2016-12-07 16:36

SPECIAL


General Motors le-a luat faţa chinezilor. Saab se turceşte

 |  21:00
General Motors le-a luat faţa chinezilor. Saab se turceşte

Suedezii erau renumiţi pentru fenomenul IKEA, maşinile lor şi filmele lui Ingmar Bergman. Cineastul s-a stins în 2007, iar Volvo a ajuns pe mâna chinezilor după ce a trecut vreo trei ani pe la Ford şi vreo alţi zece pe la General Motors. Saab are mari şanse să piară dacă nu acceptă varianta orientului.

Mândria suedezilor, maşina cu un frate avion şi un altul un Goliath (Saab-Scania) se scufundă pe zi ce trece. Atât de mare este disperarea încât suedezii au ajuns să vândă de prin casă. Mai precis, pentru a face rost de bani, compania mandatată să se ocupă de muzeul mărcii a anunţat că va scoate la vânzare modele de colecţie sau prototip. Astfel, în curând, peste 120 de automobile vor ajunge în garajele potentaţilor zilei, prinţi ai petrolului, ai chinezăriilor sau ai oţelurilor indiene. Printre bijuteriile care vor părăsi Seudia se numărăprototipul UrSaab, Project 92 din anii 1946-1947, legendarul Saab Formula Junior din anii ’60, Saab 98 realizat în 1974, Saab 99 Kombo din 1971, Saab 900 Safari din 1980 şi chiar renumitul Saab 900 Turbo din 1981, condus de James Bond în „Never Send Flowers”, „SeaFire” şi „The Man from Barbarossa”. Pe lista de vânzare figurează şi câteva automobile-concept care au făcut senzaţie la târguri auto: Saab 900 EV-1 din 1984, Saab 9X din 2001, Saab 9-6X, Saab AeroX şi un Cadillac BLS din 2006 ridicat pe platforma lui Saab 9-3. Singura piesă care lipseşte este conceptul PhoeniX prezentat la Salonul Auto de la Geneva din 2011. Prototipul include tehnologie care nu poate intra pe mâna oricui.

China vrea tehnologia GM

Suedezii vor avea de ales între a lasa simbolul naţional să moară sau să-l vândă cui este dispus să-l cumpere. După ce în 2010 l-au salvat din mâinile chinezilor reuşind să-l plaseze în portofoliul companiei olandezeSwedish Automobile (Swan), în acest an, Saab trebuie să se orienteze: China sau Turcia. Pe lângă oferta celor de la Youngman, recent a mai apărut un grup cu capital turcesc privat, Brightwell Holdings, care este dispus să salveze onoarea nordicilor. Brightwell este o companie privată care are investiţii masive în sectorul energetic. Turcii au bani şi, mai mult, intenţionează să păstreze producţia în Suedia. Varianta turcească ar putea fi mai pe placul americanilor de la General Motors care au respins oferta de acum doi ani a chinezilor de la Pang Da şi Youngman pentru că nu au vrut ca tehnologia de ultimă generaţie auto să încapă pe mâna comuniştilor. De altfel, tot acesta este şi motivul pentru care de pe lista de licitaţie a muzeului Saab lipseşte conceptul Phonix, un prototip dezvoltat de GM pe o platformă proprie. Olandezii de la Swan aveau semnat un memorandum cu chinezii prin care se prevedea vinderea companiei pentru 100 milioane de dolari. Memorandumul a expirat în noiembrie 2011, fără ca Swan să fi manifestat vreo dorinţă de a continua negocierile cu chinezii. Interesant este că afacerea Saab trebuie să obţină acordul guvernului suedez, al Bancii Europene pentru Investiţii şi a lui General Motors, ceea ce face foarte probabil ca balanţa să încline în favoarea turcilor, indiferent de câţi bani vor pune pe masă tovarăşii de la Beijing.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639551-04-28

TAGURI: saab



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image