2016-12-10 20:38

ULTIMA ORA


Curtea de la Luxembourg: Taxa de primă înmatriculare încalcă normele europene

 |  15:33
Curtea de la Luxembourg: Taxa de primă înmatriculare încalcă normele europene

Taxade primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce undezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriulRomâniei, arată Curtea de Justiţiei a Comunităţilor Europene, într-un punct devedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti.

"Taxade poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare înRomânia, contravine legislaţiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin cares-a introdus taxa de poluare la prima înmatriculare, n.r.) are efectul de adescuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărateîn alte state membre", se precizează într-un comunicat de presă al Curţiide Justiţie a Comunităţii Europene (CEJ) dat publicităţii joi.

Punctulde vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă unproces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxade primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de laCEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene.

Laîntrebarea Tribunalului Sibiu, CEJ afirmă că legislaţia europeană interzicestatelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind dinalte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă.

"Aceastăinterdicţie caută să garanteze neutralitatea totală a sistemului intern de taxedin punct de vedere al concurenţei între produsele autohtone şi celeimportate", explică CEJ.

Deşiconstată că sistemul de taxare introdus de România nu face vreo diferenţăexplicită între statutul maşinilor în funcţie de provenienţa lor sau denaţionalitatea proprietarului, nefiind astfel o discriminare directă, CEJapreciază că taxa poate fi discrimnatorie indirect, având în vedere efectele pecare le produce.

"Curteaapreciază că legislaţia românească în această materie are ca efect faptul căvehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cupână la 30 la sută din valoarea lor - chiar dacă este aplicată o reducereînsemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora - în timp ce maşinilesimilare oferite pe piaţa auto second-hand internă (din România, n.r.) nu suntsupuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajareaimportului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-handcumpărate în alte state membre", afirmă CEJ.

DeşiUE nu împiedică statele membre să introducă noi taxe, legislaţia europeanăobligă ţările membre să aleagă şi să aranjeze sistemul de taxe astfel încâtacestea să nu aibă efectul de a promova vânzările auto second-hand din piaţaautohtonă, astfel descurajând importul de maşini similare, continuă CEJ.

CEJprecizează, în comunicatul citat, că procesul judecat de Tribunalul Sibiu afost intentat de un român pe nume Tatu, care şi-a cumpărat, în iulie 2008, omaşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Vehiculul avea ocapacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi şi standard de poluare Euro2, fiind fabricat în 1997, an în care a şi fost înscris în Germania.

Pentrua-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească otaxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrarănormelor europene, bărbatul a căutat să-şi recupereze banii. El şi-a susţinutacţiunea în instanţă pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelorsecond-hand importate din alte state, nu şi celorlalte maşini second-hand dejaînregistrate în România şi revândute.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :639243-06-08



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image