2016-12-04 06:19

SPECIAL


INTERVIU: Koncealovski: Fac filme pentru mine şi pentru copiii mei, sperând că tuturor le vor plăcea

 |  17:17
INTERVIU: Koncealovski: Fac filme pentru mine şi pentru copiii mei, sperând că tuturor le vor plăcea

Regizorul AndreiKoncealovski, care a fost invitatul special al Festivalului Internaţional deFilm Bucureşti - Bucharest IFF - , a declarat într-un interviu acordat MEDIAFAXcă face filme pentru el şi cei apropiaţi, în speranţa că şi celelalte persoaneîi vor aprecia munca.

Regizorul rus a maispus în interviul acordat MEDIAFAX care sunt cele mai mari provocări alecinematografiei actuale, cum a primit criticile dure de la Hollywood, care esteasemănarea dintre copii şi actori, dar şi ce înseamnă a fi "un bundictator".

Prezentăm interviulacordat MEDIAFAX de regizorul Andrei Koncealovski:

Reporter: Care au fostcele mai mari provocări când aţi realizat cel mai recent film al dumneavoastră,"Spărgătorul de nuci 3D"?

Andrei Koncealovski:Banii. Este o mare responsabilitate să cheltuieşti o grămadă de bani. Asta estecea mai mare provocare, pentru că nu poţi să faci un asemenea film cu banipuţini. Şi ai şi responsabilitatea de a returna aceşti bani.

Reporter: Aţi obţinutbanii prin Centrul Naţional al Cinematografiei din Rusia?

Andrei Koncealovski:Nu, eu am împrumutat bani de la bancă. Acum trebuie să le returnez banii.Practic, sunt în faliment.

Reporter: Despre câţibani este vorba?

Andrei Koncealovski:90 de milioane de dolari.

Reporter: Cu toateacestea, a trebuit să transpuneţi o poveste clasică într-un format nou. Asta nua fost o provocare?

Andrei Koncealovski:Nu îmi pasă. Fac filme pentru mine şi pentru copiii mei, sperând că tuturor levor plăcea filmele mele. Până acum nu s-a întâmplat aşa ceva.

Reporter: Faceţiteatru şi film...

Andrei Koncealovski:Operă şi circ, fac de toate.

Reporter: Seinfluenţează între ele activităţile acestea?

Andrei Koncealovski:Nu, nu ar trebui să se amestece. Sunt genuri diferite. Teatrul este un stil,este ceva de cursă lungă. Când este vorba de teatru, actorii trebuie să fie decursă lungă. În cinema, actorii nu trebuie să vorbească bine. Filmul poate fimut. Poţi să te bucuri de cinema fiind surd. Şi poţi să te bucuri de teatrufiind orb, pentru că auzi.

Reporter: Cu actoriicum lucraţi? Sunteţi genul de regizor-dictator?

Andrei Koncealovski:Cel mai bun dictator este cel care îi face pe oameni să vrea să facă ce îşidoresc ei. Asta este tot. Cei mai buni dictatori îi fac pe oameni să fieentuziaşti faţă de ce fac - ca Stalin. Oamenii au vrut să fie acolo. Estefoarte straniu. Ca dictator, dacă forţezi oamenii să facă lucruri, nu aisucces. Actorii sunt precum copiii sau animalele sălbatice. Trebuie să obţii unrezultat de la ei. În teatru, analizezi, în cinema, provoci.

Reporter: Provociactorii? Publicul?

Andrei Koncealovski:Pe toată lumea.

Reporter: Susţineţimasterclass-uri în diferite ţări. Care sunt cele mai frecvente întrebări carevi se adresează la masterclass-uri?

Andrei Koncealovski:Încerc să uit.

Reporter: De ce?

Andrei Koncealovski:Pur şi simplu. De obicei, întrebările sunt foarte stupide. "Ce credeţidespre...". La întrebările interesante este interesant să răspunzi."De ce ai făcut asta?" sau "De ce ai făcut aia?". Nimeni nul-a întrebat pe Ricardo Mutti "de ce a dirijat "Simfonia aIX-a"?". Nimeni nu l-a întrebat pe Cehov de ce a făcut "UnchiulVania". Tolstoi s-a supărat foarte tare când un jurnalist l-a întrebatdespre ce este vorba în "Anna Karenina". El a devenit furios şi aspus "Dacă puteam să spun povestea în câteva cuvinte, credeţi că maiscriam paginile astea?".

Reporter: La celucraţi acum?

Andrei Koncealovski:Am mai multe proiecte. Unul este despre viaţa lui Rahmaninov, altul este otranspunere cinematografică a unui roman de Andre Malraux.

Reporter: Şi care suntpriorităţile?

Andrei Koncealovski:Lucrez la toate dimineaţa (râde). Dar sunt foarte fericit, ştiţi? Sunt foartefericit pentru că nu fac asta pentru bani.

Reporter: Totuşi,aveţi un credit de 90 de milioane de dolari la bancă...

Andrei Koncealovski:Şi? Ce pot să fac? Nu pot să le dau banii înapoi făcând film.

Reporter: Totuşi, cumaţi convins banca să vă acorde creditul?

Andrei Koncealovski:Cred că oamenii au încredere în mine pentru că au în vedere cariera şi filmelemele. Banca a avut încredere în mine şi eu voi încerca să le dau banii înapoi.Au avut încredere în mine pentru că au vrut să aibă profit. Nu cred că voravea, deoarece filmul a fost criticat şi distrus în SUA de către Disney. A fosto luptă conştientă a unor companii imperialiste care nu voiau un concurentindependent puternic. M-au ucis.

Reporter: V-a afectat?

Andrei Koncealovski:Bineînţeles. Nu este vorba de critici, este vorba de faptul că am crezut căamericanii vor vedea filmul şi le va plăcea. Americanii nu au vrut să meargă lafilm, aşa că am pierdut mulţi bani cu distribuţia în SUA. Asemenea filmetrebuie să aibă succes în SUA în primul rând, pentru că trăim în lumeaHollywood-ului. La fel şi în România. Tot ce se întâmplă în jurul nostru este Hollywood.

Reporter: În prezent,care este cea mai mare provocare pentru un realizator de film?

Andrei Koncealovski:Să faci un film, pur şi simplu. Este foarte greu. Este greu să faci şi un filmprost. De fapt, este la fel de greu să faci un film prost cum este să faci unfilm bun. Pentru că trebuie să ai o poveste, să iei bani, să convingi actoriisă joace...

În timpul unuimasterclass susţinut, sâmbătă, de la Universitatea Naţională de Artă Teatralăşi Cinematografică (UNATC) din Capitală, Andrei Koncealovski a continuat să fieomul-orchestră, împărţind aforisme. "Mass-media creează staruri. Azi esteLars Von Trier,mâine este Quentin Tarantino. Pentru că trebuie să vândă ceva", a spusregizorul, aşezat pe un scaun, în faţa celor veniţi să îl admire. De la preţulpetrolului la Cehov, acesta a găsit un răspuns pentru fiecare întrebare."O sticlă de apă este 1,5 dolari, în timp ce o sticlă de petrol, 1,2dolari", a spus el. Inevitabil, el a fost întrebat cum aduce sufletulrusesc în filmele sale. "Nu ştiu ce este aia suflet rusesc", arăspuns regizorul. "Sufletul rus este ceva mistic, adânc, pasional,inexplicabil", a spus el, pentru a concluziona: "Shakespeare era rus"."Dacă ruşii erau albaştri, nu era nicio problemă, dar aşa... suntem albişi nu ne purtăm ca albii", a încercat artistul să explice sentimentul deuimire pe care restul oamenilor îl au faţă de ruşi.

Acesta a mai spus că aavut cu Andrei Tarkovski mai degrabă o relaţie de rivalitate de lupi tineridecât o relaţie maestru-elev. "Nu am învăţat nimic de la Tarkovski şi niciTarkovski de la mine. Eram parteneri. De fapt, când ai 25 de ani, nu înveţinimic de la nimeni. Înveţi când ai 70 de ani", a spus el. În ceea cepriveşte mistificarea lui Tarkovski, Koncealovski a concluzionat:"Tarkovski este mort, din cauza asta este un mit. Dacă nu era mort,probabil vă ţinea discursuri". Acesta a adăugat, totuşi, despre mareleregizor: "Tarkovski vedea ce nimeni nu putea vedea. Tocmai din cauzaaceasta nu poţi avea o şcoală a lui Tarkovski". Filmul rămâne, pentruKoncealovski, un lucru care nu poate fi dezbătut îndelung. "Cred că un om,după ce vede un film, trebuie să se ducă acasă şi să bea o votcă, nu săvorbească despre el", a mai spus regizorul rus.

Andrei Koncealovski aprimit, sâmbătă, titlul de Doctor Honoris Causa din partea UNATC Bucureşti.

Regizorul a prezentatla Bucharest IFF (11 - 17 aprilie) filmele sale "Un cuib de nobili"şi "Siberiada".

Născut la Moscova, în1937, într-o familie de scriitori şi artişti, Andrei Koncealovski a decis săfacă cinema după ce a văzut şi s-a îndrăgostit iremediabil de capodopera luiMihail Kalatozov "Zboară cocorii/ Letyat zhuravli" (1957). Coleg defacultate cu Andrei Tarkovski, cei doi au scris împreună o altă capodoperă acinematografiei ruseşti, "Andrei Rublyov" (1966). Andrei Koncealovskia devenit celebru pe plan internaţional cu filmele "Unchiul Vanea/ DyadyaVanya" (1970, cu Innokenti Smoktunovski şi Serghei Bondarciuk), consideratde Woody Allen drept "una dintre cele mai bune adaptări după Cehov",şi "Siberiada/ Sibiriada", care a câştigat premiul special aljuriului la Cannes, în 1979, şi care l-a propulsat pe regizor în atenţiaproducătorilor americani, ce i-au facilitat, de altfel, stabilirea în StateleUnite ale Americii.

Timp de un deceniu,până la prăbuşirea blocului sovietic, Koncealovski a făcut filme în limbaengleză - "Maria's Lovers" (1984), "Runaway Train" (1985),"Duet for One" (1986), "Homer and Eddie" (1989) şi"Tango & Cash "(1989) -, lucrând cu importanţi actori europeni şiamericani: Max von Sydow, Robert Mitchum, Jack Palance, Sylvester Stallone,Kurt Russell, Nastassja Kinski, Liam Neeson, Bob Hoskins, Julie Andrews, AlanBates, Whoopi Goldberg, Jon Voight, John Goodman, Eric Roberts şi JamesBelushi. La începutul anilor '90, regizorul s-a întors în Rusia, unde s-aorientat mai mult spre regia de teatru, pasiune descoperită în perioadapetrecută în Vest.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639243-11-05



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image