2016-12-08 18:17

Omul de Neanderthal a trăit mai mult şi mai la nord decât credeau savanţii

Omul de Neanderthal a trăit mai mult şi mai la nord decât credeau savanţii
Omul de Neanderthal atrăit mai aproape de Cercul polar şi a rezistat în timp mai multe milenii decâtcredeau oamenii de ştiinţă,potrivitdatărilor efectuate de o echipăinternaţională de specialişti pe vestigiile descoperite în situl arheologic dela Byzovaia, din nordul Rusiei.

Aceastădescoperire ar putea să pună sub semnul întrebării teoriile actuale, dejacontestate, caresugerează faptul că oamenii de Neanderthal au dispărutdin cauza inferiorităţii tehnologicea societăţilor în care trăiau şiaincapacităţii lor de a se adapta la climatulextrem,potrivitunui studiu publicat în revista ştiinţificăamericană Science.

Vestigiineanderthaliene descoperite în Rusia, în apropiere de Cercul polar, datează dinurmă cu circa 31.000 de ani, cu peste 6.000 de ani după data presupuseidispariţii a acestui "verişor" al omului modern.

"Aceastădescoperirepune sub semnul întrebării ipoteza cel mai frecventavansată,potrivitcăreia Homo sapiens i-ar fi înlocuit complet peneanderthalieni,în toată Europa, în urmă cu circa 37.000 de ani", auexplicat autorii studiului.

Cercetătoriifrancezi, norvegieni şi ruşi au descoperit peste 300 de unelte din piatră şischelete de animale - mamuţi, urşi negri şi rinoceri lânoşi - care prezentauurme de tranşare, cu ocazia mai multor săpături efectuate în situl Byzovaia dinnordul munţilor Ural, pe malul drept al râului Petchora.

Înafară de datarea cu izotopii de carbon,specialiştii au recurs la tehnicanumită luminiscenţă stimulată optic, ce permite aflarea datei la caresedimentele au fost expuse la lumină pentru ultima oară.

Byzovaiaa fost, poate, ultimul refugiu nordic al omului de Neanderthal înainte deextincţie.

Pânăla această descoperire,toate vestigiile neanderthaliene identificate seaflau cu cel puţin 1.000 de kilometri mai la sud.

Obiecteledin situl Byzovaia, ocupat permanent timp de 3.000 de ani, aparţin culturiimusteriene, care îi caracterizează pe neanderthalieni.

Ultima modificare in data de :639246-11-09