2019-12-13 06:51

RĂZBOIUL absurd al Primăriei SEVERIN cu un investitor privat prelungește criza TERMOFICĂRII în municipiu. Cum se transformă un contract de concesiune într-o „țeapă” girată de autorități

 |  13:14
RĂZBOIUL absurd al Primăriei SEVERIN cu un investitor privat prelungește criza TERMOFICĂRII în municipiu. Cum se transformă un contract de concesiune într-o „țeapă” girată de autorități

Din afară, oricine ar putea crede că, după decenii de nepăsare, a venit în sfârșit și vremea investitorilor români. Parlamentul, Guvernul și, în general, toată coaliția PSD-ALDE de la Putere susțin, din vorbe deocamdată, afacerile românești și promit în fiecare zi să creeze condiții din ce în ce mai bune pentru aceștia. Doar că realitatea din teren este exact opusul acestui tablou idilic. Ca să parafrazăm, până la Guvern te mănâncă autoritățile locale. Documente, intrate în posesia redacției Puterea24.ro, arată cum, la Drobeta Turnu Severin, un oraș condus de un primar PSD - încă în funcție, deși a fost declarat incompatibil de ANI în luna mai 2016 -, investiția unei firme românești, Alfa Ground Solutions, cu finanțare asigurată de o bancă românească, Banca Transilvania, este pusă pe butuci de Primăria orașului, chiar dacă riscă astfel să afecteze interesele propriilor cetățeni. Este, până la urmă, doar un exemplu din multe altele din întreaga țară, nu contează neapărat numele investitorului, cât mentalitatea păguboasă a unor autorități locale, care preferă mai curând să cheltuie aiurea banii comunității pe soluții de cârpeală, neviabile, decât să participe la un proiect finanțat transparent, cu costuri clare și stabile. Mentalitatea veche, „dacă nu curge, pică”, se pare că nu dispare așa ușor din mintea unora, mai ales la malul Dunării.

Probabil că puține orașe mari din România sunt într-o situație mai disperată privind încălzirea, decât municipiul Drobeta Turnu Severin. Și nu pentru că nu ar exista soluții, ci pentru că, așa cum o să vă arătăm, interese politice, economice, sau de altă natură, alungă investitorii și blochează proiectele viabile.

Între timp, 85.000 de severineni au mai traversat o iarnă de coșmar, în frig și fără apă caldă, situație în care s-a ajuns din cauza lipsei de interes și de viziune a autorităților locale. Și poate că lucrurile nici nu sunt atât de întâmplătoare, altfel cum ar putea să apară, mereu la momentul oportun, câte un „salvator” de ultimă instanță, interesat doar de voturile, nu și de soarta concetățenilor săi.

Cum altfel să interpretezi faptul că, deși în acest moment există o centrală realizată de un investitor privat - care este funcțională și poate asigura alimentarea cu căldură și apă caldă a orașului de la Dunăre -, există un contract de concesiune pe 20 de ani încheiat cu Primăria Severin, iar lucrurile ar putea intra pe un făgaș normal pentru iarna viitoare, autoritățile locale refuză să mai respecte ce și-au asumat, vor să preia forțat investiția realizată din bani privați și să alunge investitorul care și-a asumat acest proiect.

Primăria greșește, INVESTITORUL plătește

Motive există întotdeauna, dacă vrei să le cauți, iar actualul primar al Severinului, Marius Screciu, deși a votat asocierea Primăriei cu firma Alfa Ground Solutions, la finalul anului 2015, atunci când era doar consilier local, a devenit acum cel mai vajnic oponent al proiectului, demarând recent procedurile de reziliere a contractului de concesiune, deși două treimi din capacitatea centralei, suficientă pentru necesitățile orașului la acest moment, au fost finalizate.

Culmea, Screciu și colegii săi au fost atât de încântați la început de ideea concesiunii și de proiectul investitorului încât au aprobat, în 12 mai 2016, o „Scrisoare de Confort” adresată Băncii Transilvania, pentru a o convinge să finanțeze realizarea centralei de către Alfa Ground Solutions. În scrisoare, pe care v-o prezentăm în facsimilul 1 (HCL 99/2016), se precizează clar că sumele vor fi rambursate băncii din sumele pe care le va plăti Primăria pentru energia cumpărată de la noua centrală.

Altfel spus, Consiliul Local se angaja să își îndeplinească obligațiile care îi reveneau prin contractul de concesiune aprobat (adică să achiziționeze energia termică produsă), lucru pe care acum, când centrala este funcțională, refuză să îl facă.

Sigur că au existat întârzieri față de termenele asumate, de ambele părți, la care s-au adăugat și condițiile meteorologice care au oprit activitatea de șantier la sfârșitul anului trecut. Însă, pentru orice observator neimplicat, este evident că întârzierea era cunoscută Primăriei încă din vara anului 2016, din simplul motiv că instituția era principala cauză a acesteia.

Doar Primăria este cea care a întârziat cu nu mai puțin de 131 de zile - peste temenul de 15 zile convenit prin contract -, predarea efectivă a terenului de 25.000 mp pe care trebuia ridicată centrala de către investitor.

Astfel, în loc de 17 decembrie 2015, terenul a fost predat abia în data de 27 aprilie 2016. Și asta nu este totul! Nici măcar după această întârziere majoră, Primăria nu a predat terenul - de fapt o fostă groapă de gunoi -, așa cum se angajase: salubrizat, fără straturi de deșeuri și liber de orice sarcini.

Costurile pentru aducerea terenului la stadiul la care să poata fi utilizat de constructor au fost suportate de investitor, care și-a dovedit astfel buna credință, Primăria refuzând să-și asume vreo răspundere în acest sens.

„ȚEAPA”, ca politică oficială

Din cauza întârzierii inițiale, imputabilă în primul rând Primăriei Severin, era evident pentru oricine că termenul inițial, de 8 luni și 21 de zile, pentru finalizarea centralei, va fi prelungit cu un număr de zile, care însă nu putea depăși perioada de întârziere de 131 de zile.

De altfel, în august 2016, Primăria Severin, care tocmai ce emisese cu mare întârziere autorizația de construire a centralei, nu părea să aibă vreo nemulțumire legată de timpul care până atunci trecuse degeaba.

Acest fapt rezultă clar din Hotărârea Consiliului Local (HCL) nr. 54, din 30.08.2016, - pe care de asemenea o prezentăm în facsimilul 2 -, prin care se stabilește prețul de achiziție a energiei termice de la noua centrală, respectiv 168 lei/Gcal, fără TVA, și se spune clar că prețul va rămâne nemodificat în primii 5 ani de livrare.

Deci, în mod evident, Primăria, precum și primarul proaspăt ales în iulie, Marius Screciu, știau de întârzierea proiectului și nu aveau vreo problemă cu acestă situație, cu atât mai mult cu cât situația li se datora. Altfel, logic, ar fi avut alte probleme de dezbătut în Consiliul Local, referitor la acest proiect, decât prețul de achiziție.

Mai mult, din textul Hotărârii este evident că Primăria nu avea niciun gând să rezilieze contractul din cauza întârzierii ci, dimpotrivă se gândea cum să asigure un preț stabil pentru următorii 5 ani.

RĂZBOIUL absurd al Primăriei SEVERIN cu un investitor privat prelungește criza TERMOFICĂRII în municipiu. Cum se transformă un contract de concesiune într-o 'țeapă” girată de autorități
zoom

Evident că, după ce în sfârșit s-a apucat de treabă, investitorul nu mai avea cum să pună centrala în funcțiune până în luna noiembrie 2016, așa cum era termenul inițial, dar și-a asumat ca, având în vedere și iminența sezonului rece, să finalizeze o capacitate suficientă pentru nevoile orașului până la data de 2 februarie 2017, la care ar fi trebuit să intre în vigoare contractul de concesiune.

La data respectivă, centrala dispunea deja de o capacitate suficientă (60%) pentru a satisface aprovizionarea orașului, însă Primăria Severin, în mod ciudat pentru cineva din afară, a continuat să bage bețe în roate proiectului, întârziind să aprobe conectarea centralei la rețeaua de alimentare a  orașului, asta după ce amânase nepermis de mult, până spre sfârșitul lunii decembrie, și derularea probelor tehnologice.

Scopul ascuns a devenit evident abia recent, când investitorul a fost notificat de Primărie că, din cauza faptului că nu a finalizat investiția până la data de 02.02.2017, contractul de concesiune a încetat de drept. Nicio vorbă despre angajamentele asumate de Primărie și nerespectarea lor care a condus la întârzieri de peste 130 de zile. Nici despre tergiversarea inexplicabilă a deciziilor și aprobărilor necesare, sau despre continua campanie de presă negativă susținută prin declarații și informații scurse din Primărie, instituție care se presupune că ar fi trebuit să fie „partener” în proiectul centralei.

Altfel spus, investitorul român Alfa Ground Solutions și Banca Transilvania, care și-au asumat acest proiect sperând în buna-credință a Primăriei Severin, sunt „țepuite” acum chiar de autoritățile locale care ar fi trebuit să le fie partener.

Probabil ca să le fie învățătură de minte și altor oameni de afaceri români care ar mai crede în „gogoșile” politicienilor de la București și se gândesc să investească în țară.

 

Cum și-a SABOTAT Primăria propriul buget

Anul 2016, pe lângă două rânduri de alegeri, a mai înregistrat un eveniment care a dat peste cap cursul normal al vieții pentru mulți severineni, afectând grav inclusiv perspectiva încălzirii orașului în regim centralizat.

Este vorba de intrarea în faliment a Regiei Autonome pentru Activități Nucleare (RAAN), care a lăsat pe drumuri mii de angajați, dar a însemnat și oprirea activității Romag Termo, centrala termică a regiei, care asigura energia termică pentru întreg municipiul Drobeta Turnu Severin.

RAAN  a intrat sub administrarea Euro Insol, firma lui Remus Borza care, în toamna lui 2016, la solicitările disperate ale Primăriei Severin, trezită brusc la realitate de frigul de afară, s-a lăsat „rugat” să închirieze, pe bani grei (4.192.922 lei, fără TVA, conform HCL 75/2016, facsimil 4), două cazane pe păcură care să asigure temporar căldura în oraș pe timpul iernii. În cursul lunii noiembrie 2016, în ciuda întârzierilor cu care se confruntase până atunci, Alfa Ground Solutions, finalizase totuși 30% din capacitatea noii centrale termice și ar fi putut prelua și operarea celor două cazane. Mai mult, soluția tehnică ar fi fost cea mai eficientă, intrarea căldurii în oraș din două puncte diferite având certe avantaje. De asemenea, prețul ar fi fost mai redus, ținând cont că măcar o parte din energie ar fi fost produsă la prețul fix deja stabilit prin HCL 54, de 168 de lei/Gcal.

În mod paradoxal însă, Primăria condusă de Marius Screciu a considerat altfel. În loc să prefere concesionarul cu care avea deja contract și cu care urma să colaboreze pe 20 de ani, a respins oferta Alfa Ground Solutions și a acceptat o firmă venită tocmai de la Botoșani, Elsaco.

Cât de bună a fost alegerea, se vede cu ochiul liber în facsimilul 3 (HCL 108/2016) atașat acestui articol: prețul pe gigacalorie a fost stabilit la 464 de lei, de 2,5 ori mai mult decât prețul la care se angajase Alfa Ground Solutions. Din acest preț, populația ar fi urmat să plătească 250 de lei, iar Primăria să subvenționeze 214 lei.

Decizia s-a dovedit rapid a fi un dezastru, Primăria suportând niște costuri exorbitante, inclusiv în ceea ce privește păcura, luată în regim de urgență de la OMV Petrom, cu banii plătiți înainte și la cel mai mare preț de pe piață, compania fiind singurul producător intern.

Dimensiunea prostiei s-a văzut la finalul lunii noiembrie 2016, când orașul a rămas complet fără bani, iar Guvernul s-a văzut obligat să-i aprobe un ajutor de urgență de 19,6 milioane de lei pentru încălzire.

Dezastru pentru oraș și locuitorii lui, altfel, susțin gurile rele, - ignorând până în ultimul moment o situație de criză care în mod clar putea fi prevăzută din timp -, este posibil ca cineva cu putere de decizie să fi avut și alte interese ca orașul să ajungă într-o situație de criză. Pentru că atunci se pot face achiziții peste noapte, sărind peste etapele normale și la prețuri exorbitante. Că doar e din bani publici, nu?


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2017-03-17

Documente:



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray