2020-01-21 14:32

TRAGEDIA DIN LACUL SIUTGHIOL. Arafat, arătat cu degetul

 |  21:01
TRAGEDIA DIN LACUL SIUTGHIOL. Arafat, arătat cu degetul

Ionuţ Mureşan

Şeful CJ Constanţa Nicuşor Constantinescu îl acuză pe secretarul de stat Raed Arafat că a schimbat destinaţia elicopterului care s-a prăbuşit, luni după-amiază, pe lacul Siutghiol, şi care ar fi avut flotoare în momentul predării de la CJ Constanţa către SMURD, iar acum aceste echipamente care i-ar fi permis să aterizeze pe apă lipsesc. Oficiali ai MAI au anunţat marţi seară, la rândul lor, că elicopterul nu îndeplinea condiţiile tehnice pentru a opera pe mare, nefiind dotat cu pilot automat şi baliză pentru semnalizare în caz de accident aviatic pe mare, ceea ce făcea inutilă utilizarea flotoarelor. Atât şeful CJ Constanţa, cât şi MAI au declarat că acest elicopter a fost achiziţionat de Consiliul Judeţean în 2013, prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria, iar destinaţia lui era să salveze vieţi omeneşti în cele două ţări.

Nicuşor Constantinescu acuză

„Din păcate, destinaţia acestui elicopter a fost schimbată de către domnul Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinaţia contractului şi s-a întâmplat nenorocirea pe care aţi văzut-o ieri. Ăsta este adevărul pe care nu vrea nimeni să-l spună. (...) Am refuzat să predau în 2013 acest elicopter structurilor Ministerului de Interne, domnului Arafat, fără să îşi asume cineva responsabilitatea schimbării destinaţiei. (...) Acest elicopter nu mai are flotoare, acest elicopter are două motoare, ca dacă se opreşte unul să funcţioneze celălalt. (...) Să răspundă cine a tăiat flotoarele”, a declarat Nicuşor Constantinescu. Preşedintele suspendat al CJ Constanţa a transmis  luni seara un comunicat de presă în care a susţinut că elicopterul care a căzut în lacul Siutghiol ar fi fost preluat de SMURD fără acceptul său. “Elicopterul Eurocopter are două motoare, sisteme de zbor pe timp de noapte, flotoare, proprietatea Consiliului Judeţean Constanţa. A fost achiziţionat prin Programul Transfrontalier România-Bulgaria în 2013, operat de Aerodromul Tuzla. În urma unei licitaţii publice a fost preluat în noiembrie 2014 de SMURD, fără acceptul meu, schimbându-i-se destinaţia pentru achiziţia pe fonduri UE. Achiziţia elicopterului şi costurile mentenanţei lui (inclusiv orele de zbor minimale pe lună în număr de 5 ore zbor/pilot) sunt anchetate de DNA”, a afirmat Nicuşor Constantinescu.

Arafat se justifică

Raed Arafat susţine, la rândul său, că SMURD a preluat elicopterul de la CJ Constanţa fără flotoare. “Elicopterul este pe baza unui proiect european. Avea ca destinaţie intervenţiile de urgenţă în România. Au fost discuţii referitoare la cum va fi operat. S-a propus de Eurocopter ca elicopterul să fie upgradat cu anumite dotări pentru ca elicopterul să fie dotat la capacitate maximă. Apoi, Consiliul Judeţean l-a dat la o firmă privată. Elicopterul a stat o perioadă fără să opereze intervenţii de urgenţă, după care s-a ajuns, chiar la iniţiativa CJ, la o discuţie şi s-a decis preluarea elicopterului. A fost preluat şi verificat. La preluare, nu avea montate pe el flotoarele. Ele se montează dacă e prevăzut să răspundă în largul mării şi elicopterul nu era prevăzut să răspundă în largul mării. Elicopterul a fost pregătit să intrevină fără să aibă ca destinaţie misiuni în largul mării. Să zboare peste un lac, nu înseamnă că e nevoie de floatoare”, a declarat Raed Arafat.

Victimele accidentului

La bordul elicopterului SMURD prăbuşit luni după-amiază în lacul Siutghiol se aflau medicul Laura Vizireanu, în vârstă de 39 de ani, asistenta Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată, pilotul, comandor Petre Corneliu Cătuneanu, de 47 de ani, şi copilotul, căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel, de 42 de ani. Elicopterul SMURD transportase un pacient cu embolie pulmonară de la Tulcea la Spitalul Judeţean din Constanţa şi se întorcea de la Aeroportul “Mihail Kogălniceanu”, unde alimentase cu combustibil. Toate cele patru persoane şi-au pierdut viaţa în urma prăbuşirii elicopterului, iar operaţiunile de căutare şi salvare au durat peste 12 ore. Supravieţuirea în apă la două grade Celsius, cât avea lacul Siutghiol când s-a prăbuşit elicopterul SMURD, era de cel mult 20 de minute, a declarat marţi, purtătorul de cuvânt al MAI, Monica Dajbog. “(…) Conform manualului internaţional de căutare-salvare şi a specificaţiilor din diagrama acestuia, în situaţia dată, supravieţuirea conştientă ar fi putut fi de cel mult 12 minute, iar supravieţuirea generală, de cel mult 20 de minute, într-o apă de două grade Celsius”, a spus Monica Dajbog. Raed Arafat a susţinut că în cazul elicopterului prăbuşit în lacul Siutghiol nu se putea interveni mai repede în condiţiile organizării existente. El a spus că, din informaţiile pe care le are, primul echipaj de intervenţie a ajuns la faţa locului la ora 16:25, după apelul la 112 înregistrat la ora 16:11. “Din timpii pe care îi am şi care au fost daţi, da, nu există mai repede decât atât să intervii în condiţiile organizării existente, care a permis ca sub 16 minute să ai toate echipajele de intervenţie la faţa locului. Avem apelul la 16:11 şi la 16:30 deja era toată lumea acolo şi şefa SMURD a spus că atunci când a sosit la faţa locului, adică la 16:35-16:40, pe apă erau deja două ambarcaţiuni ale pompierilor”, a declarat Arafat.

Strigătul de ajutor al pilotului

La aproximativ 12 ore de la prăbuşirea elicopterului SMURD, scafandrii au reuşit să găsească şi trupul celei de-a patra persoane care se afa în aparatul de zbor, fiind vorba despre asistenta medicală Gabriela Harton, în vârstă de 38 de ani, care era însărcinată. Trupul acesteia a fost găsit în jurul orei 04:30, decesul femeii fiind declarat chiar la faţa locului. Ceilalţi trei membri ai echipajului – medicul Laura Vizireanu, pilotul Petre Corneliu Cătuneanu şi copilotul Ginel Claudiu Crăcănel – au fost găsiţi pe rând, la intervale de câteva ore, până la miezul nopţii, decesul acestora fiind declarat la spital, după ce cadrele medicale au încercat zeci de minute să îi resusciteze. Potrivit unui scafandru care a participat la căutări, trupul copilotului (n.n. – căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel) a fost găsit legat de scaun cu centura de siguranţă, la o adâncime de şase metri. Martori ai accidentului aviatic produs în Constanţa au spus, luni seară, că imediat după prăbuşirea aparatului de zbor s-au auzit strigăte de ajutor şi a durat câteva zeci de minute pînă la sosirea primei ambarcaţiuni de salvare. Marţi a apărut şi o înregistrare făcută de cei de pe mal în care pilotul elicopterului (n.n. – comandorul Petre Corneliu Cătuneanu) striga “Ajutor!” şi “Nu mai pot!”.

Şeful ISU Constanţa, primul demis

Moştenitorii piloţilor şi personalului medical decedaţi în urma prăbuşirii elicopterului SMURD vor primi despăgubiri de 50.000 euro/persoană, iar Inspectoratul General de Aviaţie al MAI va încasa 5,42 milioane de euro în urma pierderii aeronavei, a comunicat Omniasig, societate la care era asigurat aparatul de zbor. Epava aeronavei a fost recuperată şi adusă la mal, marţi, de echipele de intervenţie, la 24 de ore de la producerea accidentului aviatic, urmând să fie dusă la centrul CERONAV de unde va fi preluată de către anchetatori pentru a fi expertizată. Ministrul Afacerilor Interne, Gabriel Oprea, a decis demiterea şefului ISU Constanţa, Viorel Jianu, şi propune premierului Victor Ponta să îl schimbe din funcţie pe prefectul judeţului, Radu Volcinschi, urmare a problemelor la intervenţia de după prăbuşirea elicopterului SMURD.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-12-16



Parerea ta...

RUSINE!
16 Dec 2014

Se fofileaza, ca sa nu zic ca se kk pe el! Pe DIGI 24 inca de la pranz era intervievat un om simplu care a observat cum, interventiile au venit abia la 17.10; Acum, pe acelasi post, prin telefon - MINTE! Cica n-a vazut filmarile (preluate pe rand, de toate televiziunile de stiri) in care cei din apa, strigau dupa ajutor! Apoi, spunea ca atata timp cat n-a fost 'prevazut' lacul cu salupa de salvare, nu poti sa reprosezi ceva! Alt martor care vb acum pe DIGI 24 a confirmat ceea ce-a spus celalalt - salupa 'de salvare' au inceput sa dea la vasle, fara sa actioneze motorul! Intrebat de acest martor de ce nu baga viteza, a confirmat ca nu au CHEIA de la motor! Deci actiunea ISU - VARZA!
CETATEAN
16 Dec 2014

DL te respect pentru smurd , dar toti te-au mintit si nu ii acoperii. Vorbeste cu paznicul GHEORGHE ZICE de la insula Ovidiu de la 5-6 km si a venit la elicopter , iar oameni nu venise de la 300 metri . Nu stia sa visleasca , nu avea draci , nu stia sa porneasca aparate , motoare . niste greieri bortosi . Testare anuala la toti . Nu avea sfoara de pornire la motorul barci . Dar barca de la 500 metri crosetau . Oare combustibilul era bun . De ce a luat si medici cu ei la aeroport sa alimenteze . Putea ramine la spital si linga casa . Mai ales ca rezervorul era plin si greu .Oare controalele la spitalul din Constanta , nu are ceva , cu cazul ? Sa mori in patria lui Mazare unde copii invata sa inoate decind i-au tita in gura . Pacat de acei oameni pregatiti si familile lor .
MARINARUL
17 Dec 2014

Din Raportul MAI rezulta ca pe langa LIPSA DOTARII necesare interventiei, in cazul catastrofei nimeni nu a actionat cu discernamat analizati cronologia faptelor; “La ora 22,00, este găsită carlinga elicopterului, la o adâncime de 4,4 metri pe un fund de apă mâlos.” Dupa aproape 2 ore, “La ora 23,50, este găsită a treia victimă, pilotul CĂTUNEANU PETRE CORNELIU, la aproximativ 10 metri de carlingă” Dupa 5,30 ore “La ora 03,30, este găsită cea de-a patra victimă, asistenta HARTON GABRIELA CLAUDIA, prinsă în centură în carlinga epavei.” Cu ocazia gasirii carlingii imediat asistenta trebuia degajata(nu dupa 5,30 ore) si in cel mult trei minute trebuia scos si pilotul (nu dupa 2 ore).
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray