2020-06-05 01:04

În timp ce ASF doarme, pe piața de asigurări este haos

 |  15:11
În timp ce ASF doarme,  pe piața de asigurări este haos

Tot mai multe firme de asigurări din România au probleme financiare și sunt în prag de a da faliment. Ziarul Puterea începe un serial în care va dezvălui dedesupturile pieței de asigurări din România. Două dintre societatiile care au probleme sunt CertAsig și City Insurance.

CertAsig este o societate de asigurări cu o cota foarte mică de piață, specializată în asigurări navale (aveau destul de multe conturi la șantierul naval din Galați). Compania a emis multe asigurări de bună execuție pentru lucrări de infrastructură.

Aceste tipuri de asigurări sunt cu un grad mare de expunere, fiind vorba de sume asigurate considerabile. De exemplu,  pentru o scrisoare de garanție pentru infrastructură în valoare de 20 milioane de euro, o firma de asigurări încasează o prima de asigurare de aproximtiv 3.500 - 4.000 de euro.

"CertAsig avea probleme mari de solvabilitate, raportând informații false către ASF privind nivelul ei de solvabilitate. ASF a aplicat în decembrie 2019 o amendă de 65.000 de lei firmei de asigurări pentru modul în care a calculat rezervă tehnică (subrezervare), ceea ce a condus la raportări privind solvabilitatea eronate grav. ASF a transmis în repetate rânduri societății CertAsig să își facă majorarea de capital necesară funcționarii (indicator de solvabilitate și lichiditate trebuiau să fie minim 1, în timp ce acești indicatori ai firmei CertAsig erau departe de acest indicator minim). Pentru că CertAsig nu a respectat termenele transmise, ASF a decis în ședința din 19 februarie 2020 retragerea autorizației de funcționare. ASF a constat starea de insolvență a firmei de asigurări și a inițiat procedura de deschidere a falimentului firmei de asigurări. Procedura se va finaliza cel mai probabil anul viitor, iar după ce instanța va aproba falimentul firmei, asigurații firmei CertAsig vor putea depune cereri către Fondul de Garantare a Asiguraților pentru a primi despăgubiri de până la 100.000 de euro/creditor", au explicat, pentru ziarul Puterea, surse din cadrul ASF. 

Cu toate că legea falimentului firmelor de asigurări (legea 213/2015) prevede plafonarea despăgubirilor la maxim 100 000 de euro/creditor, iCCJ a aprobat la începutul acestui an contestația unor companii de asigurări care aveau de primit bani de despăgubire de la Astra și Carpatica, sume de ordinul milioanelor de euro, dar pe care FGA a refuzat să le plătească invocând prevederile legii 231/2015 privind plafonarea costurilor de despăgubire la 450 000 de lei (100 0000 de euro).

City Insurance, cea mai mare companie de asigurări din România, are probleme financiare

O cota de piață de 40% RCA în prezent, cea mai mare cota de piață deținută de vreo companie de asigurări din ultimii 30 de ani.

Spre comparație, Astra + Carpatica aveau cumulat o cota de piață de 33% din piață RCA. În condițiile în care produsul RCA este unul cu risc ridicat, o concentrare de piață de acest nivel plasează compania în una cu risc extrem de ridicat de faliment, dar paradoxal, în poziția “to big to fail”.

Firma de asigurări este deținută oficial de cumnatul lui Adrian Năstase (dar se bucură de sprijinul susținut al lui A Năstase și PSD), acesta având peste 80% din firma de asigurări.

Menținută artificial în viață

"City Insurance este o firma de asigurări menținută artificial în viață de către oamenii numiți politic în conducerea ASF, firma având serioase probleme legate de plata despăgubirilor atât în România, cât și în plan extern. În acest sens, CoB European, care este o instituție europeană care reunește toate Birourilor Asigurătorilor Auto din Europa, a transmis către ASF o adresa prin care atrage atenția asupra faptului că City Insurance înregistrează mari datorii neachitate în țările din UE, având o expunere de peste 50 milioane de euro. Ce face ASF în momentul în care este notificată de către BAAR (Biroul Asigurătorilor Auto din România) care a redirecționat adresa primită de la CoB? Nu verifică societatea de asigurări City Insurance, ci demarează un control la BAAR pentru a-i intimida să își țînă gură. Și în prezent City Insurance înregistrează mari datorii externe, dar cei de la BAAR nu vor să le recunoască public de teamă ASF-ului", au povestit pentru ziarul Puterea sursele citate.

Societatea de asigurări înregistra, pe rolul instanțelor de judecată, în perioada 01.01.2018 –01.07.2019 un număr de 5.826 dosare, iar ponderea proceselor pierdute de către asigurător a fost de 93% din cele 1.588 soluționate, conform documentului atașat.

Dauna medie este de aproximativ 1.550 euro, iar dauna medie achitată în urmă pronunțării unei hotărâri judecătorești de către City Insurance este în cuantum de 27.186,08 lei (aproximativ 5.700 de euro).

Aplicând procentul de 93% din totalul dosarelor de dauna aflate pe rolul instanțelor de judecată, în perioada precizată mai sus, rezultă că societatea ar putea pierde aproximativ 5.418 dosare, adică aprox. 30.000.000 de Euro.

Problemele societății de asigurări în ceea ce privește conduită la plata despăgubirilor au fost reclamate și de către CNAIR în legătură cu neonorarea unor obligații de despăgubire din partea societății de asigurări, în baza unor asigurări de bună execuție (aproximativ similar cu scrisoarea de garanție emise de către bănci) a unor lucrări de reparații/amenajare infrastructură rutieră. 

CNAIR, prostită și de alți asiguratori

În momentul în care Astra Asigurări a intrat în faliment, existau mai multe litigii pentru produse de asigurări identice ale căror beneficar era tot CNAIR (CNADNR, la acea vreme), iar valoarea obligațiilor era de foarte mare.

Faptul că societatea de asigurări vinde produsul RCA la un preț nesustenabil de mic pentru transportatori, în condițiile în care:

-Societatea de asigurări vindea produsul RCA la o valoare de aproximativ 65% din tarifulde referință comunicat de către ASF;

-Transportatorii au o frecvența a daunei de 3 ori mai mare față de persoanele fizice;

-Dauna provocată de către transportatori are o severitate de 3 ori mai mare comparativ cucea provocată de către persoanele fizice.

City Insurance și cererile de faliment

Firma de asigurări  City Insurance are mai multe cereri de faliment pe rolul instanțelor de judecată, cereri încă nesoluționate. ASF a avut și are în continuare o atitudine protecționistă în relația cu acest asigurător, conducerea ASF și persoanele din departamentul de control fiind pe de o parte ameninatate cu plângeri penale din partea acționarului majoritar al firmei de asigurări și primind multe semnale de ordin politic că firma de asigurări să fie lăsată în pace.

ASF a ținut cont de toate presiunile exercitate și a amendat doar simbolic firma de asigurări cu avertisment sau amendă minim legală. (A primit avertisment, apoi amendă de 50 000 de lei, apoi amendă de 100 000 lei acum o săptămâna).

Numai că, City, cu complicitatea conducerii ASF, care acceptă orice justificare vine de la acest asigurător, transmite periodic un extras de cont de la o banca din Elveția deținută de fratele lui Berlusconi (prieten cu Adrian Năstase) un extras de cont care arată că firma de asigurări are acolo 50 milioane de euro, dar fără a aduce bani în țară pentru capitalizarea firmei de asigurări, sustin sursele citate.

Toți cei care lucrează în domeniul asigurărilor știu de faptul că City este viitoarea Carpatica, dar de niște proporții de 2 ori și jumătate mai mari. Actionarii au scos bani din firma prin diverse contracte de reasigurare de ordinul zecilor de milioane de euro, contracte de asigurare plătite în avans pe câțiva ani !!!!, iar firma nu are în realitate bani pentru plata despăgubirilor, datoriile firmei fiind rostogolite de ani de zile, cu complicitatea ASF care închide ochii exact cum a procedat ani de zile în cazul Astra.

Pentru că afacerea lui City funcționează pe schemă Ponzi, adică, din cât încasez îmi plătesc daunele, este doar o chestiune de timp și schimbare a componenței politice până ce City va intră în faliment.

ASF i-a dat în urmă ultimului control efectuat o amendă simbolică de 100 000 lei (21000 euro) în condițiile în care firma are încasări zilnice din RCA de peste 1 milion de euro și i-a dat termen până la sfârșitul anului să aducă 16 milioane de euro infuzie la capitalul social.

Efectele intrării în faliment ale lui City ar fi devastatoare prin cota de piață pe care o deține și valoarea cumulată a daunelor care ar trebui achitate de către FGA.

Ziarul Puterea a solicitat punct de vedere oficial  ASF-ului legat de situația CertAsig și City Insurance. Vom publică punctul de vedere când acesta va fi remis redacției.

Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2020-04-08

Documente:



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine