2019-08-25 01:08

Transportatorii nu renunță la mega-protestul din 15 septembrie

 |  21:01
Transportatorii nu renunță la mega-protestul din 15 septembrie

Poliţa de asigurare auto obligatorie (RCA) se va putea încheia pe o lună de zile, iar Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) va putea solicita firmelor de asigurări aprobarea scumpirii poliţelor doar dacă Guvernul introduce un sistem de control al preţurilor. Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului care preia o parte dintre solicitările transportatorilor rutieri, inclusiv posibilitatea unei intervenţii asupra preţurilor stabilite de către firmele de asigurări. ASF va putea totodată solicita firmelor de asigurări aprobarea scumpirii poliţelor RCA în anumite condiţii. Reprezentanţii transportatorilor au solicitat în repetate rânduri Guvernului să aprobe o Ordonanţă de Urgenţă prin care să îngheţe tarifele RCA, motivând solicitarea prin dezechilibrul existent pe piaţă şi de lipsa unei concurenţe reale. Proiectul a fost solicitat ministerului chiar de Guvern. Modificărle nu-i mulţumeşte pe deplin pe transportatori, care nu renunţă la protestul naţional din 15 septembrie. Totuși, în funcţie de modul în care Ordonanţa de Urgenţă va fi aprobată, transportatorii spun că ar putea să amâne protestul.

"S-au scos doar două articole, în rest nimic nu e modificat. Suntem foarte mulţumiţi de proiectul de Ordonanţă de Urgenţă, am depus la Guvern şi la Ministerul Finanţelor câteva modificări pentru acest proiect. S-au trecut cele mai multe dintre propunerile noastre, dar nu toate. Nicio lege nu mulţumeşte 20 de milioane de locuitori", a declarat, pentru ziarul PUTEREA, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescu.

Acesta spune că, per ansamblu, este o lege foarte bună şi că, după 20 de ani, face lumină în sector.

"Aduce foarte multe facilităţi. ASF va avea posibilitatea să aprobe sau nu tariful cu care vin asiguratorii. Sunt schimbări care nu au fost făcute până acum. Sunt şase milioane de utilizatori auto în ţara noastră. Per ansamblu, nu rezolvă problema tarifelor noastre crescute cu 300%. Aşteptăm să vedem dacă acest ASF îşi face cu adevărat datoria şi pentru ce oamenii de acolo îşi iau salariile, adica de a supraveghea această piaţă. În momentul de faţă, noi nu auzim decât promisiuni. Noi suntem în pregătiri pentru mitingul din 15 septembrie. Dacă se aprobă miercuri OUG, concomitent cu scăderea tarifelor, noi putem doar să spunem că putem amâna protestele cu două săptămâni", a mai declarat, pentru ziarul PUTEREA, şeful COTAR.

Modificările din lege

Ștefănescu a precizat că, la articolul 16, a fost eliminat aliniatul 5, la solicitarea Consiliului Concurenței. Acesta prevedea că asigurătorul RCA prezintă asiguratului sau potențialului asigurat, la solicitarea acestuia, calculul actuarial și indicatorii utilizați privind modul de determinare a primei de asigurare.

În ceea ce privește articolul 29, de aici au fost scoase litera G — care prevedea publicarea de tarife de referință în domeniul asigurării RCA rezultate din prelucrarea datelor colectate fără a afecta dreptul fiecărui asigurator RCA de a le stabili în mod liber, precum și litera E, care prevedea colectarea și publicarea de date și informații agregate privind piața asigurătorilor din România, inclusiv în ceea ce privește volumul daunelor.

Scumpirea poliţelor RCA este principala nemulţumire a transportatorilor rutieri, care au organizat în ultimul timp proteste pe şoselele de centură ale marilor oraşe, prin circulaţia cu viteză foarte mică, şi vor organiza în 15 septembrie un protest în Piaţa Victoriei la care participă circa 5.000 de autovehicule. Preşedintele COTAR afirmă că unii asiguratori au început să emită polițe RCA pentru capetele de tractor la 4.000 — 5.000 de lei.

Mecanism de blocare a scumpirilor

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Liviu Iolu, spunea joi că Executivul va pune în debatere publică un proiect de ordonanţă de urgenţă privind poliţa de asigurare auto obligatorie (RCA), după protestele pe această temă ale transportatorilor. Guvernul urmează să se coordoneze şi cu Parlamentul, unde există un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii.

Noua variantă conţine prevederi despre un eventual mecanism de blocare a scumpirilor poliţelor, însă condiţiile pentru intervenţia autorităţilor în piaţă sunt restrictive, fiind permise doar pe baza unor reglementări europene în acest sens. "Cu toate că piaţa asigurărilor este liberalizată, Directiva 2009/138/CE a acordat statelor membre, în anumite condiţii restrictive, posibilitatea de a exercita un control asupra preţurilor. În acest context, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea primelor sau poate solicita aprobarea majorării acestora, ca parte a unui sistem general de control al preţurilor", se arată în nota de fundamentare a actului normativ.

Cu toate acestea, ASF nu poate interveni decât în condiţiile în care Guvernul introduce un sistem de control al preţurilor, în condiţii speciale permise de legislaţia europeană. "ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene în vigoare", prevede documentul citat.

De la intrarea în UE, România nu a introdus niciodată acest mecanism de control al preţurilor permis de legoslaţia europeană în anumite condiţii.

Presiunile șoferilor au dat rezultate

Proiectul a fost publicat de către Guvern sub presiunea transportatorilor, care şi-au intensificat protestele în această lună, în condiţiile în care în Parlament există un proiect de lege a RCA negociat cu transportatorii. Săptămâna aceasta, parlamentarii din comisia de buget-finanţe a Senatului au promis transportatorilor că noua lege a RCA va fi adoptată în această lună în forma discutată şi agreată la negocierile purtate până acum.

După ce va fi adoptată de Parlament, legea va trebui apoi promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, care are dreptul constituţional de a retrimite, o singură dată, înapoi în Parlament o lege adoptată de către legislativ. În plus, implementarea tuturor măsurilor discutate ar putea dura câteva luni.

Proiectul legii RCA se află în discuţie în Parlament încă din luna februarie a acestui an şi a suferit mai multe modificări în urma negocierilor purtate între parlamentari, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi transportatori. Transportatorii s-au întâlnit miercuri cu membri ai comisiei de buget-finanţe a Senatului, în contextul în care pregătesc un protest la nivel naţional, care ar putea bloca traficul în mai multe oraşe, din cauza creşterii tarifelor RCA.

”Am primit promisiunea că legea va fi votată până la sfârşitul acestei luni. Noi continuăm pregătirile pentru protestul din 15 septembrie până când guvernul va găsi o soluţie pentru reglementarea tarifelor RCA”, a declarat recent vicepreşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Cristian Muntean.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-09-11



Parerea ta...

DARIAN
12 Sep 2016

Asf niste mafioți care trebuie eliminați.asiguratorii dau spagi mari acestui hoti numit negritoiu.asf desființată ca si multe alte instituții ale mafiei gen care sau cna.
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray