2019-12-14 07:40

Brokerii nu mai pot emite deocamdată polițe. Piaţa asigurărilor RCA, blocată după căderea sistemului informatic CEDAM

 |  21:01
Brokerii nu mai pot emite deocamdată polițe. Piaţa asigurărilor RCA, blocată după căderea sistemului informatic CEDAM

Scandalul poliţelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto RCA este departe de a se fi încheiat. După “armistițiul” de zilele trecute dintre ASF și transportatori, acum piața de RCA este aproape blocată. De mai bine de 24 de ore, brokerii de asigurare nu mai pot emite poliţe RCA, din cauza blocării bazei de date CEDAM, unde este trecut istoricul tuturor şoferilor şi maşinilor din România. În prezent nu se mai emit decât polițe din clasa de Bonus Malus 0 pentru care au fost emise ofertele de preț de acum cinci zile, dar nici aceste polițe nu se vor mai putea emite. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) s-a angajat ca, în termen de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a Ordonanței privind condițiile de încheiere a poliței RCA, să aibă gata tarifele de referință pe fiecare categorie de autovehicul.

“Firmele de asigurare din România nu pot emite poliţe RCA fără sistemul CEDAM. Programul arată erori de o zi întreagă, nu a mai trecut niciodată printr-un asemenea blocaj. Poate fi şi un atac informatic, nu ştim. Am cerut oficial explicații Autorităţii de Supraveghere a Asigurărilor şi totodată să remedieze situaţia. Cei de la ASF ne-au spus că este vorba de o suprainterogare a bazei de date CEDAM, care a supraîncărcat sistemul și a crăpat. Brokerii au lucrat luni la numai 50% din capacitate. Nu se pot emite decât poliţe B0. Cei care au plătit mai puţin acum, vor trebui să plătească mai mult ulterior. Cei care au plătit mai mult, vor primi diferenţa când îşi revine sistemul”, au declarat, pentru ziarul PUTEREA, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR).

Siuaţia ar fi pornit de la un număr neobişnuit de interogări care vin de la societăţile Euroins şi City Insurance sau poate chiar de la ASF, care ar folosi intens baza de date pentru a calcula tariful de referinţă solicitat de Guvern. Iar ASF nu spune în ce orizont de timp va fi remediat softul și, implicit, baza de date.  

Ordonanța RCA include o eroare”

Autoritatea de Supraveghere Financiară  a anunţat că va stabili în 30 de zile tarife maxime pentru fiecare de categorie de vehicule pentru poliţele de asigurare de răspundere civilă auto (RCA), aşa cum prevede ordonanţa de urgenţă publicată luni seară în Monitorul Oficial. "Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va stabili, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG, tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare care practică RCA. Acestea vor fi adoptate, conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, prin Hotărâre de Guvern la propunerea ASF şi cu avizul Consiliului Concurenţei şi al Ministerului Finanţelor Publice", au precizat oficialii ASF.

Actul normativ publicat luni în Monitorul Oficial introduce un mecanism temporar de blocare a preţurilor poliţelor RCA pentru şase luni. Astfel, un articol al OUG prevede că, "pentru o perioadă de şase luni, (..) ASF va calcula un tarif de referinţă cu caracter orientativ, trimestrial, pe baza daunei medii determinate statistic pentru fiecare categorie de vehicul în parte, pe baza plăţilor efective de daune achitate de către asigurătorii RCA din piaţă şi raportate la frecvenţa statistică a producerii evenimentelor, pe categorii de vehicule", se arată în actul normativ.

Ordonanţa prevede că, în 30 de zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, "ASF va stabili tarifele de primă (maxime) pe categorii de vehicule ce urmează a se aplica de către societăţile de asigurare RCA".

Însă în textul ordonanţei există o trimitere eronată la un alt articol decât cel care prevede stabilirea unor preţuri maxime. "Dintr-o eroare materială, art.18 alin. 2 din OUG nr. 54/19.09.2016 face referire la art. 34 alin. 3, în loc de art.36, alin. 3. Această eroare va fi corectată în Monitorul Oficial", a precizat ASF.

Șeful ASF: “Nu am estimat că piaţa poate eşua în ultimul hal!”

Preşedintele ASF, Mişu Negriţoiu, a recunoscut că nu a estimat corect amploarea eşecului pieţei asigurării auto obligatorii RCA, iar mandatul său la ASF este ultimul său mare proiect personal, în contextul în care piaţa RCA este zguduită de falimente şi probleme financiare. ”Am deschis foarte multe fronturi. Nu am estimat că piaţa poate eşua în ultimul hal. Nu-mi pare rău că am venit la ASF. Mai devreme sau mai târziu, piaţa va ajunge la maturitate”, a afirmat Negriţoiu.

El a susţinut că problemele cele mai mari cu care s-a confruntat în actualul său mandat sunt cele de ordin cultural, în contextul în care a ieşit din sistemul public de aproape 20 de ani. ”Faptul că sunt contestat public cred că face parte din fişa postului. Aşa se întâmplă când vrei să faci multe lucruri. Probabil că am pierdut şi prieteni”, a spus Negriţoiu.

Șefului ASF i se cere demisia din mai multe părţi, de la patroni de firme de transport şi parlamentari până la unul dintre cei trei vicepreşedinţi ai ASF, Mircea Ursache.

COTAR: “E nevoie de o lege nouă, dar ea nu trebuie grăbită!”

La rândul lor, reprezentanții transportatorilor consideră că procesul de legiferare a proiectului de act normativ pentru RCA nu trebuie grăbit, întrucât demersul se poate transforma într-un rezultat legislativ care, în loc să rezolve problemele acute ale pieței RCA, să aibă efecte adverse, nedorite de nimeni. "Considerăm că graba de a legifera un proiect de lege cu impact economic și social puternic ce va fi resimțit în mod direct de peste 6 milioane de șoferi și, indirect, de întreaga populație a țării, nu este o măsura deloc potrivită în actualul context de instabilitate, din acest domeniu. Ne dorim ca Parlamentul să prezinte varianta finală agreată de cele două Camere și să amâne cu o săptămână-două votul în plen, pentru a da șansa actorilor din piață să semnaleze eventuale erori care pot fi corectate. De 21 de ani nu s-au mai adus modificări Legii asigurărilor și nu dorim să treacă alți 20 de ani ca să putem corecta o lege care poate conține erori cu efecte nocive pe termen lung pentru consumatori”, susține președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

În viziunea transportatorilor, publicarea Ordonanței de Urgență privind RCA în Monitorul Oficial nu garantează absența unor "eventualele erori, breșe legislative sau prevederi incomplete conținute", care ar putea fi corectate și completate printr-o Lege RCA adoptată de Parlament.

Două companii de asigurare, Astra şi Carpatica Asig, au intrat în faliment, iar City Insurance şi Euroins se află în diverse proceduri speciale. Pe piaţa RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Ţiriac, Generali, Asirom- Vienna Insurance Group, Omniasig - Vienna Insurance Group, Groupama şi Uniqa. Negriţoiu consideră însă că piaţa se va maturiza, mai devreme sau mai târziu, şi nu regretă venirea la ASF.

Brokerii au lucrat luni la numai 50% din capacitate. Nu se pot emite decât poliţe B0. Cei care au plătit mai puţin acum, vor trebui să plătească mai mult ulterior. Cei care au plătit mai mult, vor primi diferenţa când îşi revine sistemul - reprezentant UNSICAR


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-09-20



Parerea ta...

CIPRIAN
20 Sep 2016

Inseamna ca am avut noroc chior pentru ca astazi am reusit sa-mi fac asigurare, de ieri ( luni ) tot incerc si pana la urma am reusit :-) . Oricum este incredibil ce se intampla... Ce fac animalele care ne conduc... Execrabil... Nu se mai satura de bani, apoi plang cand primesc cate un sejur la " casuta cu zabrele ".
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray