2020-04-08 15:40

EXCLUSIV. Cum a vrut Sorin Scarlat să-și salveze scaunul de director general al CNAIR

 |  14:21
EXCLUSIV. Cum a vrut Sorin Scarlat să-și salveze scaunul de director general al CNAIR

Înlocuirea directorului general Sorin Scarlat de la conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cu Mariana Ioniță, în această săptămână, a generat un scandal fără margini la nivelul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, dar mai ales la Guvern.

De ce? Foarte simplu! Sorin Scarlat a considerat că nu trebuie să fie schimbat de către Consiliul de Administatie al CNAIR, fapt pentru care a transmis ministrului Transporturilor, Lucian Bode, dar și membrilor CA de la CNAIR, o scrisoare deschisă privind situația creată cu privire la reorganizarea CNAIR SA. Prin această scrisoare, el și ceilalți directori au crezut că își vor salva posturile, adică vor rămâne în continuare la butoanele companiei, dar demersul lor a eșuat.

„Compania a fost în mod continuu păgubită direct, cu largul concurs al decidenților anteriori!”

Practic, prin această scrisoare deschisă (vezi documentul în facsimil), Sorin Scarlat și cei șapte directori care au semnat-o au încercat să demonstreze că CNAIR a avut parte de un management defectuos și de o organigramă extrem de stufoasă, fapt care a condus la diminuarea profitului companiei, iar prin reorganizare s-ar fi deblocat activitatea companiei.

„În mod deliberat, sau prin neglijență gravă, Compania a fost în mod continuu păgubită direct cu largul concurs al decidenților anteriori, inclusiv pentru că forma de organizare permitea scurt-circuite și fragmentări, adică imposibilitatea stabilirii responsabilităților, neimplicarea în luarea măsurilor de reîntregire a patrimoniului și a neluării deciziilor de prevenire a situațiilor cauzatoare de preiudicii patrimoniale”, se menționează în scrisoarea deschisă. Astfel, „profitul a scăzut de la (aprox.) 272 mil. lei în 2016, la 199 mil. lei în 2017 și la 31 mil. lei în 2018, deci tendința de profitabilitate este semnificativ descendentă”. 

Însă, Scarlat susține că „la schimbarea conducerii companiei în iulie 2019 s-a găsit o activitate blocată, cu o structură organizatorică gripată, cu persoane în funcții cheie învechite, care au pus umărul la această stare de fapt și care nu au demonstrat în ultimii 15 ani că și-au meritat pozițiile deținute”, iar „singurele câștiguri au fost personale sau au promovat interesele unor grupuri informale, paralegale, statul pierzând atât financiar (sute de milioane de euro), cât și ca vieți omenești, prin lipsa unei infastructuri adecvate unui stat european în secolul XXI”.

„Prin reorganizare s-a produs desființarea direcțiilor generale și implicit a funcțiilor de director general adjunct, asumat de faptul că acest nivel ierarhic este unul artificial creat, care în mod real îngreunează actul managerial și decizional prin interpunerea unui nivel ierarhic între nivelul de avizare și cel de aprobare a documentelor întocmite la nivelul C.N.A.I.R. - S.A. Central”, precizează Sorin Scarlat. De asemenea, el subliniază că prin reoganizare s-au diminuat cheltuielile de natură salarială la nivel central cu peste 10 milioane de lei anual, între altele „în condițiile reducerii numărului total de posturi prevăzute cu indemnizație de conducere de la 143 la 108”. Totodată, menționează că „nu există un control intern managerial pe niciun palier de activitate în structurile cu activitate juridică, fiecare salariat putând să prejudicieze Compania prin acțiunea ori inacțiunea să și de conivență cu superiorii sau prin neimplicarea lor în funcția de control și autoevaluare”. 

„Valoarea litigiilor care au fost agregate nominal în premieră la nivelul CNAIR, depășește valoarea bugetului anual al companiei”

În documentul transmis ministrului Lucian Bode, se mai menționează că „numărul de litigii actuale este covârșitor, cca. 3.000 litigii de tip contencios (în afară de cca. 30.000 de litigii din zonă S.I.E.G.M.C.R., cu PVCC pentru neplata rovinietei/peajului), cca. 80 de dosare natură arbitrala, având o balanța negativă (cumulată) de peste 1,5 miliarde de euro (peste 7 miliarde lei), din care cca. 4 miliarde lei în litigii prearbitrale (cca. 1,8 miliarde lei) și arbitrale (cca. 2,2 miliarde lei), iar restul în litigii de drept comun, inclusiv dosarul privind derularea Contractului de proiectare și execuție a autostrăzii Brașov-Cluj-Borș (dosarul Bechtel - în valoare de cca. 525 mil.euro)”.

Totodată, „valoarea litigiilor care au fost agregate nominal în premieră la nivelul C.N.A.I.R S.A., depășește valoarea bugetului anual al Companiei, fapt care constituie un risc major de funcționare, cu impact semnificativ în activitatea curentă sau în posibilitatea de a atrage fonduri de altă natură decât cele FEN, întrucât credibilitatea și situația juridică este precară în cel mai sever grad, la limită stării de insolvabilitate, și tinde să se concretizeze intro stare de blocaj economic și, subsecvent, de incapacitate de plată, dacă nu suint asumate și menținute măsurile ferme de reorganizare, adică reforma organizatorică începută în luna octombrie 2019 și care trebuie să continue cu etapele proiectate pentru îmbunătățirea indicatorilor macro-economici și administrativi ai C.N.A.I.R. S.A. în următoarea perioadă”.

Problema controlului în transportul rutier intern de marfă  

Fostul director general al CNAIR, Sorin Scarlat a mai semnalat în scrisoarea deschisă și un aspect extrem de grav, și anume că trebuie să se instituie puncte de control mase și dimensiuni pe rețeaua internă „operate în colaborare cu Poliția Rutieră și ISCTR, întrucât nu au existat controale sistematice de transport intern rutier de marfă încă de la înființarea ISCTR în anul 2011”.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-02-27

Documente:



Parerea ta...

CIPRIAN
27 Feb 2020

Sorinele te ai dus pe topogan la fel și Dascălu și Bărbosu . Ați belito cu femeia de fier in 2 luni va executa asta de tot . Mult succes !!
ADRIAN
27 Feb 2020

Barbier este terminat psihic , chiar credea ca o sa fie Sef . Rezolvați problemele bărbosule ; cu tot cu Orban al tău nu te a vrut Și nici nu o sa te vrea SRI . Știu ei de ce !!!! Mare grija !!!
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE






PUBLICITATE


Conferinta-Business



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine