2020-07-11 12:08

Statul renunţă la 738 km de cale ferată, care vor fi închiriaţi privaţilor

 |  21:01
Statul renunţă la 738 km de cale ferată, care vor fi  închiriaţi privaţilor

Marilena Dan

În lipsă de soluţii pentru eficientizarea activităţii la companiile feroviare, Ministerul Transporturilor oferă operatorilor privaţi, în vederea închirierii, încă 738 km de cale ferată, unele rute propuse a fi înstrăinate fiind, în mod paradoxal, dintre cele foarte circulate. Această măsură va fi luată prin trecerea a opt secţii de cale ferată din infrastructura feroviară interoperabilă în cea neinteroperabilă, care poate fi scoasă astfel la mezat.

Ministerul Transporturilor a întocmit un proiect de Hotărâre de Guvern privind închirierea, de către CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare, a opt secţii de circulaţie care însumează o lungime totală de 491 km exploatare, respectiv 738,28 km lungime desfăşurată. Potrivit proiectului, scopul închirierii infrastructurii feroviare neinteroperabile îl constituie eliminarea pierderilor înregistrate de CFR SA şi atragerea de capital privat pentru întreţinerea şi exploatarea acesteia. Totodată, Ministerul Transporturilor motivează măsura prin angajamentele asumate de România faţă de FMI care, prin acordul de împrumut, la capitolul infrastructură feroviară, stabileşte ca măsură, cu termen 31.03.2014, „închirierea a încă 1.500 km de cale ferată neinteroperabilă”. Nu în ultimul rând, în nota de motivare se menţionează „rezultatele obţinute până la această dată (n.r.- de către CFR SA) şi interesul manifestat de către operatorii economici pentru închirierea în continuare a altor secţii feroviare neinteroperabile”. Prin închirierea secţiilor respective, se speră că CFR SA va fi degrevată de o serie de cheltuieli pentru reparaţii şi întreţinere. În realitate însă, lucrurile nu sunt atât de simple.

Rutele cedate, cu potenţial

 

Conform proiectului de HG, cele opt secţii de circulaţie care vor trece din  infrastructura feroviară interoperabilă în cea neinteroperabilă sunt următoarele:

- Slobozia Veche -Ţăndărei

- Zorleni - Fălciu Nord

- Medgidia - Negru Vodă

- Urziceni - Făurei

- Medgidia -Tulcea Oraş

- Ploieşti Sud - Armăşeşti

- Sibiu - Copşa Mică

- Titu - Târgovişte - Aninoasa

Pierderile statului, profitul privaţilor

Surse din CFR au declarat, pentru PUTEREA, că pe majoritatea secţiilor la care se renunţă circulă de regulă trenuri personale de navetişti (Regio), foarte dorite de către operatorii feroviari privaţi. Criteriile în baza cărora AGA CFR SA a socotit că cele opt secţii sunt neprofitabile rămâne un mister, având în vedere că unele dintre ele se află pe linii principale de circulaţie (ex: Urziceni-Făurei sau Medgidia-Tulcea). Practic, situaţia seamănă ca două picături de apă cu cea a rutei Bucureşti-Olteniţa, pe care CFR Călători întregistra pierderi uriaşe din cauza blatiştilor şi care a devenit extrem de rentabilă după ce a fost preluată de operatorii privaţi. De menţionat că firmele private practică tarife de călătorie  mai mici decât CFR Călători (cheltuielile acestora fiind mult mai reduse) şi beneficiază de subvenţii de stat la fel ca şi operatorul naţional feroviar de călători.

Potrivit analizelor CFR SA, 93 secţii de circulaţie interoperabile sunt nerentabile. Această concluzie survine unei analize care a luat în calcul traficul zilnic, veniturile realizate şi eficienţa economică, coroborate cu criterii referitoare la numărul de personal, pierderile pe km de linie şi existenţa unor proiecte europene în curs de derulare pe aceste secţii (reabilitare staţii).

Urmează ca şi alte secţii de circulaţie să fie soase la mezat în acest an. „Astfel, efortul statului va fi îndreptat către dezvoltarea şi modernizarea principalelor linii de cale ferată pe care se desfăşoară cea mai mare parte a traficului de călători şi mărfuri, iar pentru infrastructura feroviară neinteroperabilă se va încuraja în continuare atragerea de capital privat”, se arată în proiectul de HG. 

• Infrastructura feroviară interoperabilă este acea parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului naţional şi internaţional, administrată în concordanţă cu prevederile legislaţiei privind liberul acces al operatorilor de transport feroviar şi care se dezvoltă în conformitate cu normele tehnice de interoperabilitate adoptate pe plan european şi preluate în legislaţia din România. 

• Infrastructura feroviară neinteroperabilă este acea parte a infrastructurii feroviare publice sau private a statului, aferentă traficului local, conectată sau nu la infrastructura feroviară interoperabilă şi care este administrată şi se dezvoltă pe baza unor reglementări specifice interne.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2014-02-19



Parerea ta...

MIHăILESCU
20 Feb 2014

Intelegerile catastrofale cu FMI, lacomia fara de margini si saţ a multor conducători , mafia sindicaliştilor care pentru "sacii" din " căruţa" lor nu au mamă, nu au tată şi nici că le pasă de cei ce i-au propulsat acolo,iată câteva din cauzele haosului / organizat ! de la căile ferate române! PS :Ştiţi care este diferenţa în bani între un director regional şi un consilier regional ? PPS : Ştiţi ce salarii şi " drepturi" plătite de calea ferată au liderii sindicali ? Notă : Întrebările sunt retorice !Prietenii ştiu de ce !
DOREL
20 Feb 2014

Pertinent articol. Doua observatii: 1.Dupa ce se termina perioada de inchiriere sectiile respective revin la CFR intr-o stare jalnica pentru ca cei care le inchiriaza nu investesc nimic. 2. Operatorii privati de transport calatori nu au cheltuieli mai reduse, ci primesc subventiile de la stat la timp si comparativ mai generoase (mai mari) decit la operatorul de stat in raport cu numarul de calatori transportati. Trenurile privatilor sunt favorizate inclusiv prin orele la care circula. Deci statul, ca de obicei, reuseste sa faca afaceri proaste pentru el si bune pentru privati. Asta ca sa justifice cica incurajarea mediului privat!
BARON FELIX WILHELM
21 Feb 2014

Nu sant prestatii suficiente,nu se fac abonamente.Ex:Seica Mare h-Sibiu h sant 30 km,iar statia Seica Mare nu elibereaza aceste abonamente.Calatorii care coboara in Sibiu h lucreaza in acele zone si ca sa-si procure abonamentul trebuie sa mearga pana in gara Sibiu pentru a-l procura.
INGINERU'
22 Feb 2014

Proiectul de act normativ e facut de CFR S.A., compania care administreaza infrastructura, deci pierderea se refera la ei. Degeaba ai trenuri de calatori pline, ca CFR S.A. nu incaseaza decat cei aprox. 9 lei tren*km de pe urma lor (sau chiar mai putin in cazul automotoarelor). Subventia merge la operatorul de calatori, fie el CFR Calatori sau privat, subventia e aceeasi (15 RON/tren*km si cateva sute de lei pe mia de calatori*km, valoare care iar e identica la toi operatori). Niciun operator privat nu practica tarife mai mici... toti practica tarifele maxime permise, care sunt aceleasi pe care le practica si CFR Calatori. Nu mai zic ca abonamentele sunt chiar mai scumpe. Dar costurile de operare chiar sunt mai mici... pentru ca fiecare patron de firma care gestioneaza infrastructura are si operator de transport, asa ca poate usor sa mute profitul de la operator catre grestionarul de infrastructura (care e tot al lui). Ganditi-va ca un automotor consuma cam 60 - 70 litri la 100 km, pe cand o locomotiva diesel electrica ce trage 2 vagoane, consuma 300 litri pe ora. Diferenta se vede cu ochiul liber, nu mai zic ca trenul CFR Calatori are minim 2 nasi (daca nu chiar 3), pe cand cel privat are 1 singur, arhi-suficient pentru un tren cu 2 vagoane. Urziceni-Faurei si Medgidia-Tulcea linii principale?! Asta e gluma secolului, vorbim de linii cu 2 perechi de trenuri pe zi. DIntre toate liniile mentionate, doar Sibiu - Copsa Mica, Ploiesti - Armasesti si Titu - Targoviste au un trafic cat de cat decent dpdv al calatorilor, dar traficul de marfa e zero. Celelalte: - Slobozia - Tandarei: nu mai are niciun fel de trafic de aproape 1 an - Zorleni - Falciu: nu mai are niciun fel de trafic de 2 ani - Medgidia - Negru Voda: are un tren de marfa pe luna, vara, in rest nu mai exista altfel de trafic de aproape 2 ani - Urziceni - Faurei: toate staiile sunt in camp, la km buni de localitati, serveste doar trenurilor Bucuresti - Galati, 4 perechi pe zi + perechea de re
INGINERU'
22 Feb 2014

Continuare (ultima, sper ca nu v-am plictisit) Or rentabilitatea sau nerentabilitatea acestor sectii e privita strict din punctul devedere al CFR S.A., care nu intelege ca nu are nevoie de n'spe mii de halte de miscare cu tot atatia acari, impegati, operatori si alte categorii de personal. Chiar daca CFR Calatori are 6 trenuri - sa zicem - pe o sectie, trenuri care ii aduc profit, CFR S.A. nu poate tine 5 halte de miscare si statii, cu personalul de rigoare, pentru doar 6 trenuri.
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz