2016-12-06 23:57

SPECIAL


România „îşi întinde” serios drumurile în 2012

 |  21:00
România „îşi întinde” serios drumurile în 2012

Încă de anul trecut, Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii a propus Guvernului României un program menit să permită relansarea sectorului construcţiilor, fapt aşteptat să se întâmple până în anul 2017. Care sunt principalele repere ale acestuia?

• Valoarea estimată a investiţiilor totale, 11 miliarde de euro;

• Construcţia a 1.545 km de autostradă la profil complet, cu o valoare de 5,45 miliarde de euro, adică un preţ de 3,5 milioane de euro pe kilometru;

• Construcţia a 2.394 km de autostradă numai calea I, bidirecţională cu un cost de 2,167 miliarde de euro, adică circa 900.000 de euro pe kilometru;

• Construcţia a 1.342 km de drum expres (în mare parte cu trei benzi după modelul Sibiu - Braşov), cu investiţii de 3,355 miliarde de euro, deci 2,5 milioane de euro pe kilometru.

Peste 1 mld. euro de la Ministerul Transporturilor

Cele mai importante proiecte de infrastructură care ar urma să se finalizeze în acest an în totalitate sunt, mai mult ca sigur, cele mai aşteptate rezultate pe care le aşteaptă în acest an atât transportatorii, dar şi orice cetăţean al ţării. Astfel, porţiunile Bucureşti - Ploieşti, Cernavodă - Constanţa, Timişoara - Arad, centura Aradului sau centura Constanţei, vor avea un cost ce depăşeşte cu mult suma de 1 mld. euro. Calculul are la bază obiectivele majore de investiţii în domeniul infrastructurii rutiere dezvoltat de Ministerul Transporturilor. Ceea ce înseamnă că România este pregătită de anumite investiţii necesare care costă cu 30% mai puţin decât cheltuielile pe care ministerul de resort şi le-a propus să le facă pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii, strategie prevăzută şi în proiectul de buget pe acest an, care se ridică la 1,8 mld. euro.

Promisiunile de inaugurare a autostrăzilor fuseseră făcute încă de anul trecut, în mandatul fostului ministru Anca Boagiu, dar majoritatea au fost amânate, fie din cauza rezilierilor de contracte, fie din cu totul alte motive, în special cele care au condus la întârzieri în derularea efectivă a lucrărilor. Nu mai departe de acest amănunt, autostrada Timişoara - Arad şi centura Aradului, care a necesitat un buget de peste 245 milioane de euro, apar ca fiind proiecte ce ar trebui să fie finalizate anul acesta, deşi CNADNR susţine că va deschide totuşi circulaţia pe Arad - Timişoara chiar dacă aceasta nu va fi finalizată în întregime. În mod sigur, două drumuri naţionale, mai exact DN79 Arad - Oradea şi DN12 Bixad – Sandominic, care traversează judeţele Harghita şi Covasna, vor fi reabilitate în totalitate până la finalul acestui an, valoarea acestora depăşind suma de 180 milioane de euro, în timp ce câteva poduri, construcţia fiecăruia costând peste 4, 5 milioane de euro, vor fi finalizate tot în 2012. Cu toate că nu este trecută în lista de investiţii pentru 2012, porţiunea de autostradă Suplacu de Barcău - Borş, parte a Autostrăzii Transilvania, ar urma să fie deschis circulaţiei în noiembrie 2012, potrivit oficialilor Companiei de Autostrăzi.

Cine papă banii anul acesta?

Conform bugetului prevăzut pe anul 2012 în materie de proiecte majore de infrastructură rutieră, drumurile vor beneficia în acest an de fonduri în valoare de circa 1,8 miliarde de euro, ceea ce echivalează cu 72% din totalul bugetului de investiţii al Ministerului Transporturilor. De altfel, în fiecare an, Compania de Autostrăzi a primit de la bugetul de stat aproximativ 2 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi şi reabilitarea drumurilor naţionale, însă rezultatele nu au fost cele aşteptate, aceasta în condiţiile în care România lui 2012 are „în dotare” doar 334 de kilometri de autostrăzi, cheltuind an de an sume mari pentru infrastructura rutieră.

Până acum, în ultimii ani, Ministerul Transporturilor a finalizat proiecte de infrastructură rutieră în valoare totală de 3,5 mld. euro, bani alocaţi din resurse bugetare, însă s-au construit doar doar 52 km, mai precis tronsonul de drum Câmpia Turzii - Turda - Gilău. Tot în acest timp au fost finalizate proiecte susţinute de statul român de aproximativ 3,8 miliarde de euro, cea mai mare parte a sumei fiind alocată în infrastructura rutieră. Printre singurele proiecte de anvergură pe care ministerul de resort le-au inaugurat în ultimii ani se numără reabilitarea celor 60 de kilometri ai căii ferate Bucureşti – Constanţa, dar şi inaugurarea a 52 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, pe ruta Câmpia Turzii - Turda - Gilău.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639554-06-29

TAGURI: drumuri, romania, buget, ministerul transporturilor, 2012



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image

Citeste si...

Se finalizează lucrările pe șantierele de pe DN7 Ministrul Transporturilor, Sorin Buse, a anuntat, luni, finalizarea lucrarilor pe cele doua... 28 Noi 2016 | (1)
Deficit bugetar în scădere, după primele zece luni din acest an Execuția bugetului general consolidat pe primele zece luni ale anului 2016 s-a încheiat cu un... 25 Noi 2016 | (0)