2016-12-08 04:17

Topul descoperirilor ştiinţifice accidentale, care au revoluţionat evoluţia omenirii

LouisPasteur spunea: ''Şansa favorizează minţile pregătite''. Vorbele sale rămânvalabile şi în cazul celor zece mari descoperiri accidentale. Oamenii deştiinţă care au făcut aceste descoperiri erau pregătiţi pentru ele. Ei au fostcapabili să vadă magia dintr-o eroare, coincidenţă, sau dintr-un obstacol.Astfel, au apărut lucruri care au revoluţionat evoluţia omenirii.

Colaafost inventată accidental de farmacistul John Pemberton, în timp ce încerca săprepare un remediu pentru durerile de cap. A amestecat mai multe ingrediente, acăror identitate este păstrată secretă şi acum, şi aşa a luat naştere cea maicelebră băutură răcoritoare. Cola a fost comercializată timp de opt ani înfarmacii, ca medicament, înainte de a deveni suficient de populară pentru a fivândută în sticle.

Cauciucul vulcanizatafost descoperit de Charles Goodyear în timp ce încerca să creeze un tip decauciuc rezistent la frig şi la căldură. Într-o zi, Goodyear a vărsat dingreşeală într-un cuptor un amestec de cauciuc şi sulfură. El a observatcă amestecul s-a întărit puţin însă putea fi utilizat în continuare, deşistătuse la o temperatură ridicată. Cauciul vulcanizat descoperit de el estefolosit acum pe scară largă de la cauciucuri pentru maşini, la încălţăminte saula fabricarea pucului de hochei.

Plasticulafost descoperit de asemenea, din greşeală, de chimistul Leo Hendrik Baekeland.El încerca să obţină o alternativă mai ieftină pentru bachelită (răşină sintetică obţinută prin tratarea formolului cu fenol,utilizată ca materie plastică pentru confecţionarea unor obiecte tehnice sau deuz casnic). În timpul experimentelor sale,Baekeland a obţinut accidental unamestec maleabil care putea rezista la temperaturi ridicate fără a sedistorsiona.De atunci, plasticul este utilizat pe scară largă.

Radioactivitateaesteoperafizicianului Henri Becquerel. În 1896, fascinat fiind de fluorescenţa naturalăşi de razele X, el a încercat să vadă dacă mineralele naturale fluorescente potproduce raze X dacă sunt lăsate mai mult timp în lumina soarelui.Becquerelrealiza aceste experimente pe timp de iarnă. După mai multe zile cu cerînnorat, el a renunţat temporar la experimente. A pus întreg ehipamentulîmpachetat într-un sertar şi a aşteptat o zi însorită. Când această zi a venitşi s-a întors la muncă, Becquerel a observat că piatra de uraniu pe care olăsase în sertar se imprimase pe placa fotografică chiar dacă nu fusese expusăluminii solare.Atunci a realizat că acea piatră avea ceva special. Întimp ce lucra cu Pierre şi Marie Curie, a descoperit că ceea ce era special larespectiva piatră era radioactivitatea.

Culoarea movafost descoperită de un tânăr chimist de 18 ani. William Perkin intenţiona, defapt, să găsească un remediu pentru malarie. În 1856 Perkin lucra la creareachininei artificiale. În urma experimentelor, el nu a obţinut însă decât omizerie groasă şi întunecată. Cu cât se uita mai mult la această mizerie, cuatât Perkin vedea mai degrabă o culoare frumoasă, decât un simplu gunoi. Înacest mod, Perkin a creat prima vopsea sintetică. Mai târziu, bacteriologulgerman Paul Ehrlich, inspirat de munca lui Perkin, a găsit o nouă utilitatepentru vopsea, în chimioterapie şi imunologie.

Stimulatorul cardiac(pacemaker)a fost descoperit, pentru că inginerul american Wilson Greatbatch a introdusmâna într-o cutie şi a scos ceea ce nu trebuia. Inginerul lucra la crearea unuicircuit care să ajute la înregistrarea bătăilor mai rapide ale inimii. El a băgatmâna într-o cutie pentru a lua un rezistor cu care să finalizeze circuitul,însă a scos din greşeală un rezistor de un megaohm, în locul unuia de 10.000ohm. Atunci circuitul a început să pulseze timp de 1,8 milisecunde după care seoprea timp de o secundă. Acest ritm se repeta în mod regulat. Sunetul era, defapt, o reproducere identică a bătăilor inimii.

Penicilinaa apărut în 1928 în timp ce inventatorulsău se afla în vacanţă. Bacteriologul scoţian Alexander Fleming a uitat să îşicureţe instalaţia de lucru înainte de a pleca în vacanţă. Când s-a întors aobservat o ciupercă ciudată pe câteva dintre culturile sale de bacterii. Maimult, Fleming a observat că bacteriile pe care se afla acea ciupercă nu se maidezvoltau. Penicilina este şi astăzi unul dintre cele mai utilizate antibioticela nivel mondial.

Ultima modificare in data de :638948-07-16