2016-12-08 22:17

Secretul insomniei, descifrat de cercetătorii americani

Secretul insomniei, descifrat de cercetătorii americani
Speranţă pentru insomniaci: acele impulsuri electricedin creier, considerate "cheia" pentru a avea un somn bun, nederanjatde zgomote, au fost identificate de cercetătorii de la Harvard Medical School,al căror studiu a fost publicat recent în revista Current Biology, relateazăbbc.co.uk.

Un anumit proces dincreier joacă un rol esenţial în procesul de "blocare" a sunetelor pedurata somnului, fiind mai eficient la anumite persoane decât la altele.Potrivit medicilor de la Harvard Medical School din Boston, efectele acestuiproces pot fi chiar stimulate, cu ajutorul terapiei, medicamentelor saudispozitivelor electronice.

La acest studiu au participat 12 voluntari ale cărorcreiere au fost analizate de cercetători timp de trei nopţi, în timpulsomnului.

Prima noapte a fost liniştită, însă, în timpul celeide-a doua şi a treia, voluntarii s-au confruntat cu diverse sunete, provenindde la soneriile telefoanelor mobile, traficul auto şi aerian şi zgomoteleproduse de anumite echipamente medicale.

Voluntarii au fost monitorizaţi în fiecare noapte cuajutorul unor electroencefalograme (EEG), care înregistrează activitateaelectrică a creierului.

Medicii americani, coordonaţi de Jeffrey Ellenbogen dela Harvard Medical School, au descoperit astfel câteva tipare neuronale,cunoscute sub denumirea de "şuruburi neuronale", despre care se credecă ar bloca efectele sunetelor şi ale altor informaţii senzoriale în momentulîn care acestea sunt procesate de creier.

Voluntarii care au prezentat cele mai puternice"şuruburi neuronale" în noaptea liniştită au fost aceia care auprezentat cel mai scăzut risc de a se trezi în timpul celei de-a doua şi atreia nopţi, iar unii dintre ei nici nu au conştientizat faptul că somnul lor afost întrerupt.

"În ultimii ani, s-a descoperit faptul căşuruburile neuronale sunt generate de talamus. Deoarece talamusul este un felde poartă de intrare a informaţiilor senzoriale către creier, s-a emis ipotezapotrivit căreia aceste şuruburi reprezintă markeri ai procesului de blocare azgomotelor în timpul somnului", a explicat profesorul Ellenbogen.

"Studiul nostru demonstrează valabilitateaacestei descoperiri, pe pacienţi umani, şi face chiar un pas mai departe: vomputea folosi în viitor şuruburile neuronale ca un marker biologic, pentru aprevedea dacă o persoană va avea sau nu probleme pentru a dormi într-un mediuzgomotos", a adăugat coordonatorul studiului.

Oamenii de ştiinţă speră să se poată folosi în viitorde această descoperire pentru a stimula mecanismul natural de funcţionare acreierului care îl protejează pe durata somnului.

Ultima modificare in data de :638939-06-11