2019-10-14 04:40

Interviu cu Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Reducerea TVA nu a scăzut preţul alimentelor în micile magazine

 |  21:01
Interviu cu Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. Reducerea TVA nu a scăzut preţul alimentelor în micile magazine

Preţul alimentelor a scăzut odată cu reducerea TVA în comerţul modern, adică în marile lanţuri de magazine, şi mai puţin în cel tradiţional, în magazinele mici, de proximitate. Acestea sunt concluziile Consiliului Concurenţei, care a monitorizat ce se întâmplă cu preţul alimentelor după ce Guvernul a decis, de la 1 iunie, să scadă cota de TVA de la 24 la 9%. Preşedintele Autorităţii de Concurenţă, Bogdan Chiriţoiu, a precizat pentru PUTEREA că în micile magazine evaziunea fiscală ar putea fi o explicaţie pentru menţinerea preţurilor la nivelul anterior reducerii Taxei pe Valoarea Adăugată. Septembrie va fi ultima lună în care Consiliul Concurenţei va ţine preţurile sub lupă, urmând ca date să fie colectate până la sfârşitul lui octombrie, iar rezultatele finale să fie făcute publice pe 5 noiembrie.

PUTEREA: Ce concluzie reiese după ce aţi monitorizat preţurile timp de câteva luni? Acestea au scăzut proporţional cu reducerea cotei de TVA?

Bogdan Chiriţoiu : În comerţul modern acestea au fost reduse cu circa 12%, adică proporţional cu diminuarea Taxei pe Valoarea Adăugată. În ceea ce priveşte comerţul tradiţional, eşantionul nostru nu este reprezentativ. De aceea, datele legate de media cu care au scăzut preţurile comparativ cu reducerea TVA nu sunt foarte exacte. Concret, am monitorizat circa 30 de produse alimentare. În total au fost monitorizate peste 600 de magazine din întreaga ţară, atât din comerţul modern, cât şi din cel tradiţional.

De ce credeţi că preţurile alimentelor au scăzut mai mult în marile lanţuri de magazine şi mai puţin în cele mici, de proximitate?

Presiunea concurenţei este mai mare în comerţul modern. În cel tradiţional vorbim de magazine mici, de la colţul blocului unde te duci şi cumperi dacă nu ai trecut pe la un supermarket sau un hipermarket. O altă explicaţie posibilă este şi evaziunea fiscală.

Cine credeţi că a suportat reducerea preţurilor în marile lanţuri de magazine? Producătorii autohtoni se plâng că hipermarketurile îi obligă să scadă din ce în ce mai mult preţurile, care se apropie de costurile de producţie, şi astfel sunt dezavantajaţi faţă de importatori, care aduc mărfuri la preţuri de dumping. De asemenea, producătorii au susţinut că marile magazine le-ar fi cerut să suporte, prin reducerea preţurilor, scăderea cotei de TVA.

În principiu, retailerii nu au ce să împartă cu producătorii în acest context al reducerii TVA. Guvernul este cel care „suportă paguba”. E adevărat că marile lanţuri de magazine pun presiune ca preţurile să fie cât mai mici. Însă este ceva benefic pentru consumatori.

Există un sector care a rămas imun la scăderea TVA la produsele alimentare – alimentaţia publică. Cum pot fi stimulaţi patronii de restaurante să scadă preţurile?

Nu am monitorizat alimentaţia publică. Este posibil însă ca restaurantele să aibă costuri mai mari cu închirierea spaţiului şi cu personalul decât cu TVA la alimente şi de aceea în meniuri preţurile să nu scadă prea mult.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2015-10-04



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray