2019-10-17 08:34

Sănătatea Învățământului

 |  17:55

Robert Veress

Un elev de 7 ani cu ADHD face o criză de nervi. Își ridică biroul deasupra capului și dă cu el de-a azvârlita, îngrozindu-și colegii (un noroc uimitor a făcut ca nimeni să nu fie rănit). Învățătoarea, incapabilă să-l liniștească, evacuează clasa și cheamă în ajutor alte cadre didactice, profesorul de sport, paznicii, directoarea. Nimeni nu reușește să-l calmeze. Directoarea îi vorbește blând, încearcă să-l ia în brațe, se alege cu zgârieturi adânci, la sânge, pe brațe, pe față. Nu are încotro, cheamă Poliția, părinții, Protecția copilului. Părinții o acuză pe directoarea vătămată că „nu are metodă” de lucru cu un copil cu ADHD. Protecția copilului e de acord: directoarea e de vină. Elevul rămâne la clasă, cadrele didactice trebuie să-și îmbunătățească metodele.

O elevă cu tulburări mentale mai grave își face un obicei din a se dezbrăca în timpul orelor. Se încearcă îndrumarea sa, cu blândețe, spre calea cea bună. Boala, însă, evoluează, iar în faza următoare eleva își face nevoile în mijlocul clasei. Din nou, părinții, Protecția copilului conchid: cadrele didactice nu au metodă. Eleva rămâne în clasă.

Un elev are obiceiul de a sări în cap, pe parchet. Și-a stabilit chiar locul favorit de sărit în cap, iar acolo, în parchet, s-a format o denivelare, un început de groapă. Părinții spun „Așa este el!”, cu aerul cu care părinți normali ar spune „Așa îi place lui să-și facă frizura”. Iar Protecția copilului conchide că, dacă părinții n-au o problemă, atunci problema nu există. Elevul rămâne în clasă. Dezvoltă o capacitate specifică autiștilor, reține și reproduce verbal orice aude. În schimb, nu scrie absolut nimic, niciodată. Pică toate testele scrise, e de 10 la cele verbale.

Fără să anunțe pe nimeni, un părinte își lasă copilul de clasa I să se joace în curtea școlii, singur, după terminarea orelor. Copilul cade, se rănește ușor. Părintele reclamă conducerea școlii la Inspectorat: copilul trebuia supravegheat. De cine? De paznicii școlii!

Am reprodus patru situații de la aceeași școală publică, relatate de o învățătoare cu multă experiență. A format cu succes zeci de generații, dar este debusolată de noile provocări cărora trebuie să le facă față, în condițiile unor schimbări dramatice de paradigmă.

În primul rând, cadrele didactice nu se mai bucură de respect în societate. Mulți părinți își încurajează copiii să fie cinici, obraznici chiar, în relația cu învățătoarele și profesorii. Când un năpârstoc îi ridică fusta învățătoarei și îi spune „Vreau să văd ce chiloți porți azi!”, iar părinții se hlizesc atunci când aud de „năzbâtia” asta, e firesc că, a doua zi, elevul va reveni cu întrebarea: „Azi ce chiloți mai porți?!”. În teorie, există „ac de cojocul” oricui, însă, fără suportul părinților, cadrele didactice nu au cum să reușească, oricât de competente ar fi, de capabile de a aplica metode inovative, legale și individualizate de disciplinare - ținând cont că într-o clasă obișnuită sunt 25-30 de elevi.

În al doilea rând, înțelegând recomandarea psihologilor ca elevii cu probleme comportamentale și chiar psihice să fie integrați în învățământul clasic, fiindcă astfel au șanse mai bune de recuperare, se ridică întrebarea: bun, dar ceilalți copii, majoritatea normală, cu ce se aleg de pe urma acestei integrări? Teoretic, învață să fie toleranți și sociabili, ajutându-și semenii mai puțin favorizați de soartă. Practic, există maladii diferite și stadii diferite ale acestora. În unele cazuri, cu multă pricepere din partea cadrelor didactice, formula teoretică poate da roade, rezultând un câștig biunivoc, pentru toți elevii din clasă. În alte cazuri, poate de cele mai multe ori, copilul cu nevoi speciale nu mai poate fi ajutat de un nespecialist, scapă de sub control și isterizează întreaga clasă (pe colegi, mai întâi, apoi pe părinți). Politica Protecției copilului este de a se spăla pe mâini, în asemenea situații, derobându-se de responsabilitate și aruncând-o în ograda școlii.

Asumăm că în școli „trebuie să fie cadre didactice competente”. La nivel național s-ar găsi câțiva specialiști capabili să gestioneze, cu succes, situații ca cele descrise mai sus, să se descurce în orice circumstanțe. În afară de talent nativ ieșit din comun, e nevoie de pregătire îndelungată, de experiență de lucru cu cazuri excepționale, pentru a se ajunge la asemenea rezultate. Or, la noi, se poate ajunge la acest nivel strict prin eforturi individuale și beneficiind de suport financiar din partea familiei. Fiindcă statul nu încurajează sub nicio formă performanța.

Talentul și efortul de a te pregăti pentru maxima performanță trebuie valorizate, în orice domeniu. De zeci de ani de zile, Învățământul și Sănătatea sunt domenii în care performanța e descurajată, prin politici salariale umilitoare. Guvernul Cioloș a decis ca, din suma avută la dispoziție, să încerce să încurajeze performanța în Sănătate. Educația să mai aștepte.

Cred că nu a fost o hotărâre ușoară. Nu se poate da un răspuns definitiv la întrebarea „Ce trebuie pus în prim plan: Educația? Sănătatea? Justiția?”. Argumente valide se găsesc pentru orice răspuns. Balanța a înclinat acum spre Sănătate, din pricina crizei sistemice dezbătute pe larg în media.

Educația poate aștepta, dar este evident că orice amânare a aducerii salariilor cadrelor didactice la un nivel decent își pune amprenta asupra generațiilor viitoare, în sens negativ. Asta se traduce prin faptul că nu vom putea ieși din marasmul în care ne afundăm, pentru că nu vom avea cu cine.

Sunt destule voci care susțin că Învățământul trebuie să se profesionalizeze, înainte ca sindicatele să ceară măriri de salarii, și nu invers. Eu cred că acesta este pur și simplu un slogan nerealist. Nu putem avea așteptări de la un sistem în care cadrele didactice sunt și plătite prost și concomitent încurcate în activitate de autorități. Am scris, zilele trecute, în PUTEREA, despre inutilitatea rapoartelor cerute de ARACIP, rapoarte cu care învățătoarele și profesorii pierd multe ore prețioase aproape zilnic. De asemenea, am scris despre birocrația halucinantă și cheltuielile inutile la care sunt obligate cadrele didactice care vor să se detașeze în interesul Învățământului. Sunt doar două exemple din panoplia de disfuncționalități care îngreunează actul didactic, pentru a favoriza interese ce nu țin de acesta. Or, dacă îți și înfometezi animalul de povară și îl mai și biciuiești la sânge, va sfârși prin a se prăbuși.


Aparut in Puterea / Ultima modificare in data de: 2016-05-24



Parerea ta...

EXCELENT ARTICOL!
22 Mai 2016

Toate cele 4 cazuri arată cum, atât părinții copiilor cu probleme, dar și colegii învățători, profesori, diriginți pân' la directori și inspectori îngroapă cazuri de genul ăsta, zicând că-s minore și trecătoare! NIMIC MAI FALS! IPOCRIZIE MAXIMĂ și TEMBELISM PROFESIONIST!
STROIE CLAUDIU
22 Mai 2016

FELICITARI ROBERT VERESS! iN SFARSIT< CINEVA SPUNE LUCRURILOR PE NUME1 E foarte adevarat ca pe dv. nu va pot "lucra" smecherii din sistem.Nu sunteti expus marsaviilor acestora si nici nu sunteti obligat sa-i suportati pe eternii ''delegati" lipiti de scaunele de stabi!
HAIDEțI Că M-AM ENERVAT!
22 Mai 2016

Să vă spun ce-am pățit eu iarna asta, din partea unui imbecil căcăcios care- a învățat la școala generală unde am învățat și eu, pe vremuri...venind zile cu zăpadă și gheață multă, piticania odioasă (elev în clasele I-IV, repetent) cu mai multe măgărițe, mai mari ca vârstă decât el, plus alți măgari mai mari, își făcuseră obiceiul să arunce cu bulgări de zăpadă nu odată, de două ori, nouă ori, ci, la nesfârșit, cu ciudă, cu putere mai în toate geamurile (de sus până jos)..doar, doar or scârțâi vreaunul dintre geamuri și-or crăpa într-un final!
CE-A URMAT:
22 Mai 2016

A obligat familia ca tembelul de copil să nu meargă la și de la școală, decât cu însoțitor-supraveghetor (care ia și pensie specială pentru asta...degeaba, fiind bunicul tembeluluil) și, mai ales să-și ia tratamentul de psihopat. Se pare că nici tratament nu-și mai lua, nici însoțit nu era. Am venit într-o vineri de la serviciu și l-am prins exact când arunca cu ouă în geamurile mele. I-am prins mâna care arunca și l-am lovit, până-am obosit! După...i-am zis să vină cu mă-sa la mine că l-am caftit. Abia când a venit cu mă-sa, mi-am dat seama cât de rău l-am bătut dar, nu mi-a părut rău, pe bune!
DUPă...
22 Mai 2016

am chemat poliția care n-a fost de acord cu mine, bine-nțeles! Atunci i-am întreabat pe unde dracu își fac veacul de nu-i vezi pe străzi și, chiar dacă ar fi, apariția lor e ca și inexistentă pentru că, dacă văd ceva în neregulă nu intervin DECÂT dacă cineva reclamă/sesizează. Au vrut să-mi deschidă dosar penal, dar mă-sa se afla în culpă de nesupraveghere a propriei odrasle psihopate. Punct.
CONCLUZIE GENERALă
22 Mai 2016

Astfel de copii NU TREBUIESC puși laolaltă cu cei normali! Dacă au dispărut școlile speciale pentru amărâții ăștia, atunci să le reînființeze! N-au nicio vină colegii, învățătorii, diriginții sau directorii de școli în privința comportamentului unor asemena copii cu nevoi și îngrijiri speciale! Adică, dacă unul/a din ăsta intră în criză și rănește irecuperabil pe un altul/a și/sau chiar omoară, cine-i ce vină?! Corpul profesoral? E o aberație! Nu mai punem la socoteallă și impactul negativ emoțional asupra celorlalți colegi??!!! Modificată legea sau, în caz contrar - refuzul de-a intra în clasele unde sunt copii cu probleme. Ori clase speciale în cadrul aceleiași școli, dar cu surpaveghetori specializați în situații de criză compuse NUMAI din copii cu probleme, nu și dintre cei normali. Consider că fenomenul ăsta nerezolvat, constituie un alt ATENTAT la starea nației. PE BUNE!
SCOALA 19
22 Mai 2016

sa inteleg ca este vorba de scoala 19, din bucuresti? ca acolo stiu eu ca "se rezolva" problemele de la clasele primare cu politia. si daca nu, ma intreb, normalii cine sunt? cei care spun despre un copil ca e tembel, psihopat, piticanie tembela, ca se bucura ca l-au "caftit", normali sunt copiii care ii insulta pe cei cu probleme, evident, "educati" bine acasa, de parinti tot "normali"? Cred ca multi dintre cei de mai sus reprezentati un atentat la starea natiei, asa cum a spus dintre dumneavoastra. Si nu, nu il felicit pe autorul acestui articol.
SOARE
22 Mai 2016

Of doamne ce mentalitate,oare ce au copii normali de învățat de la părinți lor ?!?!?si se mai spune ca , școala sprijină părinți , sa nu uitam ca vb de niște copii , suflete nevinovate .copii care se pot naște in orice familie si atunci ce facem?!? Ii aruncam?!?
@SOARE....
22 Mai 2016

Din păcate, copiii nu prea mai au de învățat de la părinți care-s mai mult pe la serviciu și-atunci... cresc ca buruienile lăsându-se TOTUL pe umerii școlii făcându-se o confuzie gravă și regretabilă precum că, vezi Doamne, școala CE FACE? PENTRU CE ÎI DĂ LA ȘCOALĂ? Păi școala nu ți-l educă, ți-l învață....DACĂ VREA ȘI POATE! Cei 7 ani de-acasă, plus comportamentul aferent ți-l dau părinții, NU ȘCOALA! Școala doar descoperă și șlefuiește ceea ce au pus mai dinainte părinții în proprii copii. Dacă-i dai la școală DOAR pentru trecerea timpului și pentru a-l scoate de-acolo GENIU, tu - ca părinte - nefăcând mai nimic în sensul ăsta, la nivelul masiv informativ de azi (și nu ce mai indicat și benefic pentru un copil), greșești!
PENTRU INDIVIDUL CARE A JICNIT
23 Mai 2016

Dar ma intreb eu ce cauta in invatamant indivizi ca dvs care jicneste in halul asta un copil cu probleme. Tembel???? Cafteala???? Vaaaiiiiii. Pacat ca asemenea speximene sunt in invatamant. Puteari sa va spuneti punctul de vedere in alt mod frumos si elegant.
GEORGE
23 Mai 2016

URGENT : TREBUIE REDESCHISE SCOLILE SPECIALE SI DE CORECTIE CU PROFESORI PREGATITI SI PLATITI SPECIAL ,CU PSIHOLOGI SI PERSONAL ADECVAT.DE AICI SE POATE INCEPE REFORMA SI SALARIZAREA COTECTA !
GEORGE
23 Mai 2016

URGENT : TREBUIE REDESCHISE SCOLILE SPECIALE SI DE CORECTIE CU PROFESORI PREGATITI SI PLATITI SPECIAL ,CU PSIHOLOGI SI PERSONAL ADECVAT.DE AICI SE POATE INCEPE REFORMA SI SALARIZAREA COTECTA !
@PENTRU INDIVIDUL CARE A "JICN
23 Mai 2016

Mergi la scoala învață cum se scrie si dupa aia poti sa comentezi ! Indivizii ca tine trebuie interziși prin lege !
EU
23 Mai 2016

Pentru individul care a "jicnit" esti un prost analfabet. Probabil o pocitanie tembela si iti aperi soiul.
MACHE
24 Mai 2016

Doamne! In ce tara traim si ce am ajuns???Copiii cu probleme trebuie sa fie scolarizati in scoli obisnuite,dar unul sau doi intr-o clasa iar cadrul didactic trebuie instruit special pentru a sti cum sa se comporte cu acesti copiii. In nici un caz nu vor avea succes metodele violente). Pedeapsa nu da rezultate nici cu copiii normali dacat daca este educativa.Trebuie sa stii cum sa aplici o pedeapsa si nu este usor deloc. Psihologii din scoli ar trebui sa ne explice cum se face. Dar au scolile psihologi????
GABRI
24 Mai 2016

Nu pot sa cred ce citesc! Copii trebuiesc integrati in învățământul de masa este șansa lor de a reuși sa se descurce in viata! In ce tara trăim ... In una in care normalitatea e data de majoritate! Exemple cu banca in mijlocul clasei sau celelalte le poate face orice tip de copil. In plus da trebuiesc cadre didactice competente, nu indivizi care dau si ei un examen ca nu găsesc de munca si ajung sa ne educe copii.
UN PROFESOR
24 Mai 2016

Problema are mai multe fatete nevazute. Prima este data de numarul de copii la clasa care ar trebui sa nu fie mai mare de 15-17 pentru ca cadrele didactice sa cunoasca mai bine copii si sa poate lucra mai usor. Cu 25 de copii la clasa la care sa ii acorzi atentie ? La fel si la gradinite cu doar 10 copii pe o grupa. A doua este acceptarea de cadre didactice care au aplecare spre o asemenea meserie, pentru ca multi au ajuns pentru ca nu au gasit un loc de munca in alta parte. A treia infiintarea de scoli speciale, pentru ca nu toti copii pot fi recuperati si nici nu vor da rezultate dar care pot altera prin comportament derularea orelor si atunci nu invatamantul teoretic este bun pentru acestia ci invatarea unei meserii. A patra, este data de reducerea de numarul de ore si aerisirea programei scolare. Ultima salarizarea care trebuie facuta dupa performanta.
ADRIAN
24 Mai 2016

In campania de imbecilizarere la care sunt supusi copiii este si asta o metoda. In medie, 20 de copii sunt obligati sa suporte problemele de comportament ale unuia care ii loveste, ii ameninta, le vorbeste ca la "mă-sa acasaă", si in definitiv are meritul de a destabiliza orele de curs astfel incat cadrul didactic sa fie obligat sa ii acorde "sarmanului" copil 40 de minute din ora. Vor fi si cazuri care merita o alta discutie, dar in majoritate se pune intrebarea: cu ce sunt vinovati cei 20 de copii? sau parintii lor care sunt obligati sa plateasca meditatii?
DUMITRESCU GHEORGHE
24 Mai 2016

Pana nu se vor face salarii decente in invatamant nu se va face nici o schimbare in bine.
TEACHER
24 Mai 2016

Buna, tuturor! Am citit tot ce s-a scris anterior, insa doar sa ne lamentam nu rezolvam nimic. La violenta generata de o afectiune psihica/ psihologica nu se raspunde cu un gest de violenta, caci nu suntem mai buni decat copilul bolnav, insa noi o facem deliberat, in vreme ce el o comite inconstient. Nici macar marirea de salariu sau diminuarea numarului de copii din clasa nu poate tine loc de competenta psihologica ( avand in vedere ca in facultate se fac doar cursuri de psiho-pedagogie in care citim ,, Elevul se disciplineaza in banca; elevul ia notite; elevul rezolva sarcina...). . Copiii manifesta empatie fata de cel cu afectiuni, insa exista situatii cand cel diferit loveste, repet, nu intentionat, caci este bolnav, un alt coleg. E foarte greu sa eviti asta, intr-o scoala normala. Consider ca ar fi oportuna infiintarea unor centre de asistenta si supraveghere, de la 2 ani pana pe la 8-9 ani. In acest timp, copilul poate fi observat, studiat, coordonat, recuperat, intr-un cuvant, pregatit pentru viata. De scolar sau de izolat in familie sau centru specializat. Stiu ca pentru parinti este dureror ce scriu, insa un parinte adevarat nu este egoist, se gandeste si la ceilalti copii, ai sai sau ai altora, si va intelege ca, deocamdata, o alta solutie nu exista. Cat despre profesori, dascali, in general, acestora nu le ramane decat ca, printre terapii si dirigentii , sa le ramana putin timp sa umple mintile si sufletele copiilor cu stiinta, cu informatie, pregatindu-i pentru viata.
TEACHER
24 Mai 2016

Dorinta de a ma adresa a inhibat regulile de scriere corecta, chiar si la calculator trebuie respectate . Erorile pe care vreau sa le indrept: ,,nu pot tine loc", ,,dureros", ,,in centru". Sorry!
ANONIM
30 Mai 2016

cazurile prezentate sunt cazuri luate dintr- o carte scrisa de autor strain . Am obsevat prin comentarile de mai sus ca tara e plina de autisti care se declara oameni normali cu studii superioare . Problema e ca nu poti spune prostului ca e prost cu diploma ca nu te crede chiar se enerveaza . Mai trebuie sa treaca generatii ca sa fim cu adevarat educatii . La noi conteaza hartia pe care ati obtinut- o dumnezeu stie cum .Copilul meu e la scoala speciala si e bine acolo unde e Dar cand era mic l- am dus la gradinita normala ptr acomodare . Dupa jumatate de an doamna educatoare era bucuroasa ca aflase ca"copilul meu autist aude ptr ca l-a strigat pe nume si a ridicat privirea. Cine estw inteligent intelwge ce vreau sa spun restul "Dumnezeu sa aibe grija de sufletele voastre"
FLORIN DANIEL
04 Oct 2016

Problema poate fi complicata sau simpla , depinde cum o privesti. Încearcă sa te pui in pielea unui părinte de copil normal , care stai cu teama ca in orice moment un astfel de copil poate provoca o nenorocire(fără sa fie conștient de ceeaceface) Acești copii trebuie școlarizați in clase speciale(in clase de 5-10 copii) , cu profesori pregătiți special, cu programe școlare personalizate. La grămada au toți de suferit. Integrarea se face dupa ce tratamentul psihocomportamental si medicamentos a dat rezultate
ANONIM 2
22 Mai 2017

Pana cand invatamantul nu va deveni cu adevarat "o prioritate nationala" veti avea probleme. Aveti norocul ca inca mai sunt profesori care au terminat liceele pedagogice, unde se facea practica pedagogica timp de 5 sau 4 ani cat si obiecte specifice sistemului de invatamant, adica multa psihologie. Ce veti face cand si acestia vor iesi la pensie? Veti angaja suplinitori calificati care nu reusesc sa ia o nota de 7 pentru a se titulariza sau suplinitori necalificati care vin la serviciu doar pentru a avea timp sa-si gaseasca ceva mai bun de lucru, pentru ca invatamantul nu mai ofera nimic profesorilor, nici salarii decente si nici un fel de respect. Cand se va "trezi" ministerul? Cand nu vor mai gasi nici macar suplinitori necalificati care sa-i tina "ocupati" pe copii la scoala.
Doresc sa comentez



PUBLICITATE


Ultimele stiri


PUBLICITATE





PUBLICITATE


STARBAG




Saray