2019-11-21 00:53

În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe

 |  21:01
În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe

Un contract de 1,944 milioane de lei, pentru dotarea Salvamont, a fost încredințat de Consiliul Județean Vrancea, condus de baronul PSD Marian Oprișan, prin negociere competitivă fără publicarea unui anunț de participare. Angajamentul este parte a unui proiect finanțat din fonduri europene, care ar fi trebuit să se finalizeze la 31 decembrie 2015. Din cauza achiziției de dotări și echipamente care nu s-a încheiat în timp util, Vrancea a pierdut fonduri comunitare în valoare de aproape 2 milioane de lei. Autoritatea de Management a POR a acordat un alt termen limită pentru finalizarea proiectului Salvamont, respectiv 1 noiembrie a.c. Dacă va fi ratat, CJ Vrancea va trebui să returneze finanțarea de 6,5 milioane de lei primită de la UE. Consiliul Județean „s-a chinuit“ aproape doi ani până să ajungă la o negociere competitivă, anulând trei licitații publice din diverse motive. Deși ar fi putut împărți achiziția pe loturi, fapt recomandat și de specialiști, pentru a evita blocajele și pentru a obține prețuri mai bune, subordonații baronului vrâncean au refuzat s-o facă, preferând să piardă banii europeni. Insistența lor a dat roade căci, într-un final, au reușit să fenteze restricțiile impuse de licitațiile publice.

Surse din cadrul CJ Vrancea ne-au declarat că deja a fost stabilită firma care va dota Salvamont, aceasta fiind Motto SRL Brașov. Potrivit acelorași surse, s-ar părea că marți, 20 septembrie, se va semna și contractul de furnizare. Deși ar trebui să fie publice, aceste informații sunt ținute la secret de conducerea Consiliului Județean. În cursul zilei de vineri, la biroul de presă al instituției nu a răspuns nimeni apelurilor noastre repetate. În această situație, am contactat-o pe Mariela Niță, consilier al președintelui CJ Vrancea, Marian Oprișan. Inițial, după ce și-a notat întrebările, aceasta  a dat asigurări că va reveni cu un punct de vedere oficial sau că ne va îndruma către persoana de la care am putea primi datele solicitate. Ulterior, însă, „s-a răzgândit” și ne-a îndemnat să facem o solicitare scrisă, la care ar urma să primim răspuns în termenul legal de 30 de zile.

În această situație, am încercat să-l contactăm pe Marian Oprișan care, însă nu a răspuns la telefon. Ne-am încercat norocul cu Ionel Celmare, vicepreședintele care ține locul baronului, însă acesta s-a scuzat că este în concediu de odihnă și că nu ne poate ajuta.

Cert este că ATV Rom, firmă care a fost eliminată din procesul de selecție a furnizorului de echipamente pentru Salvamont Vrancea, a transmis, vineri, o notificare prealabilă către Consiliul Județean. ATV Rom contestă descalificarea de la procedura de negociere competitivă inițiată în 25 august, considerând că procedura ar fi trebuit anulată și reluată la o dată ulterioară, dat fiind că ambii ofertanți s-au prezentat în altă componență decât la licitațiile publice. În aceste condiții, conform legii, atribuirea și semnarea contractului trebuie să se suspende până la data soluționării notificării și a eventualelor contestații, ulterioare.

Prima ședință în cadrul procedurii de negociere competitivă fără anunț de participare pentru atribuirea contractului denumit „Furnizarea de dotări pentru formațiile de salvatori în cadrul proiectului «Înființare și dotare baze salvamont S+P+E în comuna Nistorești și în comuna Păulești și reabilitare bază salvamont vila Rucăr din Soveja, județul Vrancea»“ a avut loc pe 25 august, la sediul Consiliului Județean Vrancea. Reprezentanții instituției au recurs la această modalitate după ce licitația aferentă achiziției a fost anulată pentru a treia oară, pe 16 august a.c., pe motiv că participanții au depus doar oferte neconforme.

În acest sens, ei s-au prevalat de o prevedere al legii achizițiilor publice, nr. 98/2016, respectiv art. 70 (2), potrivit căreia „autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de negociere competitivă sau procedura de dialog competitiv pentru achiziția de lucrări, produse sau servicii în cazul în care, în  urma  unei proceduri de licitație deschisă sau de licitație restrânsă, au fost depuse numai oferte neconforme sau inacceptabile“.

Nici un ofertant nu a îndeplinit condițiile de calificare

În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe
zoom
La negociere au fost invitate aceleași firme care s-au înscris la ultima licitație anulată, respectiv  ATV Rom Sport Extrem și Asocierea Motto SRL – Motoboom SRL cu terț susținător GD Escapade SRL București. Comisia de evaluare a ofertelor a fost condusă de Daniela Olaru (foto), arhitecta județului, iar unul dintre membrii a fost șeful Salvamont, Adrian Vrabie.

Legea achizițiilor publice prevede ca, la procedura de negociere, operatorii economici trebuie să se prezinte în aceiași formulă în care au participat și la licitația publică. Potrivit procesului verbal de ședință, comisia a constatat că participanții s-au prezentat, de această dată, în formule diferite. ATV Rom Sport Extrem a depus o ofertă de 1.940.232 lei plus TVA, în asociere cu o altă societate comercială - ASP Group East SRL, iar Motto SRL Brașov s-a înscris singură, oferindu-se să livreze pentru 1.944.000 lei plus TVA. Având în vedere că nu s-au îndeplinit condițiile prevăzute de lege, comisia a solicitat clarificări de la reprezentanții firmelor.

Surse din cadrul CJ, care au preferat să rămână anonime, ne-au declarat că, în baza răspunsurilor primite, comisia de evaluare a decis ca ATV Rom să fie descalificată iar Motto SRL Brașov declarată câștigătoare. Potrivit acelorași surse, s-ar părea că marți, 20 septembrie, se va semna și contractul de furnizare.

Firmele private sunt mai comunicative

După eșecul de confirmare oficială a informațiilor, prin intermediul consilierei lui Marian Oprișan, am avut mai mult succes cu reprezentanții ATV Sport Extrem SRL și Motto SRL Brașov. Andreea Has, managerul general al  ATV Sport Extrem a confirmat că a participat la procedura de negociere din 25 august, a aflat că oferta firmei sale a fost descalificată, dar a precizat că nu a fost informată în legătură cu desemnarea câștigătorului: „Într-adevăr, am primit invitația pentru negocierea competitivă pe 18 august iar pe 25 august am participat la ședința de deschidere a ofertelor, la Focșani. Am transmis clarificările pe care ni le-a cerut comisia de evaluare și ni s-a răspuns că am fost descalificați. Nu ni s-a mai comunicat nimic altceva despre continuarea procedurii sau despre desemnarea unui câștigător“.

În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe
zoom
Pe de altă parte, Cristian Pucheanu, din cadrul Departamentului de vânzări al Motto SRL Brașov, ne-a confirmat că firma la care lucrează a obținut contractul cu CJ Vrancea, fără a da amănunte despre data la care urmează să se semneze contractul de furnizare: „E adevărat, am câștigat licitația de la Focșani, însă nu vă pot da alte amănunte pentru că nu le cunosc“. El ne-a îndemnat să luăm legătura, pentru mai multe detalii, cu managerul Andreea Boitan (foto), însă aceasta nu a fost de găsit.

Lungul drum al transformării licitației în negociere directă

Credem că este interesant să urmărim cum s-a ajuns în situația ca un angajament de furnizare produse, evaluat la o asemenea valoare, de 2 milioane de lei, să fie atribuit prin negociere directă. Contractul de furnizare a echipamentelor pentru dotarea Serviciului Public Județean Salvamont Vrancea a fost scos la licitație pentru prima oară pe 4 aprilie 2015. Pentru că nu s-a prezentat nimeni, procedura a fost reluată de încă două ori, pe 12 august 2015 și pe 20 ianuarie 2016. De tot atâtea ori a fost anulată, pe motiv că ofertele prezentate au fost neconforme.

În situații de acest fel, în care trebuie cumpărate mai multe tipuri de produse și sunt șanse reduse să fie găsit un singur furnizor, legislația permite, iar specialiștii recomandă, ca achiziția să se împartă pe loturi, în funcție de codurile CPV (coduri comune utilizate în UE, care desemnează aceleași categorii de bunuri, servicii și lucrări). Astfel, sunt evitate blocajele și se obțin prețuri mai bune, deoarece firmele pot depune oferte doar pentru anumite mărfuri la care sunt competitive. În cazul de față ar fi fost vorba de cinci loturi distincte.

De fiecare dată, în ciuda eșecurilor anterioare, funcționarii compartimentului de achiziții publice CJ Vrancea s-au încăpățânat să reia procedura în aceleași condiții, fără să schimbe nimic. Au insistat ca un singur agent economic sau asociere să furnizeze toată varietatea de bunuri, de la obiecte de îmbrăcăminte, schiuri, piolete, corturi, până la computere, stații radio-emisie, software, sisteme de orientare GPS, snowmobile, motofierăstraie etc.

Iar perseverența lor a dat roade. După aproape doi ani și trei proceduri anulate, în cadrul cărora au lungit la maximum termenele de evaluare și comunicare, au reușit, în sfârșit, să scape de restricțiile impuse de licitațiile publice.

Documentația necesară licitației ar fi fost gata într-o singură zi

Consiliul Județean a refuzat să împartă achiziția pe loturi, motivând că astfel și-ar fi încărcat funcționarii de la achiziții cu un volum prea mare de muncă. Cel puțin așa a arătat Marian Oprișan, într-un răspuns transmis cotidianului PUTEREA, la o solicitare de informații: „În cazul în care optează pentru atribuirea de loturi a contractelor de achiziţie publică autoritățile contractante trebuie să ia în calcul un volum de muncă mult mai mare pentru angajaţii care întocmesc documentaţiile de atribuire (criteriile de calificare se stabilesc prin raportarea la valoarea fiecărui lot în parte, la intocmirea fișelor de date se completează pe lângă câmpurile obişnuite si o serie de anexe etc.) ceea ce conduce în mod inevitabil la prelungirea termenelor de iniţiere a procedurilor și de evaluare a ofertelor. Prin urmare, atunci când decid împărțirea contractelor de achiziţie publică pe loturi, autoritățile contractante trebuie să ia în calcul dacă eventualele avantaje rezultate din această decizie sunt mai importante decât dezavantajele produse. Or, în cazul de față, împărțirea pe loturi nu este de natură să aducă vreun avantaj autorității contractante“.

Unui funcționar cu experiență, cum suntem siguri că sunt și angajații CJ Vrancea, completarea unei documentații de achiziție îi răpește câteva ore. Presupunând că ar fi fost cinci loturi și tot atâtea documentații, probabil că funcționarul ar fi lucrat o săptămână, de luni până vineri. Conform organigramei, în departamentul  de achiziții a CJ lucrează 12 persoane. Dacă ar fi lucrat în echipă, fiind vorba de un proiect european prioritar, ar fi încheiat treaba într-o singură zi.

Dar în loc să-și motiveze subalternii să lucreze câteva ore în plus, Oprișan a preferat să piardă fonduri europene în valoare 1,944 milioane de lei și să aloce banii de la bugetul județului. Ce-i drept, banii europeni sunt monitorizați și verificați cu multă atenție și de mai multe instituții de control, astfel încât fraudele cu fonduri comunitare sunt mult mai ușor de depistat și de sancționat. Nu se poate spune același lucru și despre alocările bugetare, care sunt verificate o singură dată pe an, de Curtea de Conturi.

Firmele care s-au bătut pentru cele 2 milioane de lei

Cele două societăți comerciale care s-au concurat pentru atribuirea contractului de furnizare echipamente și dotării pentru Salvamont Vrancea sunt Motto SRL Brașov și ATV Sport Extrem SRL București. Ambele au în funcții de conducere, ca manager general, câte o femeie, Andreea Boitan și respectiv Andreea Has.

Motto SRL Brașov a fost înființată în 2003 și are ca domeniu principal de activitate, conform CAEN, „Comerț cu motociclete, piese și accesorii aferente, întreținerea și repararea motocicletelor“. Conform datelor de bilanț, în 2015, firma a funcționat cu șase angajați, a înregistrat o cifră de afaceri de 944.891 lei și o pierdere de 54.218 lei.

ATV Sport Extrem SRL București funcționează doar din 2013, fiind de trei ani pe piață. În 2014  compania a avut o activitate relativ modestă, înregistrând, cu doi salariați o cifră de afaceri de 400.229 lei. Un an mai târziu, în 2015, afacerile au explodat, ajungând la 10.050.179 lei care a fost realizată cu zece lucrători.

Semne de întrebare

Afacerea „Salvamont” ridică suspiciuni în legătură cu corectitudinea și obiectivitatea derulării procedurii, cu felul în care achiziția a fost condusă în direcția evitării licitației publice. În urma negocierii, se pare că prețul contractului a fost stabilit la o sumă foarte apropiată de valoarea estimată, adică 1.944.903 lei. Acest lucru n-ar fi fost posibil în cazul unei licitații publice, în cazul căreia ofertanții dau prețuri uneori chiar și cu 50% mai mici decât cele estimate.

În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe
zoom


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-09-19

Mai multe imagini:
În fieful baronului Marian Oprișan nu mai e loc de licitații nici când e vorba de sume uriașe
zoom


Documente:

In legatura cu acest articol...

Afacere de 2.000.000 de euro în marea familie a PSD. Oprișan nu-și lasă colegii fără bani înainte de alegeri

Se întâmplă pe moșia lui Oprișan. Salvamont Vrancea, sinecură de un milion de lei pentru un apropiat al baronului

Înainte de alegeri, baronul Oprișan a mai dat un tun. Deputatul PSD Victor Roman a prins încă un contract de peste 2 milioane de euro de la CJ Vrancea

Înfrângere pentru drumarii lui Oprișan chiar în fieful baronului de Vrancea. Regii asfaltului, înfrânți de lupii tineri ai lui Sorin Oprescu și un denunțător la DNA

Schimbarea la faţă a politicienilor din eşalonul doi. Azi, Marian Oprişan. Imagini cât mii de cuvinte

Cazul directorului Pogorevici se amplifică. Dezvăluirile din PUTEREA au zguduit Vrancea. Consilierii focșăneni cer explicații, viceprimarul și-a luat concediu, Oprișan intervine

Încă o afacere dubioasă în fieful baronului Oprişan. Evazionist, furnizor favorit de alimente pentru Asistența socială

Afacerea Salvamont în județul Vrancea. Baronul Oprișan aruncă pe fereastră două milioane de lei

În vreme ce îndatorează județul pentru proiectele europene, baronul Oprișan economisește banii de la buget pentru campania electorală




Parerea ta...

CROCODILUL FLAMAND
19 Sep 2016

HAHA......PARADISUL LUI RISTEA PRIBOI...DIVIZIA DE TERORISM EXTERN A SECURITATII OPRISAN..PINALTI...PRIBOI...MAZARE..UDREA>>>>>GASCA IMPLICATA IN TRAFICUL DE TOATE PORCARIILE SPRE SI DINSPRE UCRAINA...MOLDOVA..BULGARIA...TURCIA......>>>>DAVAI KALASHNIKOV...DAVAI HEROINA....TAVARISCI>>>TRAILES BAHTALO..STUPID PEOPLE.....MAFIA DIN BOLSHEVISTAN
ANONIM
22 Oct 2016

Prezenta in fruntea urbei vrancene a lui. m.o. se datoreaza prostiei naivitatii si inculturii celor care prin votul lor il mentin in functie.Cum va explicati ca zonele cele mai sarace au bestiile cele mai bogate ? Simplu Numai prostii si napastuitii pot vota asemenea monstri.Inca un exemplu Teleormanul .MAI vreti exemple ?
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray