2016-12-10 13:05

Războiul genetic al sexelor continuă

Războiul genetic al sexelor continuă

“Războiul genetic al sexelor” ar putea fi mult maidificil de rezolvat, iar importanţa lui evolutivă este mult mai mare decât secredea până acum. Aceasta este concluzia la care a ajuns o echipă de cercetătoride la Universităţile Exeter (Marea Britanie), Okayama şi Kyushu (Japonia).

"Bătălia" asupra căreia s-au concentrat cercetătoriiîn cadrul studiului lor este cea survenită atunci când o anumită trăsăturăpozitivă pentru succesul reproductiv al exemplarelor unuia dintre sexe estenegativă pentru celălalt sex. "Acest tip de duel genetic este omniprezentîn biologie. De exemplu, la fiinţa umană, şoldurile masculului sunt optimizatepentru activitatea fizică, în vreme ce şoldurile femeii servesc şi sarcinii. Tocmaila acest tip de conflict evolutiv ne referim, un tip de conflict despre care secredea că este rezolvat prin dezvoltarea de trăsături specifice sexului",a explicat Dave Hoskent, şeful echipei de cercetători.

Cercetătorii au constatat însă că nu întotdeaunaconflictul între sexe ia sfârşit astfel. Nu este aşadar clar cum şi când, sauchiar dacă acest conflict este definitv depăşit vreodată, iar acest lucruînseamnă că în procesul evolutiv ar putea avea o însemnătate mai mare decât ceapână acum estimată.

În cadrul analizei lor, oamenii de ştiinţă au studiat ocoleopteră, Gnathocerus cornutus, specie ai cărei masculi au mandibule impunătoare,largi, utilizate pentru a se lupta cu alţi masculi în competiţia pentruacuplare. Aceasta conformaţie a mandibulelor nu este însă prezentă şi lafemele, indicând că este vorba despre o trăsătură specifică sexului.

Încrucişând selectiv coleopterele dotate cu mandibule maimari sau mai mici, ei au demonstrat că succesul reproductiv al masculilor eraproporţional cu dimensiunea mandibulelor. Cu toate acestea, în ceea ce priveştefemelele, efectul s-a dovedit a fi invers: femelele din populaţiile cumandibule mai mari au dat dovadă de un mai mic succes reproductiv.

"Ideea că dezvoltarea de trăsături corelate sexuluirezolvă acest tip de bătălie genetică se bazează pe ipoteza că trăsăturile suntindependente una de cealaltă din punct de vedere genetic, dar acest lucru demulte ori nu este adevărat. Arhitectura genetică poate bloca rezolvarea acestuitip de conflict", a precizat cercetătorul Kensuke Okada.

Ultima modificare in data de :638948-10-16