (termenul legal este de 7 zile calendaristice de la solicitare). Vom vedea cum va soluţiona ASF şi RAR aceste reclamaţii, dar în mod sigur, vom rămâne cu ochii pe ei.

În primul trimestru al anului 2018, ASF va fi obligat în urma reclamaţiilor primite să retragă autorizaţia de practică a 4-5 inspectori de daune, iar vestea va circula repede în sistem şi aceşti funcţionari vor deveni mult mai atenţi cu privire la activitatea desfăşurată şi vor refuza să mai asculte de indicaţiile anti-client, de reducere a despăgubirii sau întârzierii plăţii acesteia, aşa cum le solicita şefilor lor.

Vor şti că au de ales:

să tragă nejustificat, abuziv şi în mod ilegal de timp cu răspunsurile la solicitarile adresate, să stabilească soluţii tehnice incorecte, dar ieftine şi profitabile pentru societatea de asigurări, să subevalueze valoarea de piaţă a unui autovehicul ce urmează să fie despăgubit, etc. Aceste abuzuri solicitate de către şefii de departament vor avea ca şi consecinţă pierderea dreptului de practică în acest domeniu (şomaj sau orientare spre alt domeniu).

să respecte legea, să stabilească soluţii tehnice în conformitate cu prevederile legale, să evalueze în mod corect valoarea de piaţă a unui autovehicul ce urmează a fi despăgubit (selectând toate dotările tehnice cu care acesta este echipat), etc. Această situaţie va atrage antipatia şefului de departament, dar îşi va putea păstra dreptul de practică a acestei profesii.

„A fi sau a nu fi, aceasta-i întrebarea...”, iar raspunsul îl vom afla în anul 2018.

PS: În încheierea acestui material, am considerat util să menţionez faptul că toate aceste modificări pozitive nu ar fi avut loc fără implicarea a patru persoane care merită să fie amintite: George Dincă – Director general RAR, Mihai Dogărescu – Director RAR, Cornel Coca Constantinescu – Vicepreşedinte ASF şi nu în ultimul rând, Călin Rangu – Director Monitorizare reguli de conduită din ASF. Felicitări, domnilor!


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2017-12-16

Documente:

TAGURI: inspectori de dauna, revolutie, rca, sistem
loading...





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


DINU
15 Dec 2017

Am ras de bucurie la citirea acestui articol.
ROMA
15 Dec 2017

Iordache si morar de la ccr trebuiesc arestati dupa intalnirea mafiota legata de legile justitiei .iordache se asigura la ordinul lui dragnea ca ccr va respinge o eventuala plangere a presedintelui iohannis.faptele sunt clare.exista inregistrari ale acestor mafioti.morar afara de la ccr.impreuna cu sluga de dorneanu.opozitia sa faca si plangere penala .presa nimic nimic?
LIBERTATE
15 Dec 2017

Morar de la ccr este compromis.afara de la ccr .ca si dorneanu wc psd.iordache arestat pentru trafic de influenta si cumpararea uni judecator ccr.de fapt un slugoi al lui dragnea.
ANDREEA
16 Dec 2017

De am scapa o data de spagarii astia de inspectori de daune. Toti au X5 si X6 dintr-un salariu de 1700 lei/luna.
CUCUVEAUA ROZ-BOMBON
16 Dec 2017

niste prcizari......1-ASAZiSII "INSPECTori DE DAUNE" sunt de fapt IZMENARI-TERoRISTI SUB ACoPERIRE exact ca IZMENARUL SI CoMPLICII DE LA MINERIADE..............2-ASAZISELE "ACCiDENTE" SuNT DE FApT ProVoCATE de mAFIA FSN din DECEMBRIE 1989..ACEiASi SECURISTI DiN JURUL LUI COpoS SI VOICULESCU iMPLiCATI IN FIRMELE DE TELEFONIE GSM si GPS in SPECIAL CONNEX-GSM devenit VODAFONE.....3-ASAZISELE "FIRMELE DE ASIGURARI" sunt de fapt niste MAFII CARE COLCAIE DE TEroriSTiI-iZMENARI din dECEMBRIE 1989 4-TEHNOLOGIA PRIN CARE SUNT PRODUSE ACCIDENTELE DE TIP ATENTATE TERORISTE AUTO este IDENTICA CU CEA FOLOSITA IN REpeTOARELE GSM....ADICA ARME CU ENERGIE DIRIJATA-MICRoUNDE de mare pUTERE care distrug ochii si creierul soferului in momentele cheie.....practic EXTERMINARE CA LA AUSCHWITZ cu ARME ILEGALE...ROMANIA CoNDUSA DE CLICA DE TERoRISTI-iZMENARI DEVENITI DIRECTORI LA FiRME GSM...ASiGURARI-FANTOMA.....SI CONSTaTARI AUTO ARANJATE TOT DE EI...DE FIECARE DATA mortul e de vina.........sunt mii de acidente aranjate......SI MII DE MORTI IN ACCIDENTE CARE SUNT DE FAPT VICTIME ALE ATENTATELOR TERORISTE ALE IZMENARILOR-TERORISTI
CUCUVEAUA ROZ-BOMBON
16 Dec 2017

CEL MAI CLAR EXEMPLU ESTE LA CONSANTA.DUPA INSTALAREA BARIERELOR DE CATRE INFRACTORUL MAZARE SI CLICA DE COMPLICI DIN JURUL ACESTUIA IN SPECIAL PE BULEVARDUL MAMAIA AU INCEPUT SA MOARA IN ACCIDENTE AUTO EXACT CEI CARE-L DERANJAU PE MAZARE IN AFACERI...............SI ULTERIOR IN ALTE PUNCTE CHEIE DIN JUDETUL DOBROGEA.....MII DE OAMENI ASASINATI DE MAFIOTII-IZMENARI CU ACCIDENTE RUTIERE DE TIP ATENTATE TERORISTE AUTO
CUCUVEAUA ROZ-BOMBON
16 Dec 2017

si cred ca am mai spus chestia asta...UN TERORiST AUTO CELEBRU este MAFIOTUL de la ASIROM pe numele RADU ADRIAN....daca cineva are curiozitatea sa verfice dosarele de daune ASIRoM semnate de RADU ADRIAN va constata ca mai mult de JUMATAE DINTRE ELE sunt FICTIVE...si celelalte sunt ATENTATE TERORISTE AUTO acoperite de RADU ADRIAN si complicii-SECURISTII iZMENARI de la serviciile conduse de GELU VOICAN-MITRALIERA...adica fostul DOISIUN-SFERT unde s-au refugiat TEROriSTIi-iZMENARi din 22decembrie 1989...cum se cheama asta?....SA TRAITI BINE...TRAILES BAHTALO.....ha ha ha STUPID pEOPLE....ACCIDENTE DE CIRCULATIE in loc de MITRALIERELE KALASNIKOV...nicio problema avem ARME CU ENERGIE DIRIJATA de la TAVARISCIUL GEORGE CoPOS....AKA CONNEX GSM adica VoDAFONE-AL QAIDA IMPEX CiorDILES
CUCUVEAUA ROZ-BOMBON
16 Dec 2017

si mai verificati complicitatea dintre GRUPUL MAFIOT SORICICA-DIAMANDESCU cu AUTOVEHICULELE DE LUX FURATE DE LA RENT-A-CAR.....si complicii de la ASIROM si rEGISTRUL AUTo-RAR ai lui RADU ADRIAN...adica GELU-VOICAN-MiTRALiERA......AL-QAIDA iMpeX CIORDILES......TRAILES BAHTALO STUPiD PEOPLE
CUCUVEAUA ROZ-BOMBON
16 Dec 2017

sa fie alta "CoiNCIDENTA" faptul ca autoturismele de lux in special LIMUZINELE MERCEDES erau expediate de pe aeroportul sectiunea militara OTOPENI cu avioanele de transport ale ARMATEI exact in tarile arabe si aFRICANE prietene cu tara unde a fost timis ambasador GELu VOICAN-MiTRALiERA?.....sa fie coincidenta ca tot acolo se parasutau armele celebrului traficant de arme VIkTOR BOUT?......ALE DRACULUI COiNCiDENTE.....trailes bahtalo....STUpID PEOPLE.....ne conduce AL-QAiDA si izMENARII-TERORISTI din FSN-decembrie 1989
Random image



Ultimele stiri










Apa Nova

loading...