2017-11-22 09:37


FILM. Niciodată n-a fost invers, deci: Mahomed, la munte! (2)

 |  16:38
FILM. Niciodată n-a fost invers, deci: Mahomed, la munte! (2)

Pep Guardiola a aflat de la fratele său unde îi poate întâlni pe conducătorii clubului Bayern Munchen. La New York. El se afla la Barcelona. Nici o problemă. S-a suit în avion, a zburat la New York, a așteptat momentul potrivit și a intrat, ca din întâmplare, în același restaurant unde se aflau Rummenigge și Beckenbauer, mi se pare. A venit la masa lor și a început să le povestească despre el, despre cât de bun antrenor este, cât și-ar dori să antreneze Bayern Munchen.

Celor doi oficiali li s-a părut ciudat modul în care au fost abordați, cu atât mai mult cu cât Bayern Munchen mergea superbine în acea perioadă, ba chiar avea să câștige la sfârșitul anului tot ce se putea câștiga, inclusiv Liga Campionilor. Totuși, antrenorul a ajuns cum-necum să fie demis, iar Pep Guardiola a fost luat în considerare pentru a antrena Bayern Munchen. Ai putea avea impresia că dacă antrenezi Barcelona te vor căuta toate cluburile puternice pentru a antrena. Nu. În lumea modernă, dacă îți dorești un lucru se pare că trebuie să mergi să-l cauți.

Porumboiu regizează doar Porumboiu

Am mai vorbit despre compania de efecte vizuale care a dat faliment după ce a câștigat Oscarul. La fel și pentru regizorii de film. Steven Spielberg a fost refuzat constant de către producătorii francizei 007, iar Martin Scorsese și Stanley Kubrik se află și ei pe lista regizorilor care au fost refuzați de către producători. Atunci, înțelegi mai bine de ce Corneliu Porumboiu regizează doar operele lui Corneliu Porumboiu.

Dacă am aplica pentru Corneliu Porumboiu algoritmul lui DA și NU, edificator pentru munca de regizor și prezentat cu umor de Judy Dench, am obține o listă de DA, ce ar trebui să impresioneze și să-l facă atractiv pentru a regiza operele altor scenariști sau producători. A inovat limbajul cinematografic? Da. A descoperit actori sau redescoperit actori de o mare valoare? Da. A creat opere originale? Da. Are talent? Da. Primul său film, „A fost sau n-a fost”, a surprins pe toată lumea. Cea mai mare parte a filmului, trei personaje se uită spre cameră și dezbat dacă în Vaslui a fost sau n-a fost revoluție. Trei actori pe care lumea cinematografiei îi lăsase deoparte pentru o vreme. Ai nevoie de mult talent pentru a găsi curajul de a filma așa ceva. Totuși, după acest film, critica s-a grăbit să-l împingă pe Corneliu Porumboiu să își modifice abordarea. Următorul film, „Polițist, adjectiv“, încearcă să modifice parametrii viziunii sale și se axează pe mișcare, deși este evident că el simte altfel. De aceea, la final revine spre ceea ce știe el să facă mai bine și apogeul filmului îl reprezintă un dialog filmat cu camera fixă. Nimeni nu a intuit în Corneliu Porumboiu un Chabrol autohton, ceea ce l-a făcut și pe el să nu se mai regăsească și să nu continue frumoasa epopee începută la Vaslui. Dar el nu trebuie să caute să se impună în fața producătorilor cu puncte la CNC. Propriile resurse fiind suficiente pentru realizarea filmelor, ceea ce a și întărit curentul de opinie care face ca Porumboiu să nu fie susținut mai mult de către CNC. Iar el a fost cu atât mai puțin motivat să caute să regizeze și în compania altor producători sau scenariști, ceea ce ar fi putut fi benefic mai ales pentru cinematografia românească.

„Scump, doamnă, scump. Dincolo era mai ieftin”

Exemplul lui Corneliu Porumboiu are, din păcate, și un impact negativ. Este utilizat de toți cei care își doresc să facă film și nu au nici o scuză valabilă pentru inacțiunea lor. Scuza sună cam așa: singurul film independent bun a fost făcut de Corneliu Porumboiu, care are bani de acasă. Altfel, trebuie să aștepți bani mulți, pe care nu îi vei putea strânge niciodată. Doar că Hollywood Reporter s-a grăbit să realizeze o trecere în revistă a remunerațiilor din cetatea filmului. Un director de imagine se mulțumește și cu 2.000 de dolari pe săptămână, ceea ce înseamnă că la sfârșitul filmului poate să ajungă la 6.000 de dolari. Un scenarist poate să atingă 3.000 de dolari, dacă se ia în considerare că există cazuri rare în care un scenarist duce singur un film întreg. Este o cale destul de lungă până la 100 de mii de dolari pentru scenariul unui film de clasă A, pe care un studio să fie dispus să îi plătească. La fel și pentru directorii de imagine sau regizori. Desigur, exemplele ce au fost inspirate de Hollywood Reporter au la bază cele mai mici sume menționate, în special pentru filmele independente. Dar exemplele au fost folosite pentru a putea face o comparație între mere și mere, nivelul bugetelor și al filmelor realizate independent fiind comparabil cu cel al filmelor din România.

La un târg de filme, am abordat doi producători canadieni pentru a încerca o colaborare. „Cât costă filmul pe care îl faci acum?”, m-au întrebat. Ce puteam să le spun? Prea puțin, însemna că mă pot domina. Prea mult, nerealist. În fracțiunea de secundă necesară acestor gânduri am decis să le dau un preț care să le inspire și încredere, dar și respect. „800.000.”„De euro?” „Da .” „Uf, prea mult pentru noi. Filmele în Canada, majoritatea, costă mai puțin.” Cam așa interacționează ideile și lumile.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2015-08-27

TAGURI: film, mahomed, munte, new york



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






Apa Nova