2016-12-03 09:02

SPECIAL


Interdicţii stupide. Restricţiile impuse pasagerilor în avioane au doar efect placebo la capitolul siguranţă

 |  17:44
Interdicţii stupide. Restricţiile impuse pasagerilor în avioane au doar efect placebo la capitolul siguranţă

Un studiual cercetătorilor americani a scos la iveală faptul că anumite restricţiiimpuse pasagerilor aflaţi la bordul avioanelor au legătură mai mult cumecanismele de “îmbărbătare” psihologică decât cu siguranţa, efectul lor fiind,prin urmare, doar unul de tip placebo.

Statisticilearată că o persoană din două suferă de frica de a zbura, aşadar, nu e de mirarecă, odată îmbarcaţi într-un avion, cei mai mulţi dintre pasageri simt nevoia săurmeze cu sfinţenie ordinele hostesselor şi ale comandantului aeronavei, convinşică stând aşezaţi într-o poziţie anumită sau închizând celularul pe timpulzborului minimalizează riscul unui accident.

Dar nu toateregulile impuse pasagerilor aflaţi la bordul unei aeronave au legătură cunormele de siguranţă: există şi unele, potrivit unei anchete pe temaregulamentului de bord al zborurilor americane, care se dovedesc total inutile.

Una dintrecele mai bizare reguli este considerată de experţi interdicţia de a ţinescaunul înclinat la 15 grade pe parcursul primelor 20 de minute de la decolaresau în aceeaşi perioadă de timp înaintea aterizării. Potrivit regulamentului, săurci beat la bord nu constituie un delict, dar să ţii spătarul înclinat comod,da.

Deasemenea, pe multe zboruri nu este permis (fie în anumite intervale, fie pe totparcursul zborului) să ţii deschise echipamente electronice, precum laptopul şitelefonul mobil - o interdicţie absolut fără rost, dat fiind echipamentultehnic al celularelor sau computerelor portabile moderne. Iar cel care are ogeantă amplasată la picioare în momentele-cheie, adică cele semnalizate prinlumina roşie, riscă o amendă de 1.100 de dolari (800 de euro). Federal AviationAdministration (FAA), organismul american care impune aceste reguli în SUA, deexemplu, a explicat că, în acest mod, în cazul unui accident se faciliteazătrecerea printre scaune şi că unul sau doi centimentri de deplasare pot creaprobleme.

PeterFriedman, consultant pe teme de siguranţă aeriană, este însă de părere că înmulte cazuri este vorba doar despre dispoziţii impuse pentru încurajarea şigratificarea clienţilor cărora le este frică să zboare şi au nevoie de asigurărisuplimentare pentru a fi convinşi că cineva are grijă de siguranţa lor petimpul zborului.

În altăordine de idei, însoţitorii de bord trebuie să demonstreze că, în teorie, suntcapabili să coboare din avion toţi pasagerii în 90 de secunde, a explicatexpertul, precizând că regulile impuse au fost scrise tocmai în urma testelor şiverificării celui mai eficient mod de a evacua un avion. Ce-i drept, esteincontestabil mai uşor să cobori dintr-un avion 300 de persoane dacă nici unanu este distrasă de gadgeturi şi telefoane mobile, iar coridorul este liber.

Totuşi,"gurile-rele" nu se pot abţine să se întrebe dacă în eventualitateaunei stricăciuni la motorul avionului, zece secunde de rapiditate mai fac vreodiferenţă. Datele adunate de National Transportation Safety Board din Statele Unitearată că, în ultimii 5 ani, din 95 de milioane de zboruri, doar 9 au fost cuprobleme. Cu toate acestea, în pofida faptului că există o probabilitate maimare de a fi trăsnit de un fulger decât aceea de a fi victimă într-un accidentaviatic, regulamentul cu privire la siguranţa la bord rămâne inflexibil şi,redactat pentru prima oară în 1971, a fost revizuit doar 30 de ani mai târziu şineatins de-atunci încoace.

Dar maiexistă cu adevărat, în prezent, nevoia de a-ţi ţine centura legată, s-auîntrebat provocator experţii americani? Studiul făcut de oamenii de ştiinţă nua întrunit consensul experţilor de zbor şi a piloţilor; reafirmând absolutalegitimitate şi temeinicia regulilor de siguranţă, aceştia s-au întrebat, larândul lor, dacă are sens să produci şi să faci publice nişte studii (de o"autoritate", în opinia lor, "discutabilă"), al căror efectnu este decât acela de a-i face pe pasageri şi mai "nedisciplinaţi".

În opiniapiloţilor, utilitatea anumitor norme este indiscutabilă. Cât despre obligaţiade a-ţi lega sau nu centura şi când, aceasta este lăsată la latitudineacomandantului, care în cazuri de turbulenţă decide dacă trebuie s-o impună saunu.

În Europa,dispoziţiile sunt reglementate de EU-OPS din 2008 şi sunt diferite de celeamericane. Potrivit lui Andrea Boiardi, directorul executiv al IPA (ItalianPilots Association), ceea ce ancheta publicaţiei Weekly Standard taxează dreptreguli inutile sunt în realitate de bun-simţ. "Deşi interdicţia de a ţineo geantă la picioare poate părea excesivă, nu e nici un dubiu că o geantă grea şidificil de deplasat în caz de necesitate poate constitui o problemă." Sectorulîn care, în opinia lui Boiardi, regulile au fost impuse mai mult pentru a-iface pe pasageri să se simtă în siguranţă este cel al securităţii împotrivaunor eventuale atentate teroriste sau ameninţări externe. "Faptul că unpasager nu poate lua cu el în avion o sticlă de apă sau o pensetă mi se pare oexagerare. În acest caz, regulile sunt dictate de o excesivă îngrijorare şi denevoia pasagerilor de a se simţi superprotejaţi." Sursa: descoperă.ro


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638948-12-25



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image