2019-08-24 10:02

Consiliul Concurenţei, pe urmele cartelului din turism. Agenţiile mari din piaţă sunt bănuite că au fixat un preţ minim al pachetelor turistice

 |  21:01
Consiliul Concurenţei, pe urmele cartelului din turism. Agenţiile mari din piaţă sunt bănuite că au fixat un preţ minim al pachetelor turistice

După mulţi ani de la precedenta anchetă în domeniu, Consiliul Concurenţei loveşte agenţiile de turism, fix înaintea sezonului estival, cu o nouă investigaţie. Consiliul a demarat, în urma unei sesizări anonime, o investigaţie privind o posibilă încălcare a regulilor de concurenţă pe piaţa comercializării produselor turistice şi a pachetelor de servicii turistice prin agenţii de turism. Autoritatea de concurenţă suspectează agenţiile de turism că s-ar fi înţeles pentru a impune un nivel minim de preţ de vânzare a pachetelor turistice.

Consiliul Concurenţei, pe urmele cartelului din turism. Agenţiile mari din piaţă sunt bănuite că au fixat un preţ minim al pachetelor turistice

Consiliul Concurenţei, pe urmele cartelului din turism

După mulţi ani de la precedenta anchetă în domeniu, Consiliul Concurenţei loveşte agenţiile de turism, fix înaintea sezonului estival, cu o nouă investigaţie. Consiliul a demarat, în urma unei sesizări anonime, o investigaţie privind o posibilă încălcare a regulilor de concurenţă pe piaţa comercializării produselor turistice şi a pachetelor de servicii turistice prin agenţii de turism. Autoritatea de concurenţă suspectează agenţiile de turism că s-ar fi înţeles pentru a impune un nivel minim de preţ de vânzare a pachetelor turistice.

“S-a mers în control şi s-au ridicat documente de la sediul ANAT, dar şi de la mari operatori din sector, precum Paralela 45, Eximtur şi Mareea, ai căror administratori sunt chiar trei dintre vicepreşedinţii ANAT (Alin Burcea, Lucia Morariu şi respectiv Marius Usturoiu, n.r.). În total, în afară de ANAT, s-au efectuat inspecţii la sedii şi puncte de lucru la 12 companii de turism de pe întreg cuprinsul ţării. Este vorba de Paralela 45, Paravion, Eximtur, Mareea, Christian Tour, Perfect Tour, HappyTour, Eurolines, Klever Travel, Europabus, Danubius Travel şi Amarino. În funcţie de neregulile găsite, companiile riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Însă ancheta poate dura şi un an-doi ani”, au declarat, pentru ziarul PUTEREA, surse din cadrul Consiliului Concurenţei.

Contactaţi de ziarul PUTEREA, reprezentanţii agenţiilor de turism vizate, precum şi ai ANAT, spun că vor fi “cât se poate de cooperanţi” şi totodată că aşteaptă concluziile acestei investigaţii.

“Membrii noştri nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale, respectăm legea, iar ancheta Concurenţei va dovedi acest lucru”, au declarat pentru PUTEREA oficiali ai ANAT.

Înţelegerea ilegală, încheiată în 2013

Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile şi punctele de lucru ale mai multor companii active pe piaţa serviciilor turistice, iar documentele ridicate în cadrul acestor inspecţii se află în analiza autorităţii române de concurenţă, în cadrul procedurilor specifice investigaţiei.

„Autoritatea de concurenţă suspectează agenţiile de turism că îşi coordonează politicile comerciale în scopul impunerii unui nivel minim de preţ de vânzare a produselor turistice şi/sau pachetelor de servicii turistice şi al menținerii unui status-quo pe piaţă, începând cu anul 2013”, a anunţat Consiliul Concurenţei.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de autoritatea de concurenţă în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă. Această platformă reprezintă un instrument care asigură anonimatul persoanelor care doresc să comunice Consiliului Concurenţei informaţii referitoare la activităţile de tip cartel ale unor companii.

„Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă preliminară în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial. Efectuarea acestor inspecţii nu reprezintă o antepronunţare a Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor investigate şi nici în ceea ce priveşte rezultatul final al investigaţiei declanşate”, spun oficialii Consiliului Concurenţei.

ANAT îşi apără membrii

Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) precizează, în urma investigaţiei demarcate de Consiliul Concurenţei, că membrii săi nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale şi speră ca autorităţile să găsească în urma acestui control soluții pentru reducerea numărului de falimente în rândul agențiilor de turism.

“Asociația Națională a Agențiilor de Turism și membrii săi au acționat mereu în spiritul unui mediu puternic concurențial și nu au participat niciodată la înțelegeri anticoncurențiale, verificarea demarată de către Consiliul Concurenței oferindu-ne posibilitatea de a dovedi acest lucru”, se arată într-un comunicat emis luni de ANAT.

Conducerea ANAT precizează totodată că speră ca, în urma controlului, patronatul ANAT, Consiliul Concurenței și celelalte instituții responsabile ale statului să identifice modelul optim de criterii necesare înființării și funcționării unei agenții de turism, precum și “modelul necesar de asigurare integrală a banilor achitați de clienți pentru serviciile de călătorie comandate, pentru protejarea intereselor turiștilor consumatori”.

“Patronatul ANAT, împreună cu membrii pe care-i reprezintă, își declară întreaga disponibilitate pentru a clarifica aspectele verificate de către Consiliul Concurenței și de a aduce lămuriri suplimentare cu privire la specificul activității agențiilor de turism turoperatoare și detailiste în România, Uniunea Europeană și în afara granițelor Uniunii Europene”, se mai arată în comunicatul patronatului.

ANAT este asociația patronală a agențiilor de turism din România şi are ca membri activi circa 500 de agenții de turism, cele mai importante din țară, ce cumulează peste 85% din vânzările de pachete turistice și servicii de călătorie. Agențiile membre ANAT au împreună peste 5.000 de angajați și vânzări cumulate de aproximativ 1 miliard de euro.

În prezent pe piaţa românească sunt peste 2.000 de agenţii de turism. Piaţa este dominată de companii precum Christian Tour, Paralela 45, Eximtur, Paravion, Eurolines, Perfect Tour, şi Happy Tour.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-04-18



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray