2017-01-18 04:02

SPECIAL


Mona Lisa şi alte şase portrete pictate de Leonardo da Vinci îşi dezvăluie secretele

 |  18:51
Mona Lisa şi alte şase portrete pictate de Leonardo da Vinci îşi dezvăluie secretele

Celebrul tablou"Mona Lisa" şi alte portrete pictate de Leonardo da Vinci le-audezvăluit oamenilor de ştiinţă noi secrete, graţie unor analize ştiinţificecare au revelat compoziţia chimică şi grosimea fiecărui strat de vopsea.

Straturi de vopsea extrem de fine au fost aplicate de maestrulrenascentist pentru a estompa contururi şi pentru a "îndulci"tranziţia dintre zonele luminoase şi cele întunecate de pe chipurile expuse înfiecare tablou.

Graţieunor noi analize efectuate recent, Philippe Walter, de la laboratorul centruluide cercetare şi restaurare din cadrul Musées de France, a explicat modul încare au fost realizate degradeurile, cu ajutorul unei tehnici intitulate"sfumato".

Şaptetablouri atribuite lui Leonardo da Vinci au fost analizate, "fără a fiprelevate probe, direct în sălile muzeului Luvru - «Buna-Vestire», «Madonna dingrota cu stânci», «La Belle Ferronnière», «Mona Lisa», «San Giovanni Battista»,«Bachus şi Sfânta Ana», «Sant'Anna, la Madonna, il Bambino»", se afirmă încomunicatul emis de Centre National Francais de la Recherche Scientifique(CNRS).

Cercetătoriis-au concentrat asupra studiului feţelor, emblematice pentru tehnica"sfumato".

Pentru adetermina compoziţia şi grosimea fiecărui strat de vopsea la nivelul celor nouăchipuri, inclusiv cel al Giocondei, cercetătorii au utilizat spectrometria cufluorescenţă de raze X. Această metodă de analiză chimică, care nu necesităprelevarea unor eşantioane din tablouri, constă în luminarea unei zone a pânzeicu raze X, pentru a capta ulterior alte raze, "fluorescenţa X", emisăde vopseaua de pe pânză.

Maestrulitalian a folosit mai multe tehnici, caracterizate prin fineţea straturilor deglazură translucidă şi de natura pigmenţilor şi a aditivilor, pentru a realizaumbrele de pe chipurile personajelor pictate.

În cazulglazurilor, mai multe straturi, cu grosimi cuprinse între 1 şi 12 microni (1micron reprezintă a mia parte dintr-un milimetru, n.r.), invizibile cu ochiulliber, au fost aplicate de Leonardo da Vinci, iar grosimea totală a acestora nudepăşeşte 30-40 de microni.

Rezultateleacestei analize, realizată în colaborare cu Installation Européenne deRayonnement Synchotron (ESRF) din Grenoble (Franţa), au fost publicate înrevista ştiinţifică specializată în chimie aplicată Angewandte Chemie.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638936-05-04



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

GRIGATHA
31 Iul 2010

Glazura se pune pe tortur i si prajituri , la tablo ruri se folosesc Glaciuri le care sunt specifice te hnicii Sfumato folosita d e aproape toti pictorii d in perioadele renascentis ta, baroca precum Leonard o da Vinci, Michelangelo Merisi da Caravagio si ma i tarziu de Rembrandt van Rijn. Aceasta tehnica es te foarte des intalnita i n Naturile statice tocmai pentru a crea senzatia d e profunzime in partile d e umbra din tablouri.Leon ardo da Vinci descria teh nica folosit? ?i eticheta t? de el sfumato ca fiind "f?r? linii sau delimit?r i, în maniera fumului sa u a a unei imagini nefoca lizate."

Adauga un comentariu

Random image