2019-12-13 06:49

EXCLUSIV-DOCUMENTE. Amplasamentele de pe drumurile naţionale, gaură în bugetul statului

 |  21:01
EXCLUSIV-DOCUMENTE. Amplasamentele de pe drumurile naţionale, gaură în bugetul statului

Ionuţ Mureşan

Surse din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ne-au pus la dispoziţie o serie de documente din care reiese o fraudă de proporţii, prin care România pierde, anual, circa 40 de milioane de euro la bugetul de stat. Este vorba despre faptul că pe marginea drumurilor din întreaga ţară comercianţii nu au autorizaţie sau fac în aşa fel încât să nu o plătească. Documentele obţinute în exclusivitate de PUTEREA redau exact cum stă treaba în judeţe din sud-vestul ţării, însă sursele noastre, mai exact inspectori care se ocupă cu verificări pe teren, spun că acest fenomen se manifestă la nivel naţional: de la micii întreprinzători de pe marginea drumului, până la Aeroportul din Craiova, majoritatea refuză autorizarea la CNADNR, invocând lipsa resurselor financiare.

Din documente reiese că mii de agenţi economici nu plătesc autorizaţie, deşi sunt obligaţi prin Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997. Actul normativ citat prevede: „Art. 46. Realizarea în zona drumului public a oricărei construcţii sau instalaţii, în orice scop, se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind amplasarea şi autorizarea executării construcţiilor şi numai cu acordul prealabil al administratorului drumului. Art. 47. (1) În zona drumului public este interzisă amplasarea de construcţii, panouri publicitare sau instalaţii care periclitează siguranţa circulaţiei”. Numai că, potrivit surselor noastre, în teren lucrurile stau cu totul altfel. Agenţii comerciali – de la simple magazine, până la afaceri precum restaurante, hanuri, cluburi, benzinării sau service-uri auto – care sunt amplasaţi pe marginea drumurilor naţionale nu au autorizaţii. Unele, mai mici, ar trebui să plătească 470 de euro pe an pentru a intra în legalitate. Altele, cu un amplasament mai mare, 1.700 de euro. Dacă micii întreprinzători ar putea invoca lipsa resurselor financiare ca motiv pentru neplata autorizaţiei, alţii, mai mari, nu ar trebui să aibă astfel de probleme. La poziţia 226 din documentul prezentat în facsimil figurează „Regie Autonomă Aeroport” care „refuză autorizarea, lipsă resurse financiare”. Potrivit surselor noastre, este vorba despre Aeroportul Craiova, care are patru deschideri la drumul naţional, adică patru zone de acces pentru care nu plăteşte.

Cum păcăleşti CNADNR

Eludarea legilor în privinţa autorizaţiei la CNADNR este o practică deja împământenită. Agenţii economici pot refuza autorizarea pe motiv de „lipsă resurse financiare” – aşa cum se întâmplă în sute de cazuri, potrivit documentelor. O altă modalitate pe care agenţii economici o au la îndemână este, de fapt, o speculaţie a legislaţiei: aceştia pot susţine că nu au acces direct la drumul naţional, ci prin intermediul unui drum colector. În multe cazuri, acest drum colector există doar în hârtiile proiectantului, nu şi în realitate. Raţiunea pentru care este folosită această speculaţie rezidă în faptul că la art. 38 din OG nr. 47/1997 se prevăd următoarele: „(2) Pe sectoarele de drum din afara localităţilor, obligaţiile prevăzute la alin. (1) (n.n.- de întreţinere) revin, după caz, administratorului drumului. (3) Întreţinerea drumurilor colectoare care asigură accesul de la proprietăţi către drumurile naţionale revine autorităţilor administraţiei publice locale”.

Legea, aplicată cu pensula

O altă ilegalitate are loc în cazul benzinăriilor. Legea prevede în cazul lor construirea unor benzi de accelerare şi decelerare pentru realizarea accesului sigur al maşinilor. Dacă pe autostrăzi aceste benzi există, pe drumurile naţionale sunt trasate pe asfalt cu pensula. „Pentru căile de acces la diferite obiective prevăzute la lit. B poziţia 16 din tabel (n.n. - staţii de distribuţie carburanţi, hoteluri, moteluri, depozite, spaţii comerciale, show-room etc.), suprafaţa supusă tarifării reprezintă terenul ocupat din zona drumului, respectiv din ampriza şi zona de siguranţă, prin realizarea accesului cu racordare simplă (dacă amplasamentul este situat în localitate) a benzilor de accelerare şi decelerare (dacă amplasamentul este în afara localităţii), respectiv a benzii de stocaj pentru virare la stânga (...)”, se arată pe site-ul CNADNR.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-07-09

Documente:



Parerea ta...

Doresc sa comentez



MAI VECHI...

Pleoștirea mustății Vi-l mai aduceți aminte pe Dragnea cum umbla el cu tabla în spate de la o televiziune la alta explicându-le românilor, negru pe alb, că Cioloș ascunde banii și nu vrea să dea poporului merinde? Ne scria conștiincios seară de seară în campanie că sunt bani la Buget pentru măriri de pensii și de salarii
09 Ian 2017

PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray