2019-05-27 13:04


Oul roşu al Paştelui

 |  13:11
Oul roşu al Paştelui

Cele mai vechi dovezi privind sărbătorirea Paștelui datează din secolul II, dar se vehiculează ideea că Învierea lui Isus a fost comemorată încă din primul secol al erei noastre.

Dar o dovadă istorică a folosirii lumânării pascale, simbol al luminii care „împrăștie” întunericul, datează din anul 384, iar până în secolul 10 lumânarea a ajuns să fie folosită pe scară largă la liturghiile pascale. Ca şi în cazul Crăciunului, Paştele a ajuns să cumuleze o serie de tradiții populare. Cel mai elocvent exemplu este cazul mielului care este menționat și în Sfânta Scriptură, dar era și animal de sacrificiu pentru israeliți, primii creștini punând sub altare carne de miel pe care o mâncau după ce era binecuvântată. Documentele vremurilor menţionează, încă din secolul al XII-lea, că la finalul postului se țineau mese cu ouă, carne, brânză și dulciuri, care erau binecuvântate înainte de a fi mâncate cu această ocazie specială. Practic, de-a lungul timpului, oul roşu a devenit simbolul Paştelui. Primele  documente scrise despre ouă vopsite, sau decorate, de Paște, sunt din secolul al XIII-lea, iar ideea de a le decora a venit de la faptul că biserica interzicea consumul ouălor în săptâmâna dinaintea sărbătorii, însă cum găinile făceau ouă și în acele zile, a fost nevoie ca ele să fie decorate pentru a fi identificate ca ouă din Săptămâna Mare. Ouăle sunt vopsite în roșu pentru a simboliza sângele Mântuitorului, dar în general oul este simbol al învierii, fiindcă iese viață din coaja sa, la fel cum Isus s-a ridicat din mormânt. Acele ouă din Săptămâna Mare erau oferite copiilor, iar tradiția ouălor de ciocolată a apărut mai târziu, în secolul al XIX-lea în Franța și Elveția, dar, în primii ani, erau tari și amare, gustul lor devenind mult mai bun doar după ce au apărut tehnicile moderne de fabricare a ciocolatei. Un moment de trecere către ouăle cadou a fost în Anglia Victoriană (a doua parte a sec XIX) când copii primeau ouă din carton ”îmbrăcate” în satin și umplute cu mici cadouri.

La noi, în România, în majoritatea regiunilor ouăle de Paște sunt vopsite doar în roșu, dar, spre exemplu, în Ardeal, Bucovina sau Oltenia, mulți le vopsesc în variate culori, ca să nu mai vorbim de faimoasele ouă încondeiate cu ceară sau decorate cu mărgele. Încă din Evul Mediu ouăle erau fierte în coji de ceapă roșie, decorate cu ceară de albine și unse apoi cu grăsime, pentru a deveni lucioase.

În SUA există o tradiție specială, așa-numitele „Easter egg hunts”, jocuri unde copiii trebuie să caute ouă ascunse, fie unele adevărate, fie unele de plastic sau de ciocolată. Cele mai celebre „vânători de ouă” sunt cele de pe peluza Casei Albe, care au debutat în 1878, la inițiativa soției președintelui de atunci, Rutherford B. Hayes.

Iepurele a fost pentru prima oară asociat cu Paștele în regiunile protestante ale Europei, în secolul al XVII-lea, dar a devenit foarte răspândit în secolul XIX. În Germania secolului al XVII-lea a apărut tradiția „iepurașului de Paște” care aducea ouă cadou copiilor. Iepurele a fost din cele mai vechi timpuri asociat cu festivalurile de primăvară fiind un simbol al fertilității datorită faptului că se înmulțește extrem de rapid. Interesant este că și alte animale sunt asociate cu Paștele și adusul ouălor - cadou: în Elveția este cucul, în Westfalia este vulpea.


Aparut in:

Ultima modificare in data de :2019-05-09

TAGURI: ou, rosu, paste, iepuras
loading...


Comenteaza pe site


Random image



Ultimele stiri






STARBAG