2019-11-22 23:15

Falimentul statului: „De la Ana la Caiafa” și înapoi. Şi „du-te-n... Justiţie!”

 |  21:01
Falimentul statului: „De la Ana la Caiafa” și înapoi. Şi „du-te-n... Justiţie!”

Robert Veress

Un pieton vrea să traverseze strada pe zebră, la culoarea verde a semaforului, și un șofer nu-i acordă prioritate. Pietonul cere ajutorul unui polițist de la circulație. Acesta ridică din umeri și îi spune pietonului să-l dea în judecată pe șofer.

Cazul nu este real. Dar nu-i așa că nu v-ați fi mirat foarte tare dacă ar fi fost? Nu-i așa că simțiți că nu suntem departe de momentul în care așa ceva chiar se va întâmpla, dacă nu cumva am ajuns deja acolo? Fapt este: vă prezint, cu probe incontestabile, un caz principial identic.

Mulți se sperie la auzul cuvântului anarhie. În realitate, românii trăiesc în anarhie, conform definiției din Dicționarul Explicativ al Limbii Române: „Stare de dezorganizare, de dezordine, de haos într-o țară, într-o instituție etc.; indisciplină, nesupunere a individului față de o colectivitate organizată”.

Sunt mult prea multe instituții publice nefuncționale, fie în integralitatea lor, fie pe „bucățele” (subunități). Cuvântul de ordine în aceste instituții este fofilarea de la muncă, derobarea de responsabilități, lăsarea contribuabilului să se lovească de toți pereții birocrației și ai incompetenței.

Speța cu care m-am confruntat personal și pe care o voi detalia în continuare nu este neapărat banală, dar este simplă și ține de relația cu clienții a unei firme ce activează în România.

OLX dezactivează un anunț. De ce, rămâne un mister

Discutăm de popularul bazar online OLX - olx.ro. M-am trezit că un anunț de vânzare pe care îl postasem acolo este dezactivat, pe nepusă masă, după ce mult timp fusese activ. Am primit un email în care scrie că „anunțul face parte din lista de produse si servicii neacceptate pe Olx.ro”.

Fiind vorba (în anunț) de o rochie Chanel (nouă, purtată doar de probă, vândută fiindcă nu-i venea persoanei care o primise cadou), am bănuit că ar exista o suspiciune legată de originalitatea produsului. Drept care, am scris un email departamentului de relații cu clienții, solicitând explicații.

Primul răspuns a fost: „Anuntul a fost dezactivat la cererea oficiala a reprezentantilor Chanel Romania, cu mentiunea ca acest produs le incalca drepturile de autor. Din pacate, nu am avut ce face decat sa dezactivam anunturile specificate de ei in mod special, printre care si al tau”.

Răspunsul mi s-a părut foarte ciudat, fiindcă implică faptul că majoritatea anunțurilor de pe OLX pot fi dezactivate la cererea diverșilor producători. De exemplu, Samsung sau Apple ar putea cere dezactivarea tuturor anunțurilor cu telefoane mobile, considerând că le se încalcă drepturile de autor... Am revenit la OLX, solicitând să mi se indice textul din lege invocat de Chanel sau să mi se transmită solicitarea acestora referitoare la anunțul meu. Răspunsul, stupefiant: „Fiind o reclamatie oficiala, avem obligatia de a pastra confidentialitatea datelor, asa ca, nu iti voi putea oferi adresa de email a acestora”.

„Numai Chanel poate folosi sau vinde produse sub acest nume”

I-am indicat consultantei care se prezenta „SuperAlexandra | Specialist in SuperRelatii cu SuperClientii” să se consulte cu cineva din conducerea OLX având cunoștințe juridice, fiindcă era vorba de un abuz în relația cu clienții. Am fost asigurat că speța este cunoscută „la nivel înalt”: „Decizia nu a fost luata de mine personal, ci chiar de seful departamentului de abuzuri. Te asigur ca are cele mai multe cunostinte despre ceea ce poate sau nu sa apara pe site, mai ales ca tine permanent legatura cu politia, deci are destule cunostinte. De aceea, te rog sa ma crezi ca daca nu era absolut necesar, nu se dezactiva anuntul. Chiar daca te priveste aceasta situatie, actul a fost adresat catre OLX, de aceea regula confidentialitatii se aplica. Si la politie daca se merge pentru un caz, niciodata acestuia nu ofera reclamatului datele personale alt reclamatului (este doar un exemplu) - la fel se aplica si la noi. Totodata, drepturile de autor constau in faptul ca numai Chanel poate folosi sau vinde produse sub acest nume. Ei fiind reprezentanti si avand numele inregistrat, au dreptul legal de a permite sau nu vanzarea produselor de catre altcineva decat dealerii autorizati”.

Sper că înțelegeți absurdul situației: se insistă asupra ideii că doar dealerii autorizați pot vinde un produs cu o anumită marcă. Cu alte cuvinte, s-ar anula posibilitatea că orice produs să fie revândut. Vrei să vinzi mașina sau orice ai prin casă și îți prisosește - o poți face doar la dealerii autorizați!

ORDA: „cazul nu intră în atribuțiile noastre”

M-am adresat Oficiului Român pentru Drepturi de Autor (ORDA), fiindcă drepturile de autor erau invocate de cei de la OLX. ORDA mi-a dat un răspuns pe două pagini, pentru a-mi arăta că problema excede competenței sale, indicându-mi-se să mă adresez Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM).

OSIM: „dezactivarea anunțului postat pe OLX excede atribuțiilor noastre”

OSIM mi-a comunicat, cu titlu de informare, că da, am dreptate, e vorba de un abuz, întrucât „conform art. 38, alin. 1, din Legea 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, dreptul asupra mărcii se epuizează, iar titularul nu poate interzice altor persoane folosirea acesteia pentru produse puse în comerț în Uniunea Europeană sau în Spațiul Economic European sub această marcă de titularul însuși sau cu consimțământul său”. Dar, adaugă OSIM, activarea dau dezactivarea unui anunț pe OLX „exced atribuțiilor” sale.

Având, totuși, informația prețioasă cu referința la textul de lege respectiv, am revenit la „SuperAlexandra”, solicitându-i reactivarea anunțului.

OLX schimbă macazul: produsul nu ar fi autentic

Urmare a noii mele solicitări, căreia îi anexasem răspunsul OSIM, OLX întoarce foaia. După o săptămână, primesc un răspuns de la un domn Ștefan (fără Super), Specialist Fraudă Online. Se invocă „erori de comunicare” și mi se spune, de data aceasta, că Chanel nu ar fi invocat, de fapt, utilizarea mărcii, ci lipsa autenticității produsului pe care încercam să îl vând: „Situatia este urmatoarea: toate marcile mari de talia Chanel, Gucci, Versace etc., au departamente care se numesc «Trademarks and Anti-Counterfeit Department», in cadrul carora functioneaza echipe speiclaizate care pur si simplu navigheaza pe Internet, in special pe site-uri de genul OLX pentru a depista produse contrafacute, care le imita marca - aceste produse le aduc atat prejudicii atat de imagine cat si de ordin financiar, iar aparitia lor trebuie limitata prin toate mijloacele posibile. Acest lucru s-a intampalt si in cazul dumneavoastra - o echipa Chanel, in urma verificarilor facute pe site-ul OLX, a observat faptul ca anumite produse reprezinta falsuri ale produselor oficiale si ne-au solicitat dezactivarea anunturilor. Printre acestea s-a aflat si anuntul dumneavoastra, deci pot sa va asigur de faptul ca nu sunteti singura persoana in aceasta situatie. Noi suntem obligati ca la solicitarea lor sa dezactivam anuntul - in caz contrar, acestia ne pot actiona in judecata si au sanse 100% sa castige”, susține Ștefan. Vă rog să rețineți din acest răspuns afirmația „...o echipa Chanel, in urma verificarilor facute pe site-ul OLX, a observat...”. E importantă, prin coroborare cu ce a urmat.

OSIM: „Nu avem competențe în legătură cu contrafacerile”

Urmare a acestui răspuns, am solicitat OSIM să-mi indice pașii pe care îi pot urma pentru confirmarea/infirmarea autenticității produsului în discuție. OSIM mi-a răspuns că nu are competențe în domeniul contrafacerii și, ca atare, nu-mi poate indica demersurile oficiale pe care le pot face în sensul celor solicitate. Totuși, „în principiu, titularul mărcii este în măsură să confirme sau să infirme dacă produsele purtând marca pe care o deține sunt contrafăcute sau sunt originale”. Mai departe, se arată în răspunsul OSIM, dacă producătorul ar arăta că produsul este contrafăcut, m-aș putea adresa Oficiului pentru Protecția Consumatorului. Cu amabilitate, OSIM mi-a indicat adresa Chanel din Franța.

Chanel: „Nu facem niciun fel de evaluări”

Întrucât „sunt eu cetățean european și am drepturi”, dar nu-mi permit să mă deplasez la Paris pentru un teste de autenticitate, i-am solicitat lui Ștefan de la OLX să-mi furnizeze datele de contact ale persoanei care a scris site-ului de anunțuri din partea Chanel - cea cu somația de dezactivare a anunțului meu. Nu mi s-a răspuns pozitiv nici la această solicitare, dându-mi-se doar adresa de contact de pe pagina oficială a Chanel.

Am scris la acea adresă, iar răspunsul este tranșant: „CHANEL nu face niciun fel de evaluări și nu emite certificate de autenticitate”.

Dacă CHANEL nu face niciun fel de evaluări, cum se face că „...o echipa Chanel, in urma verificarilor facute pe site-ul OLX, a observat...”?!

ANPC: „aspectele semnalate excerează competenței materiale a instituției noastre”

Este limpede: cineva minte cu nerușinare. Fie Chanel, fie OLX. Întrucât reprezentantul OLX a refuzat, în continuare, să-mi pună la dispoziție solicitarea celor de la Chanel referitoare la anunțul meu, am „împachetat” toate informațiile pe care le aveam și corespondența aferentă și am făcut o reclamație la ANPC, pe site-ul instituției.

După aproape o lună, am primit răspunsul în scris, în cutia poștală,  de la Comisariatul Județean pentru Protecția consumatorilor Ilfov. „Aspectele semnalate  de dvs excereaza competenței materiale a instituției noastre”, mi se spune. „Pentru soluționarea litigiului pe care îl aveți vă recomandăm să vă adresați instanței de judecată”. Simt că îmi „excerează” tensiunea. Șah-mat.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-06-15

Documente:

GALERIE MEDIA





Parerea ta...

D-LE VERESS,
15 Iun 2016

Acuma ați înțeles vorba care se propagă în eter, indiferent de vârstă și sex, pentru cei care suportă statul în România? Adică ”mai du-te-n ”dragostea” mea!”
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray