2017-11-18 01:08


Povestea omului din spatele poveștii IKEA. Kamprad a început vânzând chibrituri

 |  21:01
Povestea omului din spatele poveștii IKEA. Kamprad a început vânzând chibrituri

IKEA este creaţia lui Ingvar Kamprad (n. 1926) care a avut, din copilărie, spirit antreprenorial. Puştiul dislexic de 5 ani revindea, în aşezarea natală, chibriturile cumpărate angro din Stockholm. Între timp, a devenit un personaj legendar în lumea oamenilor de afaceri, al patrulea cel mai bogat om din lume (3,5 miliarde dolari conform „Forbes”). Mai apoi, printr-un artificiu avocăţesc, care a permis o scădere dramatică a cifrelor, în documentele oficiale, Kamprad şi-a diminuat valoarea reală a averii. Astfel, a evitat impozitarea şi a coborât pe poziţia 162 în topul miliardarilor.

Kamprad și-a creat și întreținut o imagine de om cumpătat şi modest, asemenea majorităţii oamenilor, servind simultan ca model de succes şi mascotă a companiei. De altfel, povestea personală a lui Kamprad este povestea IKEA. Ambele au traversat decenii de succes şi încercări. Astfel, compania suedeză a depăşit cu bine criza economică, folosindu-se inteligent de lanţul de restaurante bazate pe alimente proprii şi mâncare ieftină. De asemenea, incidentele inerente sunt gestionate corespunzător.

„Numai cei care dorm nu îşi asumă riscuri”

Un exemplu de anul trecut: doi copii, de 6, respectiv 2 ani, au murit striviţi de corpuri de mobilier. Relatând despre caz, „Time” a evidenţiat reacţia promptă prin purtătorul de cuvânt care a anunţat colaborarea cu serviciile de protecţie a consumatorilor şi IKEA a lansat un videoclip, avertizând adulţii să aştepte kiturile de ataşare sigură pe perete oferite gratuit pentru modele depăşind 23 cm. Simultan, au retras 23 de milioane de piese de mobilier cu preţuri încadrându-se între 80 şi 200 de dolari bucata.

Exerciţiul de PR dovedeşte capacitatea IKEA de a reacţiona corect într-un moment dificil, concentrându-se asupra consumatorilor nu prin mesaje emoţionale, ci acţiuni eficace, protectoare. Eficienţa este motoul fondatorului companiei.

Ca efect al dislexiei lui Kamprad, mii de produse IKEA poartă denumiri provenind din toponime, nume de flori, toate uşor de memorat. În puţinele interviuri, fondatorul îşi explică succesul prin dorinţa de a risca pentru a putea inova. „Numai cei care dorm nu îşi asumă riscuri.” Ironic, el povesteşte despre meetingurile în care fiecare vrea să se dezvinovăţească şi se caută un ţap ispăşitor. Şi-a dorit eficienţa şi a atins-o. În prezent, are 89 de ani şi a lăsat, din 2013, compania în grija unuia dintre cei trei fii. Vorbeşte firesc despre lupta cu alcoolismul, despre responsabilitate şi necesitatea de a deţine controlul asupra propriei vieţi.

IKEA mobilează și casa fondatorului

Kamprad trăieşte normal, modest - cumpărături de la supermarketul local, conduce îndeobște un Volvo, nu zboară cu Business class, evită festivităţile şi excentricităţile. Bogăţia ostentativă e foarte departe de viaţa sa trăită într-un bungalow în care are, bineînţeles, mobilier IKEA. Se poate spune că este deopotrivă o convingere şi un stil de viaţă adecvat conceptului IKEA.

Totuşi, mai toţi ştiu că acest om cu alură de bunic (ochi albaştri, blânzi, căciulă multicoloră tradiţională pe cap) îşi împarte anii senectuţii între vila elveţiană, conacul suedez, din secolul al XVIII-lea, şi o podgorie a regiunii Provence, conducând uneori un Porche. Nu e vorba de ipocrizie, ci de câteva lucruri pe care Kamprad şi le-a permis, dar el preferă sincer stilul de viaţă raţional, cumpătat. De altfel, a declarat laconic: „Nimeni nu s-a îmbogăţit risipind banii”.

Spații mici, idei mari

Modelul de afaceri impus de Kamprad a avut mereu legătură cu lemnul, element important în simbolistica ţărilor nordice. Numele IKEA este compus din iniţialele creatorului şi ale locului său de naştere, înconjurat de păduri. La început, a vândut podoabe pentru bradul de Crăciun, obiecte mici de mobilier, bijuterii, ceasuri, pixuri, creioane, portofele ori rame pentru fotografii. Apoi, a marşat pe utilizarea eficientă a spaţiilor mici în care trăiesc oamenii ocupaţi de astăzi. Ritmul vieţii cotidiene, în care aproape toată ziua este petrecută la serviciu, solicită o amplasare logică şi la îndemână a obiectelor utile din locuinţă. Sloganul „Spaţii mici, idei mari” sintetizează conceptul. Consumerismul are aceleaşi legi peste tot, încât vinde plăcut. Lipsa de acces la spaţii independente, aerisite, este oferită în pastila mai dulce a mobilierului pe roţi, uşor de asamblat, de mascat cu perdele şi prezentat în module în toate formele, mărimile şi în culori vesele.

Cel care a mobilat atât de multe cămine, încât statistica spune că fiecare al zecelea om de azi a fost conceput într-un pat IKEA, are în continuare grijă de lemn, de păduri. Kamprad este consecvent. Prin Greenpeace, compania controlează defrişările din Rusia şi China, Suedia însăşi fiind o ţară-veterană a defrişărilor raţionale. Aşa se conservă mediul şi materia primă cu ajutorul căreia Kamprad a făcut saltul de la micile comenzi prin poştă la cele 350 de milioane de clienţi în prezent şi 80.000 de angajaţi.

Respectul pentru mediu și adevărul istoric

Preocupările ecologice şi umane răzbat în cataloagele şi campaniile publicitare ale companiei. Ritmul repetitiv, robotic este atenuat de o paralelă naturală, microcosmos vs macrocosmos: soarele, luna, stelele figurează pe fundalul spaţiului de locuit în care sunt ordonate toate obiectele necesare traiului zilnic la ora potrivită, în locul potrivit. Omul este invitat să trăiască plăcut funcţionalul, fapt ce poate fi privit ca avantaj, dar şi ca o capcană a automatismelor. Designul este propriu, se poate efectua pe site chiar de către client, constituind un alt element de originalitate şi satisfacţie. Astfel, extinderea în majoritatea ţărilor europene şi pe celelalte continente s-a realizat rapid, IKEA devenind un brand în anii ′80. Extinderea înseamnă cheltuieli, dar și încasări mai mari, iar în prima decadă a mileniu III, IKEA a scăzut prețurile cu 3%.

În „Testamentul unui furnizor de mobilă”, Kamprad mărturiseşte implicarea în toate activităţile IKEA şi nu e de mirare că fiecare are o explicaţie în viaţa pe care a trăit-o. Kamprad a dovedit sinceritate în relaţia cu angajaţii şi consumatorii, recunoscând că a greşit manifestând palide simpatii naziste în tinereţe - bunicii erau originari din Germania. O compensare se întrevede în iniţiativa IN-KIND de asistenţă a copiilor defavorizaţi şi în alte campanii umanitare.

Brandul suedez se dezvoltă cu succes şi în România, ţară în care a intrat din 2007 şi acum se pregăteşte să deschidă al doilea mare magazin la polul opus al Bucureştiului, în sectorul 3.

În ceea ce-l privește, Kamprad se retrage înspre locurile de origine după patru decenii petrecute în Elveţia.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-08-10

GALERIE MEDIA



TAGURI: poveste, ikea, kamprad, chibrituri



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


ATENT
10 Aug 2015

de ce consumati ziarul cu povesti care pot fi citite pe internet? pacat, zau
PARTIZANU
11 Aug 2015

Pe semne se cistiga bani multi si din publicitatea unor impostori ca sa nu le zic altfel.
Random image



Ultimele stiri






Apa Nova