2017-11-23 14:59


Institutul Reuters despre publicitatea online. 2016 ar putea fi anul “Adpocalipsei”

 |  14:44
Institutul Reuters despre publicitatea online. 2016 ar putea fi anul “Adpocalipsei”

O echipă extinsă de cercetători din cadrul Institutului Reuters, alături de colaboratori, au analizat evoluția domeniului digital înregistrată în 26 de țări. Robo-jurnaliști, telefoane mobile inteligente care se pot plia și pot funcționa sub apă, evoluția "războiului" dintre creatorii de conținut online și programele pentru blocarea reclamelor pe site-uri sau direcția spre care se îndreaptă social-media reprezintă doar o parte dintre domeniile ale căror tendințe pentru anul 2016 sunt analizate de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului (Reuters Institute for the Study of Journalism) în cadrul analizei "Journalism, Media and Technology Predictions 2016".

"Cunoaștem cu certitudine faptul că aceleași tendințe tehnologice au implicații diferite de la țară la țară. Digital News Project are drept obiectiv o mai bună înțelegere a acestor diferențe", a declarat directorul de cercetare din cadrul Institutului Reuters, dr. Rasmus Kleis Nielsen.

În ceea ce privește publicitatea online, Institutul Reuters susține că anul 2016 ar putea fi anul Apocalipsei. În multe țări, peste jumătate din cheltuielile totale pentru publicitate se îndreaptă în acest an spre mediul online, sume ce vor fi monitorizate atent din punct de vedere al randamentului. Companiile de vânzări și creatorii de conținut vor încerca să capitalizeze cât mai mult din publicitatea online, în timp ce publicitarii și companiile producătoare vor supraveghea atent calitatea și creativitatea mesajelor publicitare din mediul online.

De cealaltă parte însă, utilizatorii de internet sunt din ce în ce mai sensibili cu privire la folosirea datelor personale de către companii care creează profiluri ale consumatorilor și vor apela și în cursul acestui an, din ce în ce mai des, la programe puternice de blocare a mesajelor publicitare, așa cum este AdBlock Plus. Deocamdată majoritatea utilizatorilor care folosesc programe care blochează conținutul publicitar o fac pe calculatoare desktop sau pe laptopuri, dar în cursul acestui an acest tip de software va fi instalat și de foarte mulți utilizatori ai dispozitivelor mobile.

Probabil cea mai mare amenințare pentru publicitatea online vine din Israel, de la programul ad-blocker Shine, destinat dispozitivelor mobile, care acționează la nivel de rețea pentru a stopa astfel de mesaje. În Jamaica așa-numita ?ad-apocalypse' a început deja, după ce operatorul de telefonie Digicel a trecut la blocarea tuturor mesajelor publicitare pe dispozitivele mobile, atât în mediul online, cât și în aplicații. Dacă operatori mai mari de telefonie mobilă vor alege să acționeze precum Digicel, regulile jocului publicității online se vor modifica substanțial.

În plus, publicitatea online are și probleme serioase legate de fraudă. Cât de serioase sunt aceste probleme a devenit clar în ultimele 18 luni când o serie de studii indică, spre exemplu, că în SUA nivelul fraudei a ajuns la aproximativ 6,3 miliarde de dolari, adică 20% din totalul cheltuit pe publicitatea online. Asociația publicitarilor americani, Association of National Advertisers (ANA) a arătat că programe automate, software bots — și nu oameni — au accesat 11% din mesajele publicitare și 25% din clipurile publicitare din mediul online.

Companiile de publicitate sunt preocupate în special de identificarea modalităților de a ajunge și la așa-numita "generație y" (tinerii născuți între 1980 și 2000). În cadrul acestei categorii se află cei mai mulți utilizatori de programe de ad-blocking, tot aici se înregistrează cel mai mic procent de persoane care se uită la televizor și cel mai mare procent de utilizatori ai programelor de video streaming tip Netflix sau BBC iPlayer pe laptopuri, tablete sau telefoane mobile, programe care nu oferă spații pentru reclame.

În astfel de condiții, deloc clare, este mai greu de formulat predicții. Institutul Reuters avansează însă patru astfel de previziuni pentru anul în curs:

1. În ceea ce privește tendințele de blocare a conținutului publicitar, din ce în ce mai mulți beneficiari ai reclamelor ar putea lua decizia aplicată deja de publicația Bild care îi obligă pe cei care îi accesează site-ul să-și închidă aplicațiile de ad-block, în caz contrar neputând accesa conținutul decât în schimbul plății unui abonament lunar. O altă mare publicație, The Washington Post, a început recent să-și redirecționeze cititorii spre o pagină unde se pot abona sau le cere să accepte să primească periodic material publicitar sub formă de newsletters. Este de așteptat ca și programele care blochează mesajele publicitare să fie perfecționate și să intercepteze și să blocheze chiar și acest tip de reclamă prin newsletters.

2. Mai multe decizii legale și de reglementare în acest domeniu: Pe măsură ce impactul economic al acestui război, între creatorii de reclame și creatorii de programe care blochează publicitatea online, devine mai clar, forurile legislative autorizate vor fi chemate să se implice. Publicitarii vor susține că prin blocarea mesajelor publicitare online este periclitată însăși profesia de jurnalist, iar de cealaltă parte, utilizatorii vor invoca faptul că le este invadată intimitatea cu mesaje publicitare de tip spam și că acestea folosesc prea multe resurse din dotarea dispozitivelor pe care sunt accesate.

3. Diversificarea și perfecționarea programelor de ad blocking pentru dispozitivele mobile: Până acum, astfel de programe au fost folosite mai puțin pe telefoane și tablete, însă odată cu creșterea sensibilității consumatorilor cu privire la intimitate și accesul la datele personale, dar și cu privire la costurile suplimentare de trafic rezultate din încărcarea pe dispozitivele mobile a mesajelor publicitare, situația se va schimba.

4. Giganții din domeniu, Facebook, Google sau Apple, vor rămâne imuni în acest război: Marile companii vor găsi modalități prin care să cumpere sau să neutralizeze programele de ad blocking prin aplicațiile de care dispun și prin inițiative așa cum sunt AMP, Instant Articles sau Apple News. Astfel creatorii de conținut vor fi din ce în ce mai dispuși să renunțe la bloguri, spre exemplu și să-și publice materialele pe platforme puternice, unde publicitatea este reglementată și limitată, așa cum sunt cele oferite de Google sau Facebook.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2016-01-19

TAGURI: publicitate online, facebook, apple, dispozitive mobile



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova