2020-01-24 00:28

ANAT: România este încă necompetitivă pe piața internațională

 |  21:01
ANAT: România este încă necompetitivă pe piața internațională

România a devenit o destinație ceva mai atractivă și pentru străini, fie că au venit pentru afaceri, fie pentru vacanțe, afirmă Lucia Morariu, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT). Ea a subliniat că, dacă România ar fi atras în 2014 mai mulți investitori străini, dacă am fi avut mai multe autostrăzi pentru ca turiștii să ajungă repede dintr-un oraș în altul și dacă TVA de 9% s-ar aplica la toate serviciile din turism, nu doar la cazarea cu mic dejun, atunci creșterile pe leisure, business travel și incoming ar fi fost mai mari. Președintele ANAT a menționat totodată că, în opinia sa, operatorii de turism trebuie să fie corecți în relația cu statul și să-și plătească taxele și impozitele, să nu facă o concurență neloială celor care operează legal, dar și Statul, trebuie să ajute, la rândul său, prin politici coerente de promovare, construcție de drumuri și urbanism de calitate, o industrie care contribuie cu aproximativ 2% la Produsul Intern Brut.

”Anul 2014 a fost un an de consolidare pentru unele companii de turism pe segmentele pe care s-au consacrat, de pătrundere accentuată pe segmente noi, cum ar fi cele de business travel și incoming pentru alte companii, și de creșteri de până la 10% per total, față de 2013. Creșterile sunt evidențiate și de Institutul Național de Statistică. Ultimele date anunțate de INS arată că sosirile în structurile de primire turistică au crescut cu 6,1%, în perioada 1 ianuarie-30 septembrie, comparativ cu anul trecut, iar înnoptările cu 5,7%”, spune Lucia Morariu, citată de Agerpres.

Potrivit acesteia, creșterile pe leisure, business travel și incoming ar fi fost mai mari dacă România ar fi atras în 2014 mai mulți investitori străini, dacă am fi avut mai multe autostrăzi pentru ca turiștii să ajungă repede dintr-un oraș în altul, dacă TVA de 9% s-ar aplica la toate serviciile din turism, nu doar la cazarea cu mic dejun, dacă taxele și impozitele din industria de călătorii și vacanțe nu ar fi atât de mari și atât de numeroase.

”În aceste condiții, suntem încă necompetitivi pe piața internațională care se bate pentru fiecare turist. Din punct de vedere al profitului, tendința nu e foarte bună, au scăzut marjele de profit, acum cinci ani erau duble față de cele de astăzi”, a adăugat șeful ANAT.

Nemţii şi italienii, în topul turiştilor

În ceea ce privește incomingul în 2014, reprezentanții ANAT se așteaptă ca cifra de 1,71 de milioane de turiști străini, anunțată de INS pentru anul 2013, să fie cu mult depășită în acest an. Potrivit INS, în primele nouă luni ale anului s-au înregistrat aproximativ 1,5 milioane de sosiri ale turiștilor străini (1.481.250, mai exact) pe zone turistice, o creștere cu 10,7% față de anul trecut. Datele pentru întreg anul 2014 vor fi făcute publice de INS în prima parte a lui 2015.

Cei mai mulți turiști străini provin, în această ordine, din Germania, Italia, Israel, Franța, Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie.

”O primă măsură pentru încurajarea cererii pentru servicii turistice în România este extinderea cotei reduse de TVA de 9% la cazarea cu demipensiune sau pensiune completă pentru toate structurile de primire turistică clasificate și pentru agențiile de turism licențiate de Autoritatea Națională de Turism, solicitare pe care ANAT și FPTR au făcut-o Guvernului României la începutul lunii aprilie 2014. Voucherele de vacanță vor aduce, de asemenea, un număr mai mare de turiști români, mai precis un plus de până 400 de milioane de euro în piață”, a afirmat Lucia Morariu.

Atenţi la raportul calitate-preţ

Pentru creșterea numărului de turiști străini veniți în România (încurajarea cererii pentru servicii turistice), ANAT a cerut și recunoașterea incomingului ca activitate de export de servicii și, implicit, aplicarea cotei de TVA (scutit cu drept de deducere pentru toate activitățile desfășurate în favoarea turiștilor nerezidenți în România de către agențiile de turism licențiate și structurile de primire turistică clasificate de Autoritatea Națională pentru Turism).

Întrebată care sunt obiceiurile de consum la români atunci când vine vorba de cumpărarea de pachete turistice pentru călătoriile în afara țării, precum și pentru vacanțele în România, Lucia Morariu spune că românii, cu mult mai atenți la raportul calitate-preț, aleg vacanțele scurte, prilejuite de diverse sărbători și combinate cu zilele de weekend, să le petreacă la cel mult 250 de kilometri de casă, cu un buget mediu de 250 de euro.

Rezultatele finale ale sezonului estival 2014 au arătat că litoralul românesc este în continuare în topul preferințelor. Un sondaj ANAT, realizat pe mai mult de 50.000 de turiști care au călătorit prin intermediul unor turoperatori specializați în turismul intern, a arătat o creștere a vânzărilor pentru vacanțe la mare, prin agenții de turism, de 2%. Din totalul vânzărilor prin agenții pe destinații interne, litoralul a reprezentat circa 79%, iar celelalte destinații, 21%. La sfârșit de an, tradiția este ca românii să petreacă Crăciunul și Revelionul în Maramureș, Bucovina, la munte, în stațiunile balneare, în marile orașe europene care organizează piețe de Crăciun, spectacole în stradă sau la schi.

Promovare în Orientul Mijlociu

La rândul său, actualul președinte al Autorității Naționale pentru Turism (ANT), Mirela Matichescu, afirmă că touroperatorii din Orientul Mijlociu iau în calcul introducerea României în cataloagele proprii de prezentare a destinațiilor turistice, după discuțiile purtate recent la târgul internațional de profil "World Travel Market' (WTM), desfășurat la Londra.

"Am avut întrevederi cu reprezentanți din Orientul Mijlociu și am luat în discuție introducerea României în cataloagele de prezentare ale operatorilor de turism de pe piață din această zonă. Consider că implicarea din ce în ce mai activă a industriei de turism românești pentru promovarea pieței autohtone este o necesitate și sunt convinsă că rezultatele nu vor întârzia să apară. Noi, ca Autoritate de Turism, în cadrul acestui târg, am oferit spațiu gratuit operatorilor în standul României. Anul acesta, operatorii au fost mult mai implicați și cu oferte mult mai diversificate în special pe partea de incoming", a adăugat Matichescu.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-11-09



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray