2019-09-21 05:52

Amenzi duble de la Consiliul Concurenței

 |  21:01
Amenzi duble de la Consiliul Concurenței

Alina Oprea

Consiliul Concurenţei a dat amenzi în valoare de 40 de milioane de euro în 2014, cuatumul acestora fiind dublu faţă de anul 2013. Preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu, spune că sancţiunea cea mai mare aplicată anul trecut pentru practici neconcurenţiale a fost dată lanţurilor de magazine alimentare, însă a existat şi o "amendă substanţială" acordată unor companii de publicitate.

"În 2014, am dat amenzi de peste 40 de milioane de euro, dublu faţă de 2013, când au fost de aproximativ 20 de milioane de euro. Cea mai mare a fost cea legată de lanţurile de magazine care comercializau alimente, şi, în afară de asta, a mai fost o amendă substanţială împotriva agenţiilor de publicitate. Una mare, tot de trei milioane de euro, a fost împotriva unor companii care s-au înţeles pentru trucarea unor licitaţii la Romgaz", a spus Chiriţoiu.

Şeful autorității de concurență a precizat că, de obicei, toate amenzile sunt contestate. Cei care recunosc însă că sunt vinovați beneficiază de o reducere a amenzii.

"Noi luăm decizia, durează redactarea ei, iar compania trebuie să plătească sau să decidă să conteste după ce primeşte motivarea. Doar agenţiile media şi-au primit motivările, companiile din retailul alimentar nu au primit, de exemplu, motivările, deci nu au avut ocazia încă să conteste. Unele din ele au anunţat că au intenţia să conteste, aproape toate. E foarte rar să ne trezim că nu sunt contestate amenzile, ceea ce e păcat pentru că ne consumă şi nouă mult timp şi energie, consumă şi companiilor bani pe avocaţi, deci dacă am reuşi să avem mai puţine procese cred că am fi cu toţii mai câştigaţi", a spus Chiriţoiu, citat de Mediafax.

El încurajează totuşi companiile să îşi recunoască vinovăţia şi Consiliul Concurenţei oferă o reducere a sancţiunii. Potrivit acestuia, reducerea acordată de consiliu pentru recunoaşterea vinovăţiei poate ajunge la un maxim de 30%. De exemplu, în cazul lanţurilor alimentare, din 25 de companii sancţionate, doar trei au recunoscut.

Petroliştii pierd procesele cu Concurența

În ceea ce priveşte cea mai mare amendă dată de Consiliu, cinci din cele şase procese cu companiile petroliere sancţionate, în urmă cu trei ani, cu 205 milioane de euro, au fost câştigate la curţile de apel. În cazul pierderii proceselor statul va trebui însă să returneze banii. Procesele deschise de petroliștii sancţionați în 2012 de Consiliul Concurenţei sunt în desfăşurare, iar până acum consiliul a câştigat în cinci cazuri la curţile de apel, iar o decizie finală în aceste procese ar urma să fie dată în acest an de instanţa supremă.

"Procesele sunt încă în lucru. Sunt şase procese, deoarece cazul fiecărei companii este analizat de un alt complet de judecată. Noi, chiar dacă am dat o decizie, că am spus că a fost o înţelegere, un cartel între ele, totuşi fiecare caz e judecat în parte, de asta sunt şase procese. Noi am câştigat cinci din ele la curţile de apel, am pierdut numai unul, în cazul ENI, dacă nu mă înşel, toate însă intră anul acesta la Înalta Curte. Evident, noi am făcut recurs acolo unde am pierdut, companiile au făcut recurs acolo unde au pierdut ele şi aşteptăm cu încredere procedurile în faţa Înaltei Curţi”, a spus Chiriţoiu.

Întrebat dacă există riscul restituirii acestor bani de către stat, Chiriţoiu a răspuns că, în cazul în care procesele vor fi pierdute, "bugetul, cum s-a bucurat să ia banii ăştia, va trebui să-i dea cumva înapoi”. El a adăugat că, în general, procentajul de succes al Consiliului Concurenţei este bun în instanţă, iar anul trecut 90% din cazurile pe care s-a pronunţat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au fost câştigate.

Bogdan Chiriţoiu a adăugat că statul nu a ajuns în situaţia de a restitui sume de bani date de Consiliul Concurenţei ca sancţiuni.

În ianuarie 2012, Consiliului Concurenţei a sancţionat companiile OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products şi Lukoil România cu amenzi care cumulează 880,5 milioane lei (205 milioane de euro), reprezentând aproximativ 3% din cifrele de afaceri realizate în anul 2010. Sancţiunea a reprezentat un record pentru România şi, atunci, singura pe piaţa carburanţilor din UE.

Bogdan Chiriţoiu spunea atunci că instituţia pe care o conduce a constatat că există dovezi că respectivele companii s-au înţeles în perioada 2007-2008 să retragă de pe piaţă sortimentul de benzină ECO Premium care le genera sub 20% din vânzări şi reprezenta mai puţin de 5% din cifra de afaceri. Companiile au motivat decizia prin scăderea cererii pentru acest sortiment şi blocarea lanţului logistic.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-01-25



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray