2020-08-10 02:57

Tarom, pe tobogan

 |  21:01
Tarom, pe tobogan

Tarom cumpăra în anul 1992 două avioane A310, Moldova şi Transilvania, cu o capacitate de 209 locuri, în timp ce Muntenia era închiriat. În 1995, avionul Muntenia s-a prăbuşit la Baloteşti, la câteva minute după decolare. Avioanele A310 au fost modernizate în 2007 la uzinele Airbus din Bordeaux, iar ulterior au fost introduse în circuit, pe rute europene.

Pe 12 septembrie, aeronava Moldova a fost scoasă din uz, iar aeronava Transilvania a efectuat, sâmbătă, ultimul său zbor, pe ruta Madrid-Bucureşti. Toate zborurile companiei vor fi acum reanalizate și recalculate, pentru că Tarom rămâne cu o flotă de 21 de avioane formată din trei mărci diferite, Airbus, ATR şi Boeing, cu o medie de vârstă de peste 15 ani, situaţie care măreşte semnificativ costurile de întreţinere şi operare. Celălalt aparat Airbus A310, cumpărat în 1992, a ieşit din uz în data de 12 septembrie.

Pilotul Cezar Osiceanu, din cadrul Tarom, susține că retragerea avionului Airbus nu se impunea, întrucât acesta nu era învechit, dacă se consideră numărul orelor de zbor. Retragerea va costa compania aeriană de stat pierderea unor rute valoroase long-curier, iar faptul ar putea fi decisiv în lupta pentru supraviețuire.

„Transilvania” avea doar 56.000 de ore de zbor

Osiceanu spune, pentru PUTEREA, ce crede că se va întâmpla în perioada următoare: „Odată ce o companie aviatică renunță la o anumită cursă, destinație directă, e foarte greu să revină. Toate rutele Tarom vor fi reanalizate, pentru a corespunde tipurilor de aeronavă din flotă. Cele două Airbus-uri A310 retrase din flotă în acest an efectuau curse lung-curier, însă nu erau avioane vechi. Vechimea unui avion se măsoară în numărul de ore de zbor. Cel retras sâmbătă avea numai 56.000 de ore de zbor, nu era vechi. Avionul ar fi fost perfect, de exemplu, pentru o cursă directă spre Canada, din moment ce de anul viitor se vor scoate vizele pentru români, însă doar dacă s-ar fi făcut reparațiile la trenul de aterizare impuse de constructor”, a declarat pentru ziarul PUTEREA pilotul Tarom Cezar Osiceanu.

Cel mai probabil, însă, niciunul din avioanele pe care Tarom le deține în prezent nu va fi introdus pe o cursă de tip lung-curier.

Restructurare continuă, cu renunțare la avioanele de cursă lungă

„În anul 1992, când au venit primele Airbus-uri A310, compania Tarom avea încă două tipuri de avioane care deserveau cursele lung-curier (intercontinentale, n.r.), Boeing 707 și IL-62. Tarom lega România de toate marile orașe ale lumii, aveam curse de Montevideo, New York, Bangkok, Beijing, Delhi, Calcutta, Singapore, deservite de aceste trei tipuri de avioane. Cu timpul, au fost scoase din flota Tarom avioanele rusești, primele victime ale restructurării din aviație, care s-a întâmplat începând din 1990. După care, Boeing-ul 707 a urmat și el aceeași cale, s-a pensionat, era un avion destul de mic. Au rămas, practic, numai cele două avioane Airbus A310”, a declarat pilotul Tarom.

Din păcate, capabilitățile tehnice ale avionului au asigurat numai rutele de New York, Montreal, Chicago din continentul nord-american, dar nicio rută spre America de Sud. Iar în Asia făcea numai cursele directe de Bangkok, Delhi, Calcutta, iar Beijing cu escală.

Tarom avea astfel să renunțe apoi la cursele lung-curier. „A310 fusese calculat să efectueze zboruri pentru Europa și pentru continentul nord-american, așa fusese proiectat de producător pentru un anumit tip de rute. Rămăsese singurul tip de avion pentru cursele lungi, în condițiile unei piețe supraîncărcate în acel moment”, spune Cezar Osiceanu.

Ulterior, Airbus-urile au fost „trase pe dreapta” trei ani de zile, din cauză că în regiune mai erau orașe care efectuau aceste curse pe distanțe intercontinentale, de exemplu, din Sofia, Beldrag, Viena, Budapesta și Istanbul existau curse lung-curier.

„Deci nu puteam supraviețui, din cauză că avionul avea o capacitate destul de mică în comparație cu celelalte avioane ale concurenței. Și atunci s-a luat o decizie economică de a tăia cursele lung-curier și a se face o colaborare cu alte companii, pentru ca Tarom să supraviețuiască, de exemplu cu Austrian Airlines, pentru New York. Din păcate, apariția alianțelor între companii a fost o frână pentru Tarom. Pentru că Tarom a mai intrat într-o alianță cu Air France KLM. Tarom nu a mai putut face față contractului cu Austrian Airlines, care a intrat într-o alianță cu Lufthansa”, spune pilotul.

Astfel, relațiile dintre companii s-au răcit, până la ruperea lor.

Ce s-a ales din „flota lui Ceaușescu”

Pilotul Cezar Osiceanu povestește și cum au intrat în flota Tarom Airbus-urile scoase anul acesta din flotă.

„Ceaușescu încheiase cel mai fabulos contract din istoria aviației, care prevedea vânzarea către România a cinci avioane Boeing 767, lung-curier, pentru care Taromul și România plăteau 10% suma în valută, iar restul contractului era asigurat prin barter. Pentru asta România mai primea și dreptul de a organiza la București o bază de reparații pentru avioanele Boeing 707 și 737, care existau în toată lumea în acel moment. Deci ceva fabulos. Venind Revoluția, zece zile au mai lipsit ca aceste avioane - care trei din ele erau deja vopsite în culorile companiei Tarom, iar toate cinci inscripționate în limba română în cabina piloților să intre în uz. Însă Petre Roman, premier la acea vreme, a dat dispoziție să se rupă contractul și atunci s-au dus la Airbus, unde el avea relații private, și s-au luat aceste două avioane, fără să consulte Tarom. Aducând însă aceste avioane, s-a produs un dezechilibru major”, spune pilotul.

Cele cinci avioane Boeing 767 lung-curier, care trebuiau să înlocuiască avioanele rusești IL-62, au fost cumpărate ulterior de compania poloneză de stat LOT și au operat până de curând. El menționează că Airbus A310 nu putea face față pe piețele respective. În acel moment se făcea comerț „cu sarsanaua” din China, limita maximă la bagajul de cală era de 50 de kilograme, față de 23 kg în prezent, dar „în schimbul unui bacșiș de 10, 20, 30 de dolari”, un bagaj care cântărea 100 de kg, pe hârtie apărea ca având 50 de kg. Și avioanele nu erau profitabile. Așadar s-a luat decizia de „a le trage pe dreapta”.

În schimb, ATR-urile au salvat situația, acestea asigurând cursele interne, pe o piață unde Tarom deținea monopol. Astfel, compania a reușit să se redreseze. „A urmat un boom al transportului aerian, au apărut low-costurile și, crescând numărul de pasageri, Tarom a reînceput operarea cu Airbus A310, dar doar pe rute europene, mediu-curier, nu lung-curier, precum Madrid, Tenerife, Tel Aviv”, a spus pilotul Tarom.

Tarom are în plan înlocuirea flotei. Reprezentanţii transportatorului aerian şi ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, au avut în urmă cu săptămână o întâlnire cu reprezentanţii constructorului francez de aeronave ATR, în urma căreia producătorul va transmite „în curând” o ofertă de închiriere a două avioane de generaţie nouă, de tipul ATR 72-600.

În ultima lună au avut loc mai multe incidente legate de zborurile Tarom, în special din cauza unor defecţiuni tehnice. Tarom a cheltuit anul trecut aproape 47 milioane lei (10,4 milioane euro) cu întreţinerea şi reparaţiile avioanelor, potrivit raportului companiei aferent anului 2015, publicat pe site-ul companiei. Gradul mediu de încărcare al aeronavelor Tarom a fost anul trecut de circa 68%.

Cine e Cezar Osiceanu?

Lucrează în Tarom din anul 1993 şi zboară din 1980. Are în total 11.000 de ore de zbor, din care pe Airbus A310 aproape 3.000 de ore de zbor.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-10-30



Parerea ta...

țARA HOțILOR PROșTI
30 Oct 2016

o țară fără morală se autodistruge, într-un nor de rușine. conducători morali nu mai avem, doar cleptocrație dementă.
MILITARU
31 Oct 2016

VEDEM CU OCHII NOSTRI CUM DATORITA INCOMPETENTEI SI CORUPTIEI SE SCUFUNDA SI TRANSPORTUL AERONAUTIC CA SI CEL NAVAL SI CEL FEROVIAR TOATE RUINATE DE CATRE MAFIOTII SI BANDITII CARE AU CAPTURAT RO DUPA LOVITURA DE STAT DIN 1989.DISTRUGEREA ROMANIEI POATE FI STOPATA NUMAI CU O REVOLUTIE ADEVARATA CONDUSA DE ELITE NATURALE SI DEMNITATI UMANE DIN RANDUL POPORULUI ROMAN GRAV AFECTAT IN ADN-ul SAU DE SINDROMUL TRADARII, AL URII, AL DUSMANIEI SI AL LACOMIEI.
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


Autocar



Saray

FOCUS MEDIA

Profesionalism focusat pe tine


Fabiz