2016-12-10 03:10

Neanderthalienii şi-au creat singuri unelte, fără a intra în contact cu Homo sapiens

Oamenii de Neanderthal erau pasionaţi de noi descoperiri şi au creatsinguri diferite unelte, potrivit unui studiu al unui grup de cercetători de laUniversitatea din Colorado,citat de BBC News Online.

Acest studiu atacă teoria potrivitcăreia cele mai apropiate "rude" ale omului au putut să se dezvoltedoar prin contactul cu Homo sapiens. Echipa de cercetători susţine căschimbările climatice i-ar fi putut determina pe neanderthalieni să facăinovaţii, pentru a supravieţui.

Studiul va apărea în publicaţia Journal of Archaeological Method andTheory, în decembrie.

"De fapt, eu îi reabilitez pe neanderthalieni. Erau mult maiinventivi decât credeam", a declarat Julien Riel-Salvatore, profesor deantropologie la Universitatea din Colorado,cel care a coordonat studiul care a durat şapte ani.

Oamenii de Neanderthal au fost descoperiţi în Germania, în ValeaNeander, lângă Dusseldorf,în 1856. Se crede că au trăit în Europa şi în unele părţi ale Asiei. Oexaminare a fosilelor oamenilor de Neanderthal au demonstrat că aceştia aveauîn proporţie de 99,5-99,9% acelaşi ADN ca oamenii moderni, ceea ce îitransformă în cele mai apropiate rude ale oamenilor de astăzi.

Oamenii de Neanderthal erau scunzi, aveau corpuri cu musculatură binedezvoltată, creiere mari şi trăsături faciale proeminente. Ei s-au desprins delinia evoluţionară în urmă cu 500.000 de ani şi au dispărut de pe Pământ înurmă cu 30.000 de ani.

Încă de la descoperirea oamenilor de Neanderthal, antropologii au doritsă afle secretele culturii lor dispărute şi dacă ei au evoluat pe cont propriusau prin intermediul contactului cu Homo sapiens.

În timpul acestui studiu, Riel-Salvatore şi colegii săi au examinat maimulte situri din Italia. În urmă cu 42.000 de ani, Homo sapiens şi oamenii deNeanderthal ocupau deja părţile nordice şi centrale ale acestei zone. La acelmoment un nou grup a apărut în sudul regiunii. Cercetătorii sunt de părere căacest nou grup era format tot de oameni din Neanderthal, care făceau partedintr-o cultură numită Uluzzian.

Echipa lui Riel-Salvatore a fost uimită de inovaţiile culturii Uluzzian,chiar dacă membrii acestui grup erau izolaţi de Homo sapiens. Ei au descoperitunelte din os, ornamente şi posibile ustensile rudimentare de pescuit sauvânătoare.

"Concluzia mea este că, în cazul în care Uluzzian este o cultură aneanderthalienilor, atunci contactul cu humanoizii moderni nu este explicaţianecesară pentru noul lor comportament. Asta se opune ideilor din ultimii 50 deani, potrivit cărora oamenii de Neanderthal au fost culturalizaţi de hominizimoderni şi aşa au ajuns să dezvolte aceste tehnologii. Noi vrem să demonstrămcă oamenii de Neanderthal au făcut inovaţii pe cont propriu", a declaratRiel-Salvatore.

Cercetătorii sunt de părere că schimbările climatice i-ar fi pututdetermina pe oamenii de Neanderthal să facă inovaţii. Atunci când zona în carevieţuiau a devenit din ce în ce mai aridă nu aveau alte opţiuni decât să seadapteze sau să moară.

"Faptul că oamenii de Neanderthal au putut să se adapteze unor noicondiţii demonstrează că din punct de vedere cultural sunt asemănători cunoi", a declarat Riel-Salvatore. Acesta a mai spus că ei comportăsimilitudini şi din punct de vedere biologic cu oamenii moderni şi că ar trebuiconsideraţi o subspecie a hominizilor şi nu o specie diferită.

Ultima modificare in data de :638943-01-20