2016-12-04 14:23

SPECIAL


Păcăleala consumului redus

 |  15:07
Păcăleala consumului redus

Un tribunal din SUA a decis ca un cumpărător să fie despăgubit pentru că maşina lui a consumat mai multe decât anunţa reclama. Decizia americană este pe cât de insolită, pe atât de periculoasă pentru industria auto. Procesul din SUA ar putea provoca producătorului auto pagube de miliarde, dar ar putea şi obliga giganţii din industrie să nu mai mintă consumatorii, pentru că una se vinde, şi alta se constată. Voi arăta în cele ce urmează de unde s-a plecat, unde se poate ajunge şi cum se fac măsurătorile la producători.

Heather Peters, din Los Angeles, şi-a cumpărat în 2006 o Honda Civic Hybrid. Cine face o astfel de alegere declară pentru prieteni şi cunoştinţe că alegerea s-a datorat grijii pentru mediu. În realitate, după preţ, primul lucru la care se gândeşte cineva este cât va consuma produsul. Heather Peters a fost încântată de consumul anunţat de producător şi de revoluţia tehnologică din 2006 care permitea unui Civic să consume doar 4,7 litri/100 km. Cumpărătorul nostru a constat că, în realitate, maşina hibridă a costat-o cam 5,6 litri/100 km. Şi asta după ce a folosit-o aproape şase ani. Cum Heather Peters trăieşte în SUA, a mers la tribunal, şi a dat Honda în judecată cerând despăgubiri pentru că a fost înşelată de reclama producătorului auto în ceea ce priveşte consumul. Surprinzător, instanţa a decis la o primă judecată să-i dea câştig de cauză şi a despăgubit-o cu 9.867 de dolari, adică aproape preţul unui Civic Hybrid de şase ani vechime. Soluţia a mulţumit-o pe clientă şi le-a dat frisoane producătorilor. Chiar dacă aceştia acuză că femeia nu a folosit maşina cum trebuie, că a condus neadecvat, totuşi nu pot să nu se gândească la faptul în au vândut numai în SUA aproape 200.000 de unităţi din Honda Civic Hybrid, model 2006. La un calcul simplu, paguba, în cazul în care toţi proprietari de astfel de maşini ar acţiona în instanţă, este de două miliarde de dolari. Doar pentru un model, doar pentru un singur an. Ghinionul a picat pe Honda, însă putea fi în locul ei oricare alt producător. Pentru că aproape niciodată cifra în ceea ce priveşte consumul anunţat de producător nu corespunde cu ceea ce indică computerul de bord sau arată pompa de benzină. Am testat de-a lungul câtorva ani peste 100 de modele şi foarte rare au fost cazurile în care cifrele au coincis, şi asta în condiţiile în care am avut ca scop nu deplasarea în sine, ci să scot un consum cât mai redus.

Ce spun legile UE

Dar care sunt condiţiile în care se fac teste de consum la producător. Acestea sunt reglementate, în UE, de directive precise începând din 1980 şi vor fi valabile cel puţin până în 2013. În primul rând, maşina trebuie să fie curată, să aibă geamurile închise şi toate setările pe poziţia de vară. Căldura şi aerul condiţionat trebuie oprite. Este necesar ca maşina să aibă peste 3.000 km la bord, iar toţi lubrifianţii folosiţi să fie indicaţi de producător. Cauciucurile trebuie umflate fix pentru viteza cu care vrem să rulăm. Încercare se face la presiune de o atmosferă, 20 de grade Celsius şi o încărcare de cel mult 180 kg peste masa proprie a maşinii. Rezervorul poate fi plin în proporţie de 90%. Şoseaua trebuie să fie uscată, iar vântul să nu aibă mai mult de 30 km/h, dar nici mai puţin de 10. Măsurătoarea începe după ce maşina a parcurs 10 km şi se face pe parcursul a 2 km. Vitezele la care se fac măsurătorile pentru mediu extraurban sunt 90 şi 120 km/h, consumul stabilindu-se după o medie a celor măsurate. Pentru mediul urban, viteza de test este de 15 şi 50  km/h. Trebuie avut în vedere că poziţia schimbătorului de viteză trebuie să fie în cea mai înaltă treaptă care permite rularea la viteza cerută. Acestea sunt, pe scurt, condiţiile în care producătorii stabilesc consumurile minunate folosite apoi de marketing pentru atragerea clientelei. Este evident că un proces precum cel expus mai sus este imposibil în România, nu că nu ar exista legi, pentru că teoretic un consumator tenace ar putea câştiga, ci pentru că, aşa cum se cunoaşte, legile nu prea se aplică la noi, cu excepţia celor fiscale.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639553-12-14

Mai multe imagini:
Păcăleala consumului redus
zoom
Păcăleala consumului redus
zoom
Păcăleala consumului redus
zoom


TAGURI: honda civic hybrid, heather peters



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image