2016-12-05 00:37

SPECIAL


Primul avion supersonic românesc construit de ARCA se va numi IAR-111

 |  17:24
Primul avion supersonic românesc construit de ARCA se va numi IAR-111

Avionul supersonic detransport al rachetei spaţiale Haas, pe care Asociaţia Română pentruCosmonautică şi Aeronautică (ARCA) îl construieşte pentru Competiţia GoogleLunar X Prize, a primit oficial numele IAR-111.

"Esteo mare onoare şi obligaţie pentru ARCA să contribuie la tradiţia IAR, care, din1925 şi până în prezent, a fost purtat de aeronave redutabile pe plan mondialprecum: IAR-11CV, IAR-80, IAR-93, IAR-99", potrivit unui comunicat alasociaţiei. Până în prezent, numele avionului a fostE-111.

"Realizareaunui aparat din seria IAR este o şansă de care orice constructor de aeronavedin lume ar fi mândru. IAR-111 va trebui nu numai să contribuie la continuareatradiţiei numelui IAR (Industria Aeronautică Română, n.r.), ci şi să reprezinteaeronava care să zboare mai sus şi mai repede decât predecesoarele sale,ajutând astfel la progresul României. Mulţumim SC IAR SA Braşov pentru aceastăoportunitate", spune Dumitru Popescu, preşedinte ARCA.

AsociaţiaRomână pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţienon-guvernamentală, care doreşte să câştige competiţia Google Lunar X Prize şisă lanseze în Cosmos prima rachetă românească capabilă să transporte uncosmonaut.

ARCAa anunţat, pe 22 decembrie 2010, într-o conferinţă de presă, un program la carea lucrat în secret în ultimul an, vizând realizarea primului avion supersonicromânesc de mare altitudine ce va lansa racheta Haas II, pentru competiţiaGoogle Lunar X Prize.

Avionulsupersonic la care ARCA a lucrat în ultimul an este destinat extinderiicapacităţilor asociaţiei de lansare a rachetei Haas II, pentru competiţiaamericană Google Lunar X Prize, precum şi dezvoltării tehnologiilor pentruturismul spaţial.

Avionula fost proiectat pentru a înlocui baloanele purtătoare folosite până în prezentde ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei a vehiculelor-rachetă.Baloanele purtătoare au reprezentat o soluţie ieftină şi rapidă, însă şi-auarătat şi limitele, fiind cauza principală pentru două amânări succesive alelansării rachetei spaţiale Helen.

Navava avea capacitatea de zbor supersonic cu viteza de Mach 1,5, la altitudini de16.000 de metri, în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazulfolosirii ca platformă de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial,va dezvolta viteze de Mach 2,6, la altitudini de 30.000 de metri.

Secvenţade zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării,executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsoniceridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până laaltitudinea de 16.000 de metri. La această altitudine, avionul va eliberaracheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. Supersonicul, fărăsarcina utilă acroşată, va reveni planat pe suprafaţa mării.

Avionulva avea un echipaj format din două persoane - pilot şi navigator -, urmând sădevină primul avion supersonic românesc. Cabina avionului este separabilă şieste echipată cu două paraşute propulsate cu motoare-rachetă proprii. Astfel,cabina avionului poate fi separată de avion la viteze de Mach 0 - 1,2 şiînălţimi de 100 de metri şi poate aduce echipajul în siguranţă pe suprafaţamării. Propulsia va fi asigurată de un motor-rachetă cu combustibil lichid,funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen. Datele geometrice şi masele aparatuluinu sunt comunicabile.

Finalizarealucrărilor la primul avion supersonic românesc este stabilită pentru jumătateaanului 2012, urmată de prima decolare, la sfârşitul anului 2012. Primul zborsupersonic al avionului este prevăzut pentru prima jumătate a anului 2013.

Programuleste finanţat integral din surse private, prin sponsorizări şi donaţii. Deocamdatănu va fi comunicată valoarea programului.

ARCAa lansat, pe 1 octombrie 2010, prima rachetă spaţială românească, Helen 2, dinlargul Mării Negre, realizând astfel primul zbor din cadrul competiţiei GoogleLunar X Prize, care vizează trimiterea unui robot pe suprafaţa Lunii de oorganizaţie privată.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639240-06-26



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image