2016-12-09 11:40

ULTIMA ORA


Guvernul a început procedurile de introducere a taxei pe autostradă, suplimentară rovinietei

 |  15:02
Guvernul a început procedurile de introducere a taxei pe autostradă, suplimentară rovinietei

Guvernula început procedurile de introducere a unei taxe pentru circulaţia peautostradă, în paralel cu sistemul existent al rovinietei, cu argumentul căsumele alocate de la buget şi din veniturile CNADNR nu sunt suficiente pentruîntreţinerea autostrăzilor care vor fi construite cu finanţare UE.

Introducereasistemului de taxare a accesului pe autostrăzi este propusă într-un documentdiscutat şi aprobat, miercuri, de Guvern.

Româniaare în prezent 320 kilometri de autostradă, iar în perioada următoare, prinProgramul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), ar urma să fie cofinanţatedin Fondul de coeziune alţi 373 kilometri de autostradă, respectiv secţiunileNădlac-Arad, Arad-Timişoara, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Orăştie-Sibiu,Cernavodă-Constanţa şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa.

SecţiunileCernavodă-Constanţa, Arad-Timişoara şi varianta de ocolire a municipiuluiConstanţa se află în faza de lucrări, iar pentru tronsoanele Nădlac-Arad,Orăştie-Sibiu, Timişoara-Lugoj şi Lugoj-Deva au fost finalizate studiile defezabilitate şi sunt în curs de finalizare documentaţiile de licitaţie,estimându-se că în 2011 vor fi semnate contractele de lucrări.

"Ocondiţie esenţială pentru finanţarea proiectelor de autostrăzi prin POS-T esteasigurarea sumelor pentru operarea şi întreţinerea acestor autostrăzi. Dinanalizele efectuate de către Comisia Europeană a reieşit faptul că fondurilepentru operarea şi întreţinerea autostrăzilor nu pot fi asigurate de la bugetulde stat şi nici din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi,iar Comisia Europeană a condiţionat aprobarea proiectelor pentru construcţia deautostrăzi de luarea la nivel politic în România a unui angajament privindasigurarea sustenabilităţii construcţiilor de autostrăzi cofinanţate de UE prinintroducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzi, atunci cândacestea vor fi date în folosinţă", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse ministeriale,care citează din documentul aprobat de Guvern.

Înprezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife careinclud impozitul pe maşină, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant,tariful de trecere la podurile dunărene, dar veniturile încasate din acestesurse şi din amenzile pentru încălcarea normelor privind greutăţile admise pereţeaua rutieră sunt utlizate numai parţial pentru acoperirea cheltuielilor deîntreţinere şi operare a reţelei rutiere, în particular pentru autostrăzi, auadăugat sursele.

"MinisterulTransporturilor consideră necesar introducerea unui sistem de taxare aaccesului la autostrăzile din România în paralel cu sistemul existent alrovinietei. În scopul minimizării efectelor asupra aplicaţiilor la ComisiaEuropeană pentru finanţarea din Fondul de coeziune, pentru autostrăzilefinanţate prin intermediul POS-T se va urmări ca valoarea fondurilor obţinutesă nu producă venituri nete, deci să acopere doar cheltuielile de operare şiîntreţinere", se arată în document.

Sursamai relevă că, prin facilitatea de finanţare JASPERS lansată de ComisiaEuropeană (Joint Assistance to Support Projects in European Regions - Asistenţăcomună pentru susţinerea proiectelor în regiunile europene), susţinută dinfonduri structurale şi din Fondul de Coeziune al UE, va fi realizat, până lasfârşitul acestui an, un studiu de analiză privind sistemele de finanţare, printaxare directă şi/sau vinietă, a autostrăzilor din alte ţări europene şiposibilităţile de aplicare a acestui sistem în România, studiu care va asigura"substanţă" deciziei finale a Ministerului Transporturilor şiCompaniei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri privind sistemul de taxare optim.

Documentula fost avizat atât de Ministerul Transporturilor, cât şi de MinisterulFinanţelor.

Fostulministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, în vara acestui an, căutilizarea autostrăzilor din România ar putea fi taxată, din vara anuluiviitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care să fie folosiţi pentruîntreţinerea autostrăzilor.

Elsusţinea că întreţinerea autostrăzilor reprezintă o cerinţă a Uniunii Europene,pentru întreţinerea autostrăzilor conform normelor comunitare, şi că UE alocăaproximativ două miliarde de euro până în 2013 pentru porţiuni de autostradă.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :638946-02-05



Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site

Adauga un comentariu

Random image