2019-07-20 19:11

Autostrada Comarnic-Braşov: Şoferii plătesc taxă 7 lei

 |  18:14
Autostrada Comarnic-Braşov: Şoferii plătesc taxă 7 lei

Alina Oprea

Folosirea viitoarei autostrăzi Comarnic-Braşov, ce urmează să fie realizată prin concesiune de către asocierea Vinci-Strabag-Aktor, va fi taxată cu 7 lei pentru autoturismele de mici dimensiuni, potrivit unui proiect al CNADNR. Cât priveşte costurile pentru stat, acesta ar fi plătit 2,7 miliarde euro pentru construcţia, operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov timp de 30 de ani, dacă ar fi avut banii, însă, adăugând costurile de finanţare, suma urcă la 8,45 miliarde euro, pe termen de 26 de ani.

Autostrada Comarnic-Braşov este prima lucrare de infrastructură de anvergură realizată în sistem de concesiune, iar concesionarul ar trebui să primească 2,73 miliarde de euro de la bugetul de stat, drept plăţi de disponibilitate. Plata acestei sume se va face eşalonat după ce autostrada va fi construită şi va acoperi şi întreţinerea acesteia. În condiţiile în care autostrada va avea o lungime 53 de kilometri, costul total pentru construcţie, operare şi întreţinere pe perioada concesiunii este cuprins între 51,5 milioane euro pe kilometru, în varianta fără credite, şi 159,5 milioane euro pe kilometru.

"Valoarea de 2,73 miliarde euro reprezintă suma totală pe care statul român ar plăti-o pentru construcţia (pe o perioadă de 4 ani) şi pentru operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic - Braşov (pe o perioadă de 26 de ani), sub condiţia ca această sumă să fie disponibilă azi", se arată într-o prezentare a proiectului, făcută publică de Ministerul Transporturilor.

Costuri exorbitante, pe termen lung

Concesionarul va beneficia de trei categorii de venituri, respectiv plăţi de disponibilitate de la autoritatea publică, venituri din tariful de concesiune achitat de utilizatorii autostrăzii, deduse din plata de disponibilitate, şi venituri din utilizarea infrastructurii secundare (chirii sau redevenţe achitate de entităţile care operează benzinării sau alte spaţii de servicii), un procent de 60% urmând să revină autorităţii contractante şi să fie dedus din plata de disponibilitate.

Plata anuală de disponibilitate este compusă din trei componente, respectiv o sumă neindexată în euro, o sumă indexată în euro şi o sumă indexată în lei. Potrivit documentului, nivelul total anual al plăţii de disponibilitate, în termeni reali, fără inflaţie, este de 325,2 milioane euro. Pe o perioadă de 26 de ani, costul total ar ajunge astfel la 8,45 miliarde euro. Pe autostradă va fi implementat un sistem de taxare "semi-închis", care va prevedea bariere pe întreg carosabilul la cele două capete, în zona Comarnic şi Râşnov, precum şi cabine de taxare la Sinaia - Buşteni şi Predeal. Tariful de concesiune va fi perceput după ce autostrada va fi operaţională.

Premierul Victor Ponta a cerut în această săptămână ministrului Transporturilor, Ioan Rus, ca până pe 15 februarie să fie decisă semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii sau rezilierea procedurii, arătând că nu se mai poate aştepta, după o amânare de opt luni din cauza unei "declaraţii prosteşti" a fostului preşedinte Traian Băsescu.

Termenul anunţat de autorităţi pentru semnarea contractului de construcţie în concesiune a autostrăzii Comarnic - Braşov a fost amânat de mai multe ori. Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci (Franţa) - Aktor (Grecia), a renunţat la contract.

Autostrada este împărţită în cinci secţiuni: Comarnic Sud - Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord - nod rutier Buşteni (16,3 km), nodul rutier Buşteni până la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal până la nodul rutier Râşnov (15,2 km) şi nodul rutier Râşnov până la Cristian (5,4 km).


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-01-14



Parerea ta...

ZORRO
14 Ian 2015

Bai nene,la preturile care se aud ,ca va costa aceasta autostrada COMARNIC -BRASOV ,va deveni o "pacoste"pentru noi romanii!!!!....asta se face la ordinul strainilor ,mai mult particulara ,de se va plati 7 lei sa mergi pe ea!......rau am ajuns....de ce nu o facem noi ,statul roman ,ca doar avem mari specialisti in drumuri,ca de altfel in mai toate domeniile!...nu ...ca nu se doreste!...cheltuiti fratilor atata banet ,ca va va blestema generatiile viitoare sigur!....in loc sa faci ceva bun ,cu pret mic ,cu ai tai ,da lucrarile la straini iar ai nostrii sa stea in somaj sau sa plece in diaspora!....nu-i corect!..la fel a-ti facut si cu metroul ,de platiti chiria la acele cartite ,de'o sa ne usuce la buzunare ,cand noi aveam utilaje ,asa cum erau ele ,patent englezesc vechi ,dar iti faceai treaba cu ele ,aveam si mana de lucru calificata ,dar NU s-a dorit!....un pensionar ,total dezamagit de cum a ajuns tara asta in 25 ani!!!...
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


loading...


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray