2019-07-22 00:13

Metroul spre Otopeni, gata până la Europenele de Fotbal din 2020

 |  21:01
Metroul spre Otopeni, gata până la Europenele de Fotbal din 2020

Magistralele de metrou ale Capitalei sunt pe un trend susținut de extindere. Totuși, deşi mai toate marile capitale europene au linii directe de metrou ce leagă aeroporturile de centrele oraşelor, România abia acum încearcă sărealizeze această legătură. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, spune că este posibil ca Magistrala 6 de metrou, care va lega Capitala de Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, să fie gata în 2020, deși termenul asumat oficial rămâne 2021. În 2020, Bucureştiul va găzdui patru meciuri din programul Campionatului European de Fotbal.

"În prezent, există o linie de cale ferată care ajunge chiar în câmp, la aproximativ 1 km de Aeroportul Otopeni. Această linie ar putea fi prelungită până la o gară subterană care să se construiască teoretic sub parcarea aeroportului. Acest proiect ar costa estimativ până în 200 de milioane de euro, aşadar mult mai puţin decât toată Magistrala 6 de metrou, care depăşeşte 1 miliard de euro. Cu siguranţă am avea nevoie de un astfel de proiect, dar depinde şi de autorităţi. Iar cum miniştrii se schimbă des şi este nevoie de semnături, orice întârziere ne poate costa. Teoretic, da, poate fi gata proiectul în 2020", au declarat, pentru ziarul PUTEREA, surse avizate din cadrul Ministerului Transporturilor.   Valoarea totală a investiţiei (incluzând proiectare şi execuţie) în cazul Magistralei 6 este de 1,085 miliarde euro, fără TVA. Finanţarea va fi asigurată din împrumut extern de la Guvernul Japoniei, prin Agenţia Japoneză pentru Cooperare Internaţională, de aproape 320 de milioane de euro, restul fiind cu bani de la bugetul de stat. Autorităţile însă ar vrea ca pentru Magistrala 6 să poată accesa fonduri europene, din programul 2014 - 2020.

Proiectele de la Metrou, deblocate abia din luna iunie

Întrebat dacă magistrala de metrou spre Otopeni va fi deschisă până în 2020, ministrul Transporturilor nu a exclus această variantă. “Cred acest lucru, deoarece întârzierile de la magistrală au fost remediate. Până în luna iunie a acestui an nu s-a lucrat pe niciun şantier, şi la niciun metrou. Pe ordonanţa 7 pe 2016 s-au deblocat toate aceste proiecte pe care eu le-am preluat, şi cele de metrou inclusiv”,  a spus Buşe, prezent duminică la Ziua Porţilor Deschise la Staţia de Metrou Laminorului, împreună cu directorul general al Metrorex, Marin Aldea. Ambii oficiali au repetat că termenul oficial rămâne 2021. 

Pentru proiectul Magistralei 6 vor fi scoase la licitaţie trei pachete mari. „Primul pachet pe care îl vom licita este pachetul de structură, împărţit în două loturi, de la 1 Mai pănă la staţia Tokyo, şi altul de la Tokyo până la Aeroportul Otopeni. Următorul mare pachet este cel de arhitectură, instalaţii, finisaje şi al treilea pachet este de automatizare, semnalizare trafic şi trenuri. Valoarea din momentul actual, din proiectul de Hotărâre de Guvern şi cel de revizuire a studiilor de fezabilitate, este de 1,3 miliarde de euro, care include şi 12 trenuri", afirmă directorul general al Metrorex.

Bucureştiul va găzdui peste patru ani patru dintre meciurile Campionatului European de Fotbal, Euro 2020, iar în dosarul de candidatură, Federaţia Română de Fotbal a inclus angajamente ale autorităţilor române privind realizarea, până la începutul competiţiei, a unei linii de metrou până la aeroport şi a unei legături pe autostradă între Bucureşti şi vestul Europei. Cu toate acestea, şi autostrada Bucureşti-Nădlac, cu tronsonul cheie Piteşti-Sibiu pentru care abia se face studiul de fezabilitate, au termene de finalizare în 2021. 

Tronsonul Eroilor-Iancului, finalizat în 2021

Tot în 2021 ar putea fi gata şi al doilea tronson al magistralei 5 de metrou, pe secţiunea Eroilor-Iancului. "Este foarte probabil ca în 2021 să avem nu numai magistrala 6, ci şi magistrala 5 extinsă. Lucrările la magistrala 5 extinsă ar putea începe în 2019. Estimăm că doi ani ar dura parta aceasta de licitaţii şi proiectare", a spus Buşe.

Consilierii generali ai municipiului Bucureşti au votat joi Planul de Urbanism Zonal (PUZ) pentru linia de metrou Otopeni - 1 Mai. Linia 6 de metrou va avea 12 staţii şi o lungime de 14,2 kilometri.

În prezent, în capitală se realizează lucrări la două tronsoane de metrou - magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor şi magistrala 4 1 Mai - Străuleşti, ambele înregistrând mari întârzieri. Ambele tronsoane vor fi finalizate anul viitor. 

În ceea ce priveşte staţia de metrou Laminorului, circulaţia va fi deschisă în zona staţiei spre sfârşitul lunii decembrie, iar între staţii la sfârşitul lui noiembrie. Pe acest tronson, intervalul de circulaţie a trenurilor va fi de 9 - 10 minute, spune directorul general al Metrorex, Marin Aldea. Amplasată în cartierul bucureştean Străuleşti, staţia Laminorului se află la intersecţia străzii cu acelaşi nume şi bulevardul Bucureştii Noi, într-o zonă cu un potenţial ridicat de dezvoltare.

Proiectul Magistrala 4 de metrou Gara de Nord - Lac Străulești : Secțiunea Parc Bazilescu - Lac Străulești realizează extinderea magistralei 4 în zona de nord a Bucureștiului cu încă două stații, Laminorului și Străulești, cu tuneluri și galeriile de legătură aferente, un terminal intermodal, un parc&ride și un depou. Lungimea totală a secțiunii va fi de 2,1 kilometri iar valoarea totală a proiectului se ridică la 1,115 miliarde de lei (252,4 milioane euro).

Traficul în Drumul Taberei, deblocat în acest an

Directorul general al Metrorex, Marin Aldea, a arătat că ritmul de lucru pe Magistrala 5 a crescut de opt ori de la începutul anului, când șantierul era blocat complet. Oficialul spune că pe M5 se va circula cu trenuri de pe Magistralele 1 și 3, care urmează să fie echipate cu sisteme necesare compatibile cu instalațiile de automatizare din trafic. Pentru cele trei secțiuni de pe M5, Eroilor - Drumul Taberei, Eroilor - Iancului și, respectiv, Iancului - Pantelimon, necesarul este de 43 de trenuri de metrou (câte 13 pentru primele două secțiuni și 17 pentru ultima). Parcul de trenuri al companiei este de aproximativ 90 de trenuri, iar în prezent se circulă cu 55 - 57 de trenuri.

"Am demarat o licitație pentru 43 - 51 trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5. Era vorba de un acord cadru pe șapte ani. Au participat cinci firme, trei au fost respinse ca urmare a nerăspunderii la caietul de sarcini din punct de vedere tehnic. Două au rămas în cursă. Una a fost declarată câștigătoare. La momentul acela a fost o descindere din partea instituțiilor statului. Toată procedura a fost blocată, iar acum situația este la instanță. După pronunțarea instanței, probabil vom relua procedura de licitație. Strategia de achiziție a trenurilor s-a modificat", a explicat Marin Aldea. Pe de altă parte, acesta a precizat că reluarea traficului de suprafață în zona Drumul Taberei urmează aibă loc, în mare parte, până la sfârșitul acestui an.

Tarifele rămân neschimbate

Şeful Metrorex, Marin Aldea, a dat asigurări că tarifele de călătorie cu metroul nu se vor scumpi nici în acest an, și nici la anul. "Vă spun ferm că nu va modifica tariful de călătorie cu metroul până la sfârşitul anului, dar nici în 2017. Anul viitor am fundamentat bugetul pe aceleaşi tarife. O dată cu finalizarea noului sistem de acces la metrou, acum în lucru, o să introducem titluri noi, în favoarea călătorilor", a spus Aldea. Ultima scumpire a călătoriei cu metroul a avut loc în primăvara acestui an.

 


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-10-02



Parerea ta...

Doresc sa comentez



PUBLICITATE


loading...


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray