2019-11-20 09:39

Benzinăria de hypermarket, o idee promovată de Consiliul Concurenţei. Intrarea unor noi competitori pe piaţa carburanţilor, considerată soluţia pentru scăderea preţurilor la pompă

 |  21:01
Benzinăria de hypermarket, o idee promovată de Consiliul Concurenţei. Intrarea unor noi competitori pe piaţa carburanţilor, considerată soluţia pentru scăderea preţurilor la pompă

Consiliul Concurenţei este permanent cu ochii pe petrolişti. Pentru a evita distorsiuni în piaţă şi orice posibilă înţelegere care încalcă normele de concurenţă, autoritatea a elaborat o serie de recomandări pentru sporirea competitivităţii în piaţa carburanţilor, “ţinta” finală fiind reducerea preţului la pompă. Printre recomandările CC se află înfiinţarea de benzinării de către hypermarketuri, uşurarea accesului benzinarilor mici pe piaţă, publicarea rezultatelor de control al calităţii carburanţilor şi crearea unei aplicaţii web de monitorizare a preţurilor din benzinării.

“Piaţa comercializării cu amănuntul de carburanți din România este dominată de companii petroliere, membre ale unor grupuri internaționale cu vastă experiență în acest domeniu, cum ar fi OMV, MOL, Lukoil, Rompetrol. Creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți ar putea determina reducerea prețurilor acestor produse, acest avantaj fiind în ultimă instanță în folosul consumatorilor. Noi încurajăm intrarea pe piața carburanților a lanțurilor de hiper şi supermarketuri prezente în România. Vom iniția totodată o serie de discuții cu reprezentanții acestor companii, să putem identifica care sunt acele aspecte care îngreunează sau împiedică deschiderea de benzinării. În plus, vrem să găsim soluții care să faciliteze accesul pe această piață. De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă modificarea regimului de autorizare a construcţiilor, în sensul facilitării construcţiei de benzinării în perimetrul exterior al marilor centre comerciale deja construite sau care urmează a se construi. Recomandăm totodată afișarea prețurilor la carburanți la intrarea pe autostrăzi. Cunoașterea poziției benzinăriilor încă de la intrarea pe autostradă îi oferă consumatorului timp suficient pentru a lua cea mai bună decizie de cumpărare. Mai mult, construcția unor noi autostrăzi va atrage automat și necesitatea existenței unor benzinării care să deservească conducătorii auto ce se deplasează pe autostradă”, au declarat, pentru PUTEREA, reprezentanţii Consiliului Concurenţei.

Consiliul Concurenţei recomandă creșterea sau diversificarea ofertei de carburanți prin intrarea pe piața carburanților a marilor lanțuri de hiper/supermarketuri prezente în România. Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfășoară deja activități de comercializare a carburanților în alte state europene (de exemplu, Franța, Germania, Marea Britanie), având o pondere importantă în cadrul piețelor naționale respective.

Barierele la intrarea pe piaţa carburanţilor, eliminate

O altă propunere a Consiliului Concurenţei se referă la eliminarea barierelor la intrarea pe piața carburanților. În cazul construcției de benzinării, având în vedere natura activității desfășurate în cadrul acestora (manipulare materiale ușor inflamabile, toxice) și posibilele riscuri (cum ai fi o explozie) ce trebuie prevenite, numărul autorizațiilor necesare este mai mare decât cel al construcțiilor uzuale. Însă, pe lângă autorizațiile emise de organele competente într-un domeniu specific, organele administrației publice locale (precum primării, consilii județene/locale) pot lua hotărâri cu impact asupra modului de folosinţă a terenurilor aflate în unităţile administrativ-teritoriale respective. Astfel, există riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restricții de construire, care să îngreuneze sau chiar să împiedice construcția de benzinării într-o anumită zonă/localitate.

Autoritatea de concurenţă recomandă totodată reducerea perioadei de autorizare a construcției de noi staţii de distribuţie de carburanţi, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piaţă şi ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active la un anumit moment dat.

În acest sens, Consiliul Concurenței va demara un proces de consultare cu reprezentanții organelor guvernamentale/prefecturile de județ, în vederea depistării/identificării și a întreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora. Prin acest mod, se urmărește favorizarea apariției unor noi benzinării care să stimuleze concurența în acest sector.

Printre propunerile Consiliului Concurenţei se numără şi crearea unei baze de date și a unei aplicații web/mobile pentru compararea prețurilor la carburanți. Aceasta va avea rolul de a stimula concurența prin preț dintre operatorii economici, pe de o parte, dar și de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanții cu cel mai bun raport calitate-preț.

CC recomandă transparenţă totală

De asemenea, autoritatea de concurenţă recomandă Guvernului (respectiv Ministerului Transporturilor) instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conțină date referitoare la numele companiei care deține benzinăria, poziția la care se află pe autostradă (de exemplu km 77) și prețurile practicate la carburanți. Această recomandare are rolul de mări transparența pe piață, venind în sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informații privind oferta existentă pe piață și alegerea celei pe care o consideră cea mai potrivită.

O altă propunere este publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanților. Autoritatea publică centrală pentru economie şi comerţ are obligația monitorizării sistemului de calitate a benzinei și motorinei în vederea respectării de către comercianţi a specificațiilor prevăzute în reglementările legale.

Pentru a crește presiunea concurențială, pe de o parte, dar și pentru a asigura o bună informare a consumatorilor, Consiliul Concurenței recomandă publicarea pe site-ul web al ministerului o situație centralizată lunară/semestrială cu privire la rezultatele testelor efectuate.

Aceasta ar trebui să conțină denumirea companiilor controlate, localizarea benzinăriilor care au făcut obiectul controlului, precum și rezultatul testelor efec tuate. De asemenea, dacă au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, acestea ar trebui să fie prezentate publicului.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-02-23



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray